Klauzule niedozwolone - raport luty 2016
2016-03-23 10:16
Ile nowych klauzul niedozwolonych? © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Klauzule niedozwolone w 2015 roku
Od 19 lutego 2016 roku, czyli od momentu sporządzenia ostatniego raportu klauzulowego przez specjalistów z portalu KlauzuleNiedozwolone.pl, do 11 marca 2016 zostało wpisanych aż 47 nowych klauzul abuzywnych – na szczęście w kategorii „sprzedaż konsumencka” wpisano tylko jedno nowe postanowienie.20 listopada 2015 roku, miała miejsce zmiana linii orzeczniczej Sądu Najwyższego – komentuje Dawid Bugajski, radca prawny portalu Prokonsumencki.pl – z pewnością w najbliższym czasie pojawi się wiele klauzul abuzywnych, które będą miały swoje odpowiedniki w obecnie zarejestrowanych. Pozew trafił do innego przedsiębiorcy niż wcześniej.
Raport klauzulowy – luty 2016
Oto najczęściej występujące, oraz zdaniem prawników najważniejsze klauzule abuzywne opublikowane w ostatnim czasie:
- „Kwota do zwrotu zostanie pomniejszona o koszt wysyłki do klienta” (Wpis numer 6317)
- „…Zwracany towar należy odesłać razem z otrzymaną wraz z nim fakturą/paragonem” (Wpis numer 6323)
- „Przesyłka musi być opisana na kopercie jako ZWROT, nieoznaczone paczki nie będą przez Sprzedawcę przyjmowane, podobnie jak przesyłki, których zawartość nie jest kompletna i zgodna z przedmiotem sprzedaży” (Wpis numer 6314)
- „SKLEP nie bierze również odpowiedzialności za opóźnienia w realizacji zamówień wynikające z winy producenta” (Wpis numer 6310)
- „Złożenie zamówienia jest równoznaczne z akceptacją tego regulaminu” (Wpis numer 6302)
- „Sklep zastrzega sobie możliwość zmian w regulaminie. Informacje o zmianach będą publikowane na stronie sklepu feniks LED system” (Wpis numer 6305)
- „Wszystkie sprawy sporne, strony będą się starały rozwiązać na drodze polubownej, a w razie gdy porozumienie byłoby niemożliwe, spór rozstrzygać będzie sąd właściwy rzeczowo dla siedziby sprzedawcy” (Wpis numer 6319)
- „Warunkiem przyjęcia zwrotu jest odesłanie nam zakupionego towaru w nieuszkodzonym opakowaniu, bez śladów użytkowania.” (Wpis numer 6285)
- „Jeżeli po otrzymaniu towaru kupujący znajdzie w nim uszkodzenia powstałe podczas dostawy, powinien w obecności kuriera spisać protokół szkody, w którym ujęta będzie data, godzina doręczenia oraz opis uszkodzeń lub zauważonych braków. Wymiana i zwrot produktu możliwa jest tylko na podstawie spisanego protokołu szkody.” (Wpis numer 6276)
- „Wszelkie reklamacje z tytułu uszkodzeń w transporcie będą uwzględniane jedynie w przypadku spisania protokołu reklamacyjnego z udziałem firmy spedycyjnej. Kupujący jest zobowiązany niezwłocznie (nie później niż 48 godzin od otrzymania przesyłki) powiadomić o tym pisemnie (e-mailem) firmę Ecxeption. Reklamacje niespełniające podanej procedury nie będą uwzględniane” (Wpis numer 6324)
Podsumowanie
Według ekspertów oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powyżej wymienionych zapisów nie powinno się umieszczać w regulaminie. Niestety widać także, że rzadko który przedsiębiorca uczy się na cudzych błędach. W regulaminach multum sklepów internetowych nadal można dostrzec bardzo podobne treści do opublikowanych już wcześniej klauzul abuzywnych.
Należy zachować ostrożność, ponieważ za zastosowanie klauzul niedozwolonych Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wymierzyć karę nawet do 10% rocznych przychodów całego przedsiębiorstwa (z poprzedniego okresu rozliczeniowego).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)