Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
2015-10-20 12:11
Przeczytaj także: Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
Uwaga na klauzule niedozwolone
Podczas tworzenia regulaminu, należy zwrócić szczególną uwagę na jego zgodność z obowiązującym prawem. Bardzo często jego naruszenie polega na zamieszczaniu formuł, które określane są jako tzw. klauzule niedozwolone (klauzule abuzywne). Są to postanowienia, które nie zostały indywidualnie uzgodnione z konsumentem i które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interes. Skutkiem wystąpienia takiej formuły jest jej niewiążący charakter.
Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W razie stwierdzenia, iż dany zapis umowy (regulaminu) narusza interes konsumenta, Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie wydaje wyrok, na podstawie którego wpisywany jest on do publicznego rejestru, dostępnego dla każdego (na stronie https://uokik.gov.pl/).
- Mnogość klauzul sprawia, że nie jest możliwe przytoczenie ich wszystkich, jednak należy zdawać sobie sprawę, iż w rejestrze bardzo często znajdują się wpisy postanowień, które pojawiają się w większości regulaminów tworzonych na bazie wzorów internetowych bez uprzedniej konsultacji z prawnikiem – tłumaczy ekspert kancelarii JKP Adwokaci.
Przykładowe klauzule niedozwolone:
"Zwracany towar nie może nosić śladów użycia i musi posiadać nienaruszone oryginalne opakowanie. Razem ze zwracanym produktem należy przesłać kopię faktury."
"Artykuły zamówione przez stronę www i odebrane osobiście nie podlegają zwrotowi."
"Składając reklamację, Kupujący powinien dostarczyć reklamowany towar należycie zapakowany, wraz z wszelkimi dokumentami wydanymi przy zakupie towaru."
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
jeremiasz_kawa / 2015-10-21 11:57:11
Regulamin e-sklepu jest bardzo ważny. Ja już tyle razy zostałem oszukany, że teraz zawsze go czytam jeszcze przed dokonaniem zakupu. Niestety, człowiek uczy się na swoich błędach... teraz przynajmniej już wiem na co zwracać uwagę. Lubię też jeśli sklep ma jakiś liczący się certyfikat, bo wtedy to podnosi moją wiarygodność. Z tego co kojarzę, dość dobry jest certyfikat prokonsumencki, bo tam jest ponad 100 kryteriów dla sklepu. Dopiero jak zostaną spełnione, certyfikat zostaje przyznany. Z pewnością jest jeszcze wiele innych, jednak wśród tych dla e-sklepów chyba ten się najbardziej liczy. Ja swojego sklepu internetowego nie mam - ale bardzo często kupuję z innych. W sumie nie można mnie nazwać też wiernym klientem, bo ciągle testuje nowe, hehe :D [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Kasia_Mala / 2016-01-28 13:37:25
No jasne, że regulamin sklepu internetowego jest bardzo ważny, ponieważ to tam trafiają niezadowoleni konsumenci. Jeśli znajdą się w nim klauzule niedozwolone, można dostać sporą karę od UOKiKu, dlatego tak ważne jest dbanie również o tę część sklepu internetowego. Niedawno znów trzeba było go aktualizować - dodać jakiś zapis o ODR czyli internetowej platformie do rozwiązywania sporów. W kwietniu 2016 podobno znowu nadchodzą zmiany. Patrząc jednak na roczny raport klauzulowy mam jednak optymistyczne myśli, że ten rok skutecznie będzie zwalczał oszustów i nieuczciwe traktowanie klienta -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/ [ odpowiedz ] [ cytuj ]