Wigilijne zakupy spożywcze online? Sprawdź, jakie masz prawa
2015-12-21 09:19
Wigilijne zakupy spożywcze online? © viperagp - Fotolia.com
Przeczytaj także: 7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
Zamówiłam przez internet karpia. Niestety zamiast całej ryby otrzymałam filet. Czy mogę się domagać, aby sklep jeszcze dzisiaj wymienił mi rybę na taką, jaką zamówiłam? Muszę mieć czas, aby przygotować świąteczne potrawy.Marcin Jędrzejak: Jeżeli sklep internetowy dostarczył filet zamiast zamówionego całego karpia, wówczas zamówienie nie zostało zrealizowane zgodnie z zawartą umową. W tej sytuacji konsument może skorzystać z prawa do reklamacji i żądać np. wymiany zamówionego produktu. W przypadku zakupu produktów ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności do spożycia, reklamacja powinna zostać złożona jak najszybciej. Koniecznie przed upływem terminu przydatności do spożycia. Reklamacje należy złożyć (najlepiej pisemnie) na adres wskazany w regulaminie sklepu. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca ma 14 dni na jej rozpatrzenie. Jednak w opisanym przypadku, konsument zakupił rybę, aby przygotować świąteczną potrawę. Dostarczenie karpia dopiero po Świętach nie miałoby dla niego znaczenia. W konsekwencji konsument w ramach zgłoszonej reklamacji mógłby zamiast żądania wymiany rzeczy, całkowicie odstąpić od umowy i zażądać zwrotu wpłaconych pieniędzy.
Zamówiłem przez internet praktyczny kosz prezentowy dla siostry. Niestety zamiast kawy rozpuszczalnej, sklep umieścił w koszyku kawę mieloną. Co mogę w tej sytuacji zrobić? Nie chciałbym popsuć dekoracji i samodzielnie wymieniać kawy.
Marcin Jędrzejak: Jeżeli produkty w dostarczonym koszyku prezentowym różnią się od tych, które zostały zamówione na stronie sklepu, wówczas kupujący ma prawo do złożenia reklamacji. W takim przypadku zamówienie nie zostało bowiem zrealizowane zgodnie z zawartą umową. Sprzedawca internetowy jest wówczas zobowiązany do wymiany kawy, na taką, jaka została zamówiona.
fot. viperagp - Fotolia.com
Wigilijne zakupy spożywcze online?
Zamówiłam przez internet kakao do wypieków. Przed zamówieniem sprawdziłam opis produktu, aby upewnić się, że produkt nie zawiera laktozy. Niestety na opakowaniu jest informacja, że „produkt może zawierać śladowe ilości laktozy”. Na stronie sklepu nie było tej informacji. Co mogę w tej sytuacji zrobić?
Marcin Jędrzejak: W opisanej sytuacji konsument ma dwie możliwości: może złożyć reklamację i żądać wymiany produktu lub skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Kakao ma stosunkowo długi termin przydatności do spożycia i nie ulega szybkiemu zepsuciu. Produkt nie jest więc objęty wyjątkiem wyłączającym prawo do odstąpienia od umowy. Konsument w ciągu 14 dni ma możliwość zwrotu zakupionego towaru. Inaczej będzie jednak w sytuacji, gdy konsument otworzy opakowanie. Ze względów higienicznych nie będzie mógł wówczas skorzystać z ustawowego prawa do zwrotu.
Przydatne linki:
- Prawa konsumenta: poradnik kupującego
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
Zamówiłam dla dzieci czekoladowe mikołaje. Niestety ich wygląd, a zwłaszcza kolory opakowania znacznie różnią się od zdjęć zamieszczonych na stronie sklepu. Czy mogę złożyć reklamację?
Marcin Jędrzejak: Zdjęcia produktów na stronie sklepu nie mogą znacząco odbiegać od tego, jak produkt wygląda w rzeczywistości. Nadmiernie wyretuszowane zdjęcia wprowadzałyby konsumentów w błąd. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, konsument ma dwie możliwości do wyboru: złożenie reklamacji lub skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy. Czekolada nie jest bowiem zaliczana do kategorii produktów ulegających szybkiemu zepsuciu, wyłączonych spod prawa do odstąpienia od umowy. W przypadku skorzystania z możliwości zwrotu towaru, sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi wszystkie uiszczone płatności, w tym koszty równe kosztom standardowego, najtańszego sposobu dostarczenia towaru do konsumenta.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2015-12-22 12:23:50
Tak szczerze to chyba bym się nie odważyła zrobić świątecznych zakupów spożywczych w sklepie internetowym. Martwie się o nieświeżość takich produktów, które mogą być dobierane na siłę (co nie zeszło w sklepie, zejdźie w e-sklepie). Dla mnie to i tak już dużo, jeśli robię zakupy w sklepach internetowych. Martwią mnie tylko klauzule niedozwolone, których jest przecież coraz więcej. Według najnowszego raportu klauzulowego, tylko w listopadzie przybyło ich aż 37... -> http://klauzuleniedozwolone.pl/raport-klauzulowy-37-nowych-klauzul-niedozwolonych-w-listopadzie-2015-r/ Na razie nic mi się nie przytrafiło, ale moi znajomi kilkakrotnie mieli już problemy z oszustami... [ odpowiedz ] [ cytuj ]