Nietrafiony prezent świąteczny? Sprawdź, czy możesz go oddać
2015-12-07 15:45
Czy można oddać nietrafiony prezent? © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Święty Mikołaju! Zachowaj dowód zakupu!
Zwrot prezentu, który pozbawiony jest wad, ale nie trafił w gusta obdarowywanego, uzależniony jest od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli wyraża on na to zgodę, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dyktował własne warunki, jak np. zachowanie oryginalnego opakowania, etykiet, czy dostarczenia paragonu. Może też zwrócić kupującemu gotówkę bądź np. zaproponować zwrot gotówki na kartę podarunkową.O czym jeszcze warto pamiętać podczas przedświątecznych zakupów?
- Zrezygnować z zakupów bez podawania przyczyny można tylko w przypadku, gdy kupujemy produkt online. Wówczas na rezygnację mamy 14 dni od dnia jego odbioru. Formularz odstąpienia od umowy zakupu dostępny jest na stronie internetowej UOKiK.
-
Na zgłoszenie reklamacji mamy 2 lata
od momentu zakupu. Należy złożyć ją w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu. Najbardziej stosowną formą jest tu pisemna. Warto pamiętać również, że zakup towaru na wyprzedaży, promocji lub z ekspozycji nie pozbawia nas prawa do reklamacji. - W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
- Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców:
- 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Warto poznać choćby niektóre z nich.
- Inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
- Gratisy muszą być bezpłatne, jednak czasem zdarza się, że za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.
- Reklamacja z pudełkiem? Oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.
fot. mat. prasowe
Zwrot nietrafionego prezentu
Pomoc dla konsumentów: Jeżeli sprzedawca odrzucił twoją reklamację i nie wiesz, co zrobić, to już w grudniu szukaj bezpłatnej pomocy w centrach handlowych. Prawnicy Federacji Konsumentów będą udzielać porad w wybranych supermarketach w 11 miastach (w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Sosnowcu, Warszawie i Wrocławiu). Szukaj specjalnie oznaczonych stanowisk w weekendy i w wybrane dni tygodnia. Internauci mogą skorzystać z szybkich porad udzielanych przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronach internetowych partnerów. Odpowiedzi na pierwszych 100 zapytań każdego dnia będą udzielone w ciągu 24 godzin, na pozostałe pytania nie później niż w ciągu 3 dni.
fot. mat. prasowe
Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy
Ponadto porad udzielają także Inspekcja Handlowa, rzecznicy konsumentów. Warto zadzwonić pod bezpłatny numer 800 889 866 lub napisać e-mail pod adres porady@dlakonsumentow.pl Ponadto, od 1 do 15 grudnia radiu i telewizji będzie można obejrzeć spoty promujące prawo do reklamacji. Jest to druga odsłona kampanii dotyczącej ustawy o prawach konsumenta. Więcej informacji o nowych przepisach można znaleźć na stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
fot. mat. prasowe
Internetowi konsumenci mają więcej praw
fot. mat. prasowe
Zachowaj dowód zakupu
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Janusz_Wloszanski / 2015-12-09 13:57:45
Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2015-12-09 13:58:17)
Warto też wiedzieć, że "jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa powyżej.". Oznacza to, że jeśli sprzedawca nie dopełni tego obowiązku informacyjnego - mamy rok na zwrot zakupionego towaru! :) Trzeba korzystać z przysługującego nam prawa, które dała nowa ustawa konsumencka :) Ja dowiedziałem się tego przypadkiem, z tego artykułu na blogu -> https://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ [ odpowiedz ] [ cytuj ]