eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieWymiana okien i drzwi: jakie prawa konsumentów?

Wymiana okien i drzwi: jakie prawa konsumentów?

2016-02-26 15:01

Wymiana okien i drzwi: jakie prawa konsumentów?

Wymiana okien © highwaystarz - Fotolia.com

"Rezygnacja z zawartej umowy powoduje utratę wpłaconego zadatku". Tego rodzaju postanowienie nie powinno pojawić się w umowie zawartej poza lokalem przedsiębiorcy. O czym jeszcze warto pamiętać, zlecając wymianę drzwi i okien? Oto kilka słów od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przeczytaj także: Zakupy online: produkt w formie cyfrowej? Poznaj swoje prawa

W 2014 powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów 13,5 tys. razy doradzali Polakom w sprawach związanych z usługami remontowo-budowlanymi. Poszkodowani konsumenci zwracali się również Inspekcji Handlowej, która w omawianym okresie przeprowadziła z przedstawicielami tej branży 158 mediacji (na 556 wszystkich mediacji ws. usług) oraz 57 spraw przed sądami polubownymi. Z kolei w ubiegłym roku usługi remontowo-budowlane doczekały się 1,6 tys. interwencji ze strony Federacji Konsumentów (np. w formie mediacji) oraz 1,7 tys. porad prawnych udzielonych poprzez infolinię Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Wiele ze skarg skierowanych do wspomnianych instytucji dotyczyło m.in. usług świadczonych przez firmy trudniące się sprzedażą oraz wymianom okien i drzwi. Zastrzeżenia konsumentów odnosiły się przeważnie do nieprawidłowego montażu i nieterminowej realizacji zamówień. Sygnały o nieprawidłowościach docierają też do UOKiK, który bada m.in. czy w umowach i regulaminach świadczenia usług znajdują się postanowienia naruszające zbiorowe interesy konsumentów. W toku jest postępowanie wyjaśniające w sprawie Centrum Okien i Drzwi w Oleśnicy oraz w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko MAGO w Łodzi.

fot. highwaystarz - Fotolia.com

Wymiana okien

Jeżeli umowa zakupu i wymiany okien lub drzwi zostaje zawarta w domu konsumenta, oznacza to, że została ona zawarta poza lokalem przedsiębiorcy.


Działania UOKiK


Jeżeli umowa zakupu i wymiany okien lub drzwi zostaje zawarta w domu konsumenta, oznacza to, że została ona zawarta poza lokalem przedsiębiorcy. Zgodnie z prawem, konsument może, co do zasady, odstąpić od takiej umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i bez ponoszenia z tego tytułu kosztów. Dlatego wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziły wzorce umowne MAGO w Łodzi. Przedsiębiorca zawierał umowy w domach klientów, zastrzegając jednocześnie, że w przypadku rezygnacji z zawartej umowy firma pobranego zadatku nie zwraca.

Do UOKiK docierają też skargi dotyczące niewywiązywania się z obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta. Urząd analizuje m.in. praktyki Centrum Okien i Drzwi w Oleśnicy zawierającego umowy poza lokalem. Ze skarg konsumentów wynika, że przedsiębiorca nie wręczał formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy, ani nie informował klientów o tym, że mają prawo do rezygnacji z zamówienia. Praktyki takie mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić konsumentowi skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy.

Sprzedawca odpowiada za wady towaru. Jeżeli w ciągu dwóch lat od wydania produktu konsument stwierdzi usterkę, może złożyć reklamację z tytułu rękojmi żądając np. wymiany towaru na nowy wolny od wad lub jego naprawy. Urząd zakwestionował praktykę MAGO w Łodzi polegającą na stosowaniu druku pokwitowania odbioru zawierającego stwierdzenie: odbieram towar i montaż bez zastrzeżeń jakościowych. W opinii UOKiK, przedsiębiorca mógł niezgodnie z prawem ograniczać swoją odpowiedzialność. W rezultacie konsumenci mogli być wprowadzani w błąd co do przysługujących im uprawnień w zakresie rękojmi.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: