Zakupy, gry, randki przez internet. Zawsze dbaj o bezpieczeństwo
2016-02-09 13:16
Przeczytaj także: Zakupy przez internet: wyprzedaż nie ogranicza praw kupującego
E-KUPOWANIE
Dzięki e-commerce konsumenci mają większy wybór i dostęp do tańszych produktów. Kupując przez internet oczywiście ponosimy ryzyko, że dany towar nie będzie nam pasował. Stąd prawo do zwrotu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Uprawnienie to jest jednolite na terenie całej UE. Przed dokonaniem zakupu doradzamy sprawdzenie na stronie sklepu internetowej dane kontaktowe i rejestracyjne przedsiębiorcy. Warto przynajmniej pobieżnie zapoznać się z regulaminem, ważna jest część dotycząca możliwości odstąpienia od umowy czy procedury reklamacyjnej.
Strój SpongeBob
Pani Joanna zakupiła dla swojego dziecka strój SpongeBob. Francuski e-sklep gwarantował realizację zamówienia w terminie trzech dni od daty zakupu. Mimo szybkiej, terminowej wpłaty i kilkakrotnych próśb konsumentka nie otrzymała przesyłki w terminie. Konsumentka zdecydowała się więc na odstąpienie od umowy, prosząc o niezwłoczny zwrot pieniędzy. Kierowała e-maile do firmy, ale wracały do niej tylko szablonowe odpowiedzi generowane przez system elektroniczny. Konsumentka nie otrzymała ani towaru, ani pieniędzy. Pani Joanna przyznała, że przed decyzją o zakupie nie przeczytała negatywnych opinii o sprzedawcy w Internecie. W sieci znajdowało się wiele wypowiedzi osób, które zostały oszukane przez francuską firmę.
Mikrofalówka
Litewski konsument zakupił mikrofalówkę na stronie internetowej polskiego sklepu. Sprzęt popsuł się i na podstawie gwarancji trafił do naprawy do serwisu na terenie Litwy. Po pewnym czasie konsument poinformował serwis, że mikrofalówka zepsuła się ponownie. Serwis stwierdził jednak brak możliwości naprawy z uwagi na niedostarczenie części zamiennych przez polskiego producenta. W związku z zaistniałą sytuacją konsument zwrócił się do sprzedawcy z żądaniem wymiany sprzętu na nowy o identycznych parametrach lub o zwrot pieniędzy. W wyniku działań podjętych przez ECK Polska, sprzedawca dokonał zwrotu równowartości wadliwej mikrofalówki (blisko 500 PLN) na rzecz konsumenta.
ZAKUPY ONLINE – DO’S AND DON’TS
-
Dowiedz się, z kim masz do czynienia
- Szukaj pełnych danych kontaktowych e-sklepu. E-mail w ogólnodostępnej domenie, numer telefonu komórkowego, czy skrzynki pocztowej to zdecydowanie za mało, by uznać sprzedawcę za wiarygodnego.
- Nie zakładaj, że właściciel e-sklepu znajduje się w kraju, który wskazuje adres strony internetowej np. „ie” nie koniecznie oznacza, że sklep zarejestrowany jest w Irlandii.
-
Odrób pracę domową
- Przed dokonaniem zakupu „wygoogluj” przedsiębiorcę. Proste wyszukiwanie w Internecie powinno ujawnić każdą negatywną opinię od poprzednich kupujących. Nie ufaj pozytywnym opiniom, które możesz znaleźć na samej stronie sklepu, które nieuczciwy przedsiębiorca może wystawić sobie sam.
- Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania też nie oznacza uczciwego e-sklepu. Każdy przedsiębiorca może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych, niezależnie, czy jego oferta jest rzetelna i sprawdzona, czy nie.
-
Płać bezpiecznie
- Najlepiej za zakupy płać kartą kredytową lub systemem płatności online. Jeżeli dokonasz płatności wysyłając gotówkę bardzo trudno będzie Ci odzyskać pieniądze. Dzięki karcie kredytowej jest możliwość skorzystania z procedury „chargeback”.
- Upewnij się, że w momencie podawania danych z karty kredytowej korzystasz z bezpiecznej witryny: symbol zamkniętej kłódki w prawym dolnym rogu okna przeglądarki oraz adres strony internetowej rozpoczynający się od "https://".
- Mniej pewność, że Twój komputer ma zainstalowany i zaktualizowany program antywirusowy
-
Nie daj się „zbajerować”
- Nie odpowiadaj na spamy (niechciane maile), bądź ostrożny, gdy otwierasz linki, które mogą prowadzić do phishing’u (wyłudzania poufnych informacji osobistych).
- Nie daj się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwym nie jest.
- Nie ujawniaj danych osobowych, które nie są niezbędne do przeprowadzenia transakcji.
- Nie kupuj podrabianych towarów. Takie produkty są często niebezpieczne lub złej jakości i dochodzenie odszkodowania może być bardzo trudne.
-
Poznaj swoje zobowiązania
- Zapoznaj się z pełną treścią swojego zobowiązania łącznie z tzw. „drobnym drukiem”. Musisz wiedzieć, na co się zgadzasz w szczególności, jakie są warunki zwrotu czy odstąpienia od umowy.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Janusz_Wloszanski / 2016-02-12 12:43:53
Czytajcie po prostu wszystkie regulaminy, umowy itp., bo potem wychodzą takie sytuacje. Klauzule niedozwolone w takich dokumentach to po prostu standard, dlatego musicie uważać i być czujni. Co prawda klauzul niedozwolonych w rejestrze UOKiK według rocznego raportu klauzulowego w 2015 było mniej, ale to nie znaczy, żeby ślepo ufać wszystkim serwisom itp... -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/ [ odpowiedz ] [ cytuj ]