Nowa ustawa konsumencka po 10 miesiącach obowiązywania
2015-11-19 11:47
![Nowa ustawa konsumencka po 10 miesiącach obowiązywania [© Henrik Dolle - Fotolia.com] Nowa ustawa konsumencka po 10 miesiącach obowiązywania](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ustawa-konsumencka/Nowa-ustawa-konsumencka-po-10-miesiacach-obowiazywania-166604-200x133crop.jpg)
E-sklepy wciąż mają błędy w regulaminach © Henrik Dolle - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowa ustawa konsumencka: prawa i obowiązki obu stron
Zmieniona ustawa konsumencka obowiązuje od 25 grudnia minionego roku. Jej celem była implementacja przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w obszarze praw konsumentów. Nowe przepisy obowiązują już prawie rok, mimo to przedsiębiorcy ciągle mają kłopoty, aby sprostać ich wszystkim wymogom. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być to, iż zapisy ustawy zawierają często ogólnikowe i enigmatyczne wskazania, co do sposobu spełnienia wszystkich obowiązków przez e-sprzedawców. Według analiz przeprowadzonych przez Rzetelnyregulamin.pl, 12,8 proc. sklepów internetowych nadal ma w swoich regulaminach 10 dni na odstąpienie od umowy sprzedaży, zamiast obowiązujących 14 dni. 16 proc. z kolei nie ma jeszcze odpowiedniego przycisku zamówienia z obowiązkiem zapłaty, a 57 proc. nie udostępnia formularza odstąpienia od umowy. Z czym e-sklepy miały i mają najwięcej trudności?1) Miejsce informowania o obowiązkach
Największe problemy występują z interpretacją spełnienia obowiązków informacyjnych w poszczególnych miejscach na stronie internetowej.
– Ustawa nieprecyzyjnie wskazuje, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o wszystkich ustawowych obowiązkach informacyjnych. Dlatego też w praktyce odbywa się to najczęściej poprzez umieszczenie na stronach sklepu informacji dotyczącej warunków sprzedaży – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl, firmy specjalizującej się w prawie e-commerce.
Przydatne linki:
- Nowa ustawa konsumencka: prawa i obowiązki obu stron
- E-commerce: jak nowa ustawa konsumencka wpłynęła na decyzje zakupowe?
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
2) Moment złożenia zamówienia
E-sklepy informacje dotyczące m.in. terminu zapłaty, terminu dostawy, podsumowania zamówienia czy łącznej wartości złożonego zamówienia umieszczają często w niewłaściwym miejscu, np. w tematycznych zakładkach na stronie nie uwzględniając jednocześnie konkretnego towaru i jego terminu dostawy.
fot. Henrik Dolle - Fotolia.com
E-sklepy wciąż mają błędy w regulaminach
Największe problemy występują z interpretacją spełnienia obowiązków informacyjnych w poszczególnych miejscach na stronie internetowej.
– Aby wyznaczone ustawą obowiązki zostały prawidłowo spełnione to takie informacje, jako podsumowanie, powinny znajdować się na ostatniej stronie składania zamówienia. Nie można w zakładce opisowej wskazać, że dostawa jest w terminie 2 dni roboczych i później nie wywiązywać się z tego terminu. Przedsiębiorcy na stronach informacyjnych chcą bardzo często zachęcić konsumentów do zakupu, podając krótkie terminy do realizacji nie zdając sobie sprawy, w jakim stopniu takie deklaracje są wiążące i jakie mogą nieść negatywne konsekwencje dla sprzedawcy – tłumaczy ekspert z Rzetelnyregulamin.pl.
3) Formularz odstąpienia od umowy
Właściciele sklepów internetowych mają także dużo wątpliwości związanych ze stosowaniem formularza odstąpienia od umowy zawartej na odległość. – Ustawowy wzór formularza odstąpienia od umowy, nie zawiera wszystkich elementów, które mogą pojawić się w praktyce. Brakuje np. zapisu o zwrocie częściowym – czyli takim, w którym konsument, który kupił 4 sztuki jakiegoś towaru, zwraca 2 – wyjaśnia Rafał Stępniewski. W przypadku stosowania elektronicznych formularzy odstąpienia od umowy, przedsiębiorcy bardzo często zapominają o potwierdzeniu jego otrzymania, np. poprzez wysłanie konsumentowi e-maila.
![E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka [© Gajus - Fotolia.com] E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nowa-ustawa-konsumencka/E-commerce-pod-presja-Nadchodzi-nowa-ustawa-konsumencka-145771-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)