Dropshipping: sklep internetowy bez magazynu
2015-10-29 11:31
Czym jest dropshipping? © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?
Zasady współpracy w modelu dropshipping. Regulamin sklepu.
Dropshipping to model sprzedaży, w którym właściciel e-sklepu zleca wysyłkę towaru kupionego za pośrednictwem swojego sklepu internetowego dostawcy: paczka jest wysyłana z hurtowni bezpośrednio do klienta detalicznego. Taki rodzaj współpracy nie jest uregulowany wprost w przepisach, jednak znane są dwie odmiany organizacji sprzedaży w sklepie internetowym występujące pod nazwą „dropshipping”: jako pośrednictwo sprzedaży oraz sprzedaż we własnym imieniu. Jeśli e-sklep prowadzi sprzedaż we własnym imieniu hurtownia realizuje i wysyła zamówienie do klienta detalicznego, ale to sklep jest sprzedawcą i ponosi wszelkie obowiązki związane z rolą sprzedawcy przed klientem. Właściciel sklepu internetowego zawiera umowę sprzedaży z klientem detalicznym i odpowiada w sprawach takich jak odstąpienie od umowy lub reklamacja. Także na jego dane wystawiany jest dowód sprzedaży dla klienta. E-sprzedawca w rzeczywistości kupuje towar od hurtowni, która wystawia i przesyła mu fakturę, a następnie w swoim imieniu sprzedaje asortyment klientom w swoim sklepie. Zarobek stanowi marża narzucona klientowi.
Podejmując współpracę z hurtownią dropshippingową należy zadbać więc o ustalenie warunków oraz określenie obowiązków każdej ze stron, które muszą znaleźć się w umowie, a także w regulaminie sklepu. Pamiętać należy o tym należy zwłaszcza w kontekście obsługi posprzedażowej, doradztwa w sprawie towaru, warunków realizacji zamówienia, zamieszczania dodatkowych materiałów w przesyłce. Każdy z dostawców dropshippigowych oferuje swoje własne zasady współpracy ze sprzedawcami internetowymi, nierzadko przejmując na siebie część obowiązków związanych ze zwrotami lub reklamacjami, drukowaniem dowodów sprzedaży dostarczonych przez sklep.
GIODO i ochrona danych osobowych
Każdy początkujący e-sprzedawca powinien wiedzieć o tym, że jeszcze przed rozpoczęciem działalności ma obowiązek zarejestrowania zbioru gromadzonych przez siebie danych klientów do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z wymogami, jakie na przedsiębiorców nakłada ustawa o ochronie danych osobowych. Co zatem w sytuacji, gdy właściciel sklepu internetowego musi przekazać informacje o swoich zamówieniach dostawcy, celem realizacji zamówienia? Zgodnie z ustawą, administrator zbioru danych osobowych może powierzyć ich przetwarzanie innemu podmiotowi w drodze umowy zawartej na piśmie – w tzw. umowie powierzenia przetwarzania danych osobowych. Wiele z hurtowni dropshippingowych dysponuje gotowym wzorem takiej umowy, a jest to na pewno jedna z tych rzeczy, o których należy pamiętać nawiązując współpracę z hurtowniami dropshipping.
fot. vege - Fotolia.com
Czym jest dropshipping?
Zawsze aktualna oferta produktowa
Właściciel sklepu posiada sprzedawany przez siebie towar tylko w sposób wirtualny – nie kupuje go wcześniej w ilości hurtowej, nie magazynuje i nie posiada w sensie fizycznym, a musi „zatowarować” sklep, czyli wystawić produkty w formie zdjęć i opisów w swoim sklepie przy jednoczesnej kontroli stanów magazynowych. Na pierwszy plan wysuwa się więc efektywne połączenie sklepu z bazą produktową dostawcy, które pozwoli na cykliczny import danych o produktach. Jak pokazują najnowsze badania rynku e-commerce, klienci sklepów internetowych coraz większą wagę przywiązują do jakości obsługi klienta oraz czasu realizacji przesyłki, której z pewnością nie poprawi brak możliwości realizacji zamówienia z powodu braku towaru w magazynie. Zaczynając sprzedaż w modelu dropshipping konieczne będą więc rozwiązania informatyczne, które pozwolą nie tylko na zaimportowanie oferty hurtowni do sklepu, ale także na utrzymanie na bieżąco aktualnych stanów magazynowych. Istnieją różne możliwości integracji na linii hurtownia – sklep: m.in. dodatkowe programy, jednak biorąc pod uwagę praktyczne aspekty oraz oszczędność pracy, czasu i jak najczęstszą aktualizację bazy, najwygodniejszym rozwiązaniem jest tzw. gotowa integracja sklepu z hurtownią. Szukając odpowiedniego dostawcy do naszego sklepu warto także zwrócić uwagę na to, jakie informacje związane z produktami udostępnia w pliku hurtownia, czyli zdjęcia, opisy, ceny, podatek, dane techniczne oraz na częstotliwość aktualizacji pliku.
Realizacja zamówienia
Drugim najważniejszym punktem w sprawnej współpracy w modelu dropshipping, po integracji z hurtownią są kwestie logistyczne, związane z realizacją zamówienia i przesłaniem produktu do klienta detalicznego. Integracja sklepu z hurtownią zapewnia zatowarowanie, dzięki któremu klienci mogą dokonywać zakupu w sklepie. Po otrzymaniu zamówienia, rolą e-sprzedawcy jest przekazanie go dostawcy wraz ze wszystkimi ważnymi informacjami celem realizacji przesyłki. Większość z hurtowni dropshippimgowych dysponuje umowami z firmami kurierski, czasem możliwa jest także wysyłka towaru poprzez swojego kuriera.
Większość dostawców przygotowuje paczkę do wysyłki zaraz po otrzymaniu płatności za zamówienie ze sklepu, niektórzy przygotowują paczkę od razu, a następnie wystawiają i przesyłają fakturę właścicielowi sklepu. Hurtownicy przygotowują także przesyłkę w imieniu e-sklepu i zgodnie z identyfikacją wizualną e-sklepu; niektórzy z nich drukują i zamieszczają w paczce dowód sprzedaży dostarczony przez sklep. Hurtownie przesyłają sklepom link do śledzenia przesyłki. Sklep internetowy, który otrzymał od klienta zapłatę i zlecił przygotowanie przesyłki staje się odpowiedzialny przed klientem za sprzedany towar: to także e-sprzedawca ma obowiązek odpowiadać na wszelkie zapytania klientów odnośnie produktu, a także rozpatrywać zwroty i reklamacje.
Jednym z najważniejszych pytań, które nasuwają się w pierwszej myśli jest z pewnością bardzo istotne z punktu widzenia jakości obsługi klienta pytanie o czas realizacji zamówień: czy ulega on wydłużeniu w przypadku współpracy w dropshipping wskutek nieco skomplikowanego procesu logistycznego? W rzeczywistości – zależy to od indywidualnych ustaleń i organizacji wysyłki zamówień z dostawcą. Każdy z producentów określa swój czas na realizację zamówienia, który liczony od momentu otrzymania płatności za towar lub otrzymania zamówienia do wysyłki paczki określany jest indywidualnie; a mieści się zazwyczaj w granicach od jednego do czternastu dni roboczych, więc podobnie jak w „tradycyjnych” sklepach.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)