Prawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości
2016-03-15 10:54
Szczególnie narażeni konsumenci to osoby starsze © WavebreakMediaMicro - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ochrona praw konsumenta, czyli reklamacja, gwarancja i inne
Kim jest konsument szczególnie narażony?
Warto pamiętać, że właściwe przyswojenie treści, które zawarte są w dokumentach na stronach internetowych czy też w różnego rodzaju reklamach, jest oczywiste tylko w przypadku tzw. „przeciętnego konsumenta”. Sprawa ma się zupełnie inaczej w odniesieniu do konsumentów uznawanych za szczególnie narażonych.
Kim są tacy konsumenci? W zrozumieniu tego zagadnienia pomocna jest lektura opublikowanego w lutym 2016 raportu Vulnerability Study, który wyróżnił indywidualne cechy mogące wpływać na podatność konsumencką. Za najważniejsze z nich uznano:
- Słabe wykształcenie
- Wiek - dzieci i osoby starsze
- Brak biegłej znajomości języka państwa, w którym przebywają
- Zamieszkanie w regionach o niskiej gęstości zaludnienia
- Trudna sytuacja finansowa
- Choroby przewlekłe lub niepełnosprawność
- Nieumiejętność korzystania z Internetu
- Łatwowierność, impulsywność, osoby o słabo rozwiniętych zdolnościach matematycznych
Polska „na środku”
Poniższa tabela rozróżnia kraje ze względu na odsetek osób szczególnie narażonych – wskaźnik podatności:
fot. mat. prasowe
Odsetek osób szczególnie narażonych wg krajów
Wedle badania KE problem podatnych konsumentów dotyczy całej Europy. Na podstawie raportu KE wyróżniła 5 grup. Warto zwrócić uwagę na położenie geograficzne państw należących do poszczególnych grup.
- Grupa 1. Głównie kraje germańskie i skandynawskie. Wykazują najmniejszy wskaźnik podatności konsumenckiej: Niemcy, Dania, Szwecja, Norwegia, Luksemburg, Holandia, Austria i Islandia
- Grupa 2. Głównie sąsiedzi krajów z Grupy 1. Współczynnik podatności w tych krajach jest mniejszy od uśrednionego wyniku: Czechy, Wielka Brytania, Finlandia, Belgia, Malta i Słowacja
- Grupa 3. Grupa krajów Europy wschodniej. Współczynnik podatności konsumenckiej jest wyższy od uśrednionego wyniku: Węgry, Estonia, Litwa, Łotwa, Bułgaria, Polska i Hiszpania
- Grupa 4. Grupa składająca się z krajów Europy Południowo-Wschodniej. Charakteryzują się wysokim wskaźnikiem podatności: Grecja, Cypr i Rumunia.
- Grupa 5. Grupa krajów zlokalizowana nad Morzem Adriatyckim oraz Oceanem Atlantyckim. Kraje wykazują średni lub wysoki wskaźnik podatności konsumenckiej na konkretny wskaźnik, na inny natomiast bardzo niski: Włochy, Słowenia, Francja, Portugalia
Powyższe badanie warto uzupełnić o wyniki najnowszego European Scoreboard z września 2015. Wyniki dotyczą wszystkich konsumentów, nie tylko tych wymagających szczególnego traktowania, ale to właśnie tej grupie najtrudniej sobie radzić z nieuczciwymi praktykami czy wyszukać informacje nt. praw konsumenta.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)