eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieZakupy, gry, randki przez internet. Zawsze dbaj o bezpieczeństwo

Zakupy, gry, randki przez internet. Zawsze dbaj o bezpieczeństwo

2016-02-09 13:16

Przeczytaj także: Zakupy przez internet: wyprzedaż nie ogranicza praw kupującego


E-KUPOWANIE


Dzięki e-commerce konsumenci mają większy wybór i dostęp do tańszych produktów. Kupując przez internet oczywiście ponosimy ryzyko, że dany towar nie będzie nam pasował. Stąd prawo do zwrotu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Uprawnienie to jest jednolite na terenie całej UE. Przed dokonaniem zakupu doradzamy sprawdzenie na stronie sklepu internetowej dane kontaktowe i rejestracyjne przedsiębiorcy. Warto przynajmniej pobieżnie zapoznać się z regulaminem, ważna jest część dotycząca możliwości odstąpienia od umowy czy procedury reklamacyjnej.

Strój SpongeBob


Pani Joanna zakupiła dla swojego dziecka strój SpongeBob. Francuski e-sklep gwarantował realizację zamówienia w terminie trzech dni od daty zakupu. Mimo szybkiej, terminowej wpłaty i kilkakrotnych próśb konsumentka nie otrzymała przesyłki w terminie. Konsumentka zdecydowała się więc na odstąpienie od umowy, prosząc o niezwłoczny zwrot pieniędzy. Kierowała e-maile do firmy, ale wracały do niej tylko szablonowe odpowiedzi generowane przez system elektroniczny. Konsumentka nie otrzymała ani towaru, ani pieniędzy. Pani Joanna przyznała, że przed decyzją o zakupie nie przeczytała negatywnych opinii o sprzedawcy w Internecie. W sieci znajdowało się wiele wypowiedzi osób, które zostały oszukane przez francuską firmę.

Mikrofalówka


Litewski konsument zakupił mikrofalówkę na stronie internetowej polskiego sklepu. Sprzęt popsuł się i na podstawie gwarancji trafił do naprawy do serwisu na terenie Litwy. Po pewnym czasie konsument poinformował serwis, że mikrofalówka zepsuła się ponownie. Serwis stwierdził jednak brak możliwości naprawy z uwagi na niedostarczenie części zamiennych przez polskiego producenta. W związku z zaistniałą sytuacją konsument zwrócił się do sprzedawcy z żądaniem wymiany sprzętu na nowy o identycznych parametrach lub o zwrot pieniędzy. W wyniku działań podjętych przez ECK Polska, sprzedawca dokonał zwrotu równowartości wadliwej mikrofalówki (blisko 500 PLN) na rzecz konsumenta.

ZAKUPY ONLINE – DO’S AND DON’TS


  1. Dowiedz się, z kim masz do czynienia
    • Szukaj pełnych danych kontaktowych e-sklepu. E-mail w ogólnodostępnej domenie, numer telefonu komórkowego, czy skrzynki pocztowej to zdecydowanie za mało, by uznać sprzedawcę za wiarygodnego.
    • Nie zakładaj, że właściciel e-sklepu znajduje się w kraju, który wskazuje adres strony internetowej np. „ie” nie koniecznie oznacza, że sklep zarejestrowany jest w Irlandii.
  2. Odrób pracę domową
    • Przed dokonaniem zakupu „wygoogluj” przedsiębiorcę. Proste wyszukiwanie w Internecie powinno ujawnić każdą negatywną opinię od poprzednich kupujących. Nie ufaj pozytywnym opiniom, które możesz znaleźć na samej stronie sklepu, które nieuczciwy przedsiębiorca może wystawić sobie sam.
    • Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania też nie oznacza uczciwego e-sklepu. Każdy przedsiębiorca może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych, niezależnie, czy jego oferta jest rzetelna i sprawdzona, czy nie.
  3. Płać bezpiecznie
    • Najlepiej za zakupy płać kartą kredytową lub systemem płatności online. Jeżeli dokonasz płatności wysyłając gotówkę bardzo trudno będzie Ci odzyskać pieniądze. Dzięki karcie kredytowej jest możliwość skorzystania z procedury „chargeback”.
    • Upewnij się, że w momencie podawania danych z karty kredytowej korzystasz z bezpiecznej witryny: symbol zamkniętej kłódki w prawym dolnym rogu okna przeglądarki oraz adres strony internetowej rozpoczynający się od "https://".
    • Mniej pewność, że Twój komputer ma zainstalowany i zaktualizowany program antywirusowy
  4. Nie daj się „zbajerować”
    • Nie odpowiadaj na spamy (niechciane maile), bądź ostrożny, gdy otwierasz linki, które mogą prowadzić do phishing’u (wyłudzania poufnych informacji osobistych).
    • Nie daj się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwym nie jest.
    • Nie ujawniaj danych osobowych, które nie są niezbędne do przeprowadzenia transakcji.
    • Nie kupuj podrabianych towarów. Takie produkty są często niebezpieczne lub złej jakości i dochodzenie odszkodowania może być bardzo trudne.
  5. Poznaj swoje zobowiązania
    • Zapoznaj się z pełną treścią swojego zobowiązania łącznie z tzw. „drobnym drukiem”. Musisz wiedzieć, na co się zgadzasz w szczególności, jakie są warunki zwrotu czy odstąpienia od umowy.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Klauzule niedozwolone w regulaminie

    Janusz_Wloszanski / 2016-02-12 12:43:53

    Czytajcie po prostu wszystkie regulaminy, umowy itp., bo potem wychodzą takie sytuacje. Klauzule niedozwolone w takich dokumentach to po prostu standard, dlatego musicie uważać i być czujni. Co prawda klauzul niedozwolonych w rejestrze UOKiK według rocznego raportu klauzulowego w 2015 było mniej, ale to nie znaczy, żeby ślepo ufać wszystkim serwisom itp... -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: