Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
2015-10-20 12:11
Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
W związku z komputeryzacją i wirtualizacją życia codziennego, coraz większą popularnością cieszą się sklepy internetowe. Proponują nieograniczone możliwości zakupów, oferując różnorodne produkty i usługi. Jako że zawarcie takiej umowy kupna-sprzedaży odbywa się bez fizycznej obecności stron, ale za to przy pomocy różnorodnych instrumentów (tzw. aplikacji), które umożliwiają dokonanie wyboru produktu, jego kupna i ostatecznego sfinalizowania umowy, konieczne stało się zastosowanie szczególnych wymagań w tym zakresie.- Aktualnie obowiązująca ustawa wprowadziła do przepisów dotychczas obowiązującego prawa liczne udogodnienia dla klientów i jednocześnie nałożyła na podmioty prowadzące sklepy internetowe wiele zadań – w tym obowiązek dostosowania regulaminu do nowego stanu prawnego – mówi Adam Puchacz, adwokat w kancelarii JKP Adwokaci we Wrocławiu.
Regulamin zgodny z zasadami
Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z aktualnym stanem prawnym. Jednak mimo upływu dość długiego czasu od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, wciąż często mają miejsce przypadki niedostosowania regulaminu do aktualnie obowiązujących przepisów.
Po pierwsze, dzięki ustawie większe są obowiązki informacyjne sprzedawców wobec konsumentów. Klienci powinni uzyskać wszelkie informacje dotyczące przedmiotu umowy najpóźniej do chwili wyrażenia woli związania się umową. Informacje w języku polskim powinny być przekazane w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd. Istotnym punktem regulaminów powinny być również dokładnie określone prawa konsumenta, w tym prawo odstąpienia od umowy wraz z procedurą takiego postępowania. Co ważne, wszelkie informacje dotyczące transakcji, w tym regulamin sklepu, muszą zostać przedstawione konsumentowi na trwałym nośniku, takim jak wydruk, nagrana płyta CD lub pendrive. Nie może to nastąpić później niż w chwili dostarczenia produktu lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
Zwiększone obowiązki informacyjne przejawiają się również w dokładnym opisaniu przedmiotu umowy.
- Sprzedawca musi podać główne cechy świadczenia (z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem), swoje dane (np. adres, numer telefonu), łączną cenę za świadczenie (lub sposób, w jaki cena zostanie ustalona) oraz informacje dotyczące sposobu zapłaty, terminu realizacji i czasu trwania umowy – mówi Adam Puchacz z kancelarii JKP Adwokaci we Wrocławiu. - Oczywiście liczba kryteriów, które należy podać zależna jest od przedmiotu umowy – dodaje ekspert.
Najważniejsze zmiany na korzyść klienta
Ustawa o prawach konsumenta wprowadziła szereg zmian, które sprzedawca powinien uwzględnić we własnym regulaminie. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich.
Odstąpienie od umowy
Wydłużony został termin na odstąpienie konsumenta od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów takiego odstąpienia. Wyjątkiem są wydatki takie, jak wybrany przez klienta koszt sposobu dostarczenia rzeczy czy zapłata za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy. Obecnie termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni.
Odesłanie towaru
Koszt odesłania towaru, np. w razie odstąpienia od umowy, ponosi kupujący. Oczywiście możliwe jest odrębne uregulowanie powyżej kwestii między stronami w drodze umowy.
Reklamacje
Istotną zmianą jest przemodelowanie procedury reklamacyjnej. Zmiana wiąże się z wadliwością towaru. Szczególnie ważnym jest wydłużenie z 6 do 12 miesięcy okresu domniemania, że wada towaru występowała już podczas jego wydania.
Stosowanie poprzedniego regulaminu
W uaktualnionym regulaminie powinien znaleźć się zapis, iż do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta stosuje się przepisy, które obowiązywały w momencie zawarcia umowy.
Kara grzywny
Ustawodawca umożliwia karanie przedsiębiorców, którzy nie spełniają wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentów poprzez możliwość nałożenia na nich grzywny w wysokości do 5.000 zł.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
jeremiasz_kawa / 2015-10-21 11:57:11
Regulamin e-sklepu jest bardzo ważny. Ja już tyle razy zostałem oszukany, że teraz zawsze go czytam jeszcze przed dokonaniem zakupu. Niestety, człowiek uczy się na swoich błędach... teraz przynajmniej już wiem na co zwracać uwagę. Lubię też jeśli sklep ma jakiś liczący się certyfikat, bo wtedy to podnosi moją wiarygodność. Z tego co kojarzę, dość dobry jest certyfikat prokonsumencki, bo tam jest ponad 100 kryteriów dla sklepu. Dopiero jak zostaną spełnione, certyfikat zostaje przyznany. Z pewnością jest jeszcze wiele innych, jednak wśród tych dla e-sklepów chyba ten się najbardziej liczy. Ja swojego sklepu internetowego nie mam - ale bardzo często kupuję z innych. W sumie nie można mnie nazwać też wiernym klientem, bo ciągle testuje nowe, hehe :D [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Kasia_Mala / 2016-01-28 13:37:25
No jasne, że regulamin sklepu internetowego jest bardzo ważny, ponieważ to tam trafiają niezadowoleni konsumenci. Jeśli znajdą się w nim klauzule niedozwolone, można dostać sporą karę od UOKiKu, dlatego tak ważne jest dbanie również o tę część sklepu internetowego. Niedawno znów trzeba było go aktualizować - dodać jakiś zapis o ODR czyli internetowej platformie do rozwiązywania sporów. W kwietniu 2016 podobno znowu nadchodzą zmiany. Patrząc jednak na roczny raport klauzulowy mam jednak optymistyczne myśli, że ten rok skutecznie będzie zwalczał oszustów i nieuczciwe traktowanie klienta -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/ [ odpowiedz ] [ cytuj ]