eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości

Prawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości

2016-03-15 10:54

Prawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości

Szczególnie narażeni konsumenci to osoby starsze © WavebreakMediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polska, podobnie jak inne kraje należące do Unii Europejskiej, muszą stawić czoła problemowi konsumentów, którzy w znacznym stopniu mogą być narażeni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Pod względem podatności konsumenckiej plasujemy się w połowie europejskiej stawki - wynika z ostatnich badań KE. Nie jest więc źle, ale nadmierny optymizm powinien studzić chociażby fakt, że poziom egzekwowania i respektowania prawa każe nam oglądać plecy reszty Europy.

Przeczytaj także: Ochrona praw konsumenta, czyli reklamacja, gwarancja i inne

Kim jest konsument szczególnie narażony?


Warto pamiętać, że właściwe przyswojenie treści, które zawarte są w dokumentach na stronach internetowych czy też w różnego rodzaju reklamach, jest oczywiste tylko w przypadku tzw. „przeciętnego konsumenta”. Sprawa ma się zupełnie inaczej w odniesieniu do konsumentów uznawanych za szczególnie narażonych.

Kim są tacy konsumenci? W zrozumieniu tego zagadnienia pomocna jest lektura opublikowanego w lutym 2016 raportu Vulnerability Study, który wyróżnił indywidualne cechy mogące wpływać na podatność konsumencką. Za najważniejsze z nich uznano:
  • Słabe wykształcenie
  • Wiek - dzieci i osoby starsze
  • Brak biegłej znajomości języka państwa, w którym przebywają
  • Zamieszkanie w regionach o niskiej gęstości zaludnienia
  • Trudna sytuacja finansowa
  • Choroby przewlekłe lub niepełnosprawność
  • Nieumiejętność korzystania z Internetu
  • Łatwowierność, impulsywność, osoby o słabo rozwiniętych zdolnościach matematycznych

Polska „na środku”


Poniższa tabela rozróżnia kraje ze względu na odsetek osób szczególnie narażonych – wskaźnik podatności:

fot. mat. prasowe

Odsetek osób szczególnie narażonych wg krajów

Najmniej podatne na trudności z uzyskiwaniem i przyswajaniem informacji są kraje skandynawskie.


Wedle badania KE problem podatnych konsumentów dotyczy całej Europy. Na podstawie raportu KE wyróżniła 5 grup. Warto zwrócić uwagę na położenie geograficzne państw należących do poszczególnych grup.
  • Grupa 1. Głównie kraje germańskie i skandynawskie. Wykazują najmniejszy wskaźnik podatności konsumenckiej: Niemcy, Dania, Szwecja, Norwegia, Luksemburg, Holandia, Austria i Islandia
  • Grupa 2. Głównie sąsiedzi krajów z Grupy 1. Współczynnik podatności w tych krajach jest mniejszy od uśrednionego wyniku: Czechy, Wielka Brytania, Finlandia, Belgia, Malta i Słowacja
  • Grupa 3. Grupa krajów Europy wschodniej. Współczynnik podatności konsumenckiej jest wyższy od uśrednionego wyniku: Węgry, Estonia, Litwa, Łotwa, Bułgaria, Polska i Hiszpania
  • Grupa 4. Grupa składająca się z krajów Europy Południowo-Wschodniej. Charakteryzują się wysokim wskaźnikiem podatności: Grecja, Cypr i Rumunia.
  • Grupa 5. Grupa krajów zlokalizowana nad Morzem Adriatyckim oraz Oceanem Atlantyckim. Kraje wykazują średni lub wysoki wskaźnik podatności konsumenckiej na konkretny wskaźnik, na inny natomiast bardzo niski: Włochy, Słowenia, Francja, Portugalia

Powyższe badanie warto uzupełnić o wyniki najnowszego European Scoreboard z września 2015. Wyniki dotyczą wszystkich konsumentów, nie tylko tych wymagających szczególnego traktowania, ale to właśnie tej grupie najtrudniej sobie radzić z nieuczciwymi praktykami czy wyszukać informacje nt. praw konsumenta.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: