Zakupy online: produkt w formie cyfrowej? Poznaj swoje prawa
2015-09-29 11:05
E-booki © maglara - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa
Towary sprzedawane w formie cyfrowej zaczynają zastępować swoje fizyczne odpowiedniki. Konsument przez dowolne urządzenie podłączone do sieci jest w stanie zakupić i pobrać zamówienie w ciągu kilku minut. Jest więc łatwiej i szybciej.Ustawa o prawach konsumenta z dnia 24 grudnia 2014 roku wydana na podstawie dyrektywy UE 2011/83 definiuje treści cyfrowe jako towary produkowane i dostarczane w formie elektronicznej. Zgodnie z dyrektywą można zaliczyć do nich programy komputerowe, aplikacje, gry, muzykę, filmy, tekst mówiony i pisany, wszelkiego rodzaju nagrania itp. Forma dostępu do nich nie ma tutaj znaczenia. Czy są one dostarczane za pomocą tradycyjnych nośników materialnych (np. CD, DVD), czy strumieniowo, przepisy traktują je jednakowo.
Mimo niematerialnej formy dostarczenia produktu, ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorcę szereg obowiązków informacyjnych wobec kupujących. Najważniejsze z nich to potwierdzenie zakupu, informacja o funkcjonalności towaru oraz zabezpieczeniach
(tzw. DRM). Poza tym przedsiębiorcę obowiązują przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość, jak to ma miejsce w przypadku zwykłych zakupów przez Internet.
Potwierdzenie zakupu: musi zostać dostarczone na trwałym nośniku (do takich zalicza się np. e-mail. Stosowna informacja na stronie internetowej jest niewystarczająca, ponieważ witryna nie jest uznawana za trwały nośnik).
Funkcjonalność towaru: rozumie się przez to wszelkie istotne parametry plików. Gdy przedmiotem zakupu jest utwór mp3, powinien on zawierać adnotacje np. o wadze i długości. W przypadku edytora tekstu – jakie obsługuje formaty. Każdy produkt musi zostać opatrzony stosowną informacją.
Zabezpieczenia: informacja o możliwości kopiowania lub jej braku, ograniczeniach związanych z ochroną praw autorskich.
fot. maglara - Fotolia.com
E-booki
Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy, z jakimi borykają się konsumenci zgłaszający się po pomoc do ECK Polska. Zwrócenie uwagi na opisywane sytuacje pomoże w uniknięciu kłopotów oraz ułatwi przyszłe zakupy.
Brak kompatybilności: Deklarowana w opisie na stronie internetowej zgodność z danym systemem operacyjnym okazuje się fałszywa. Dotyczy to najczęściej książek, których format okazuje się niezgodny z oprogramowaniem posiadanym przez konsumenta oraz oprogramowania antywirusowego, które okazuje się przeznaczone do innych systemów. Konsument ma dwa wyjścia z tej sytuacji. Pierwsze i zarazem najbezpieczniejsze to skontaktowanie się ze sprzedawcą z prośbą o przesłanie odpowiedniej wersji programu lub instrukcji naprawy. Drugą metodą jest próba samodzielnej naprawy oprogramowania bez informowania o tym przedsiębiorcy. Może się to wiązać z utratą prawa do reklamacji bądź odstąpienia od umowy.
Blokowanie towaru ze względu na położenie geograficzne (geoblocking): cena towaru lub w ogóle możliwość jego zakupu jest uzależniona od miejsca zamieszkania konsumenta. Geoblocking w ocenie Komisji Europejskiej jest nieuzasadniony, jego zniesienie jest jednym z celów Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego.
Ograniczenia prawem autorskim: konsumenci nie mogą wyświetlać zakupionych treści cyfrowych, jeżeli znajdują się w innym kraju. Nie mogą też często dokonać zakupu treści, gdyż są informowani, że ze względu na prawa autorskie produkt nie jest dostępny w ich państwie. Taka sytuacja wymaga zharmonizowania systemu praw autorskich, który również zakłada Strategia Jednolitego Rynku Cyfrowego.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2015-09-30 10:54:25
Moim zdaniem, zakupy w sieci generalnie nie są zbyt bezpieczne. Wyniki jednego z badań to potwierdzają - prawie połowa internautów nie ufa e-sklepom. Nie ma się co dziwić, bo klauzule niedozwolone w ich regulaminach to plaga... Tylko w same wakacje (lipiec-sierpień) przybyło ich ponad 30 -> RAPORT -> http://klauzuleniedozwolone.pl/raport-klauzulowy-24-nowe-klauzule-niedozwolone-w-lipcu-2015-r/ Skoro sprzedawcy internetowi chcą na każdym kroku tylko oszukiwać i wyłudzać, zamiast działać prokonsumencko to przepraszam... ale nie ma się co dziwić. Ja też nie kupuję w sieci. I chyba się to nie zmieni, nawet jak UOKiK weźmie się za porządne kontrole, co zapowiadają... [ odpowiedz ] [ cytuj ]