eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieUpadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa

Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa

2015-09-26 00:55

Przeczytaj także: Upadłość biura podróży i co dalej?


Klientom upadłego biura musi pomóc marszałek województwa


Duża liczba upadłości biur podróży w połączeniu z przykrymi doświadczeniami turystów sprawiła, że ustawodawca przygotował specjalne zasady działania w kryzysowych sytuacjach. Nina Kuczyńska zwraca uwagę, że każda obowiązkowa gwarancja lub umowa ubezpieczenia, którą przedstawia biuro turystyczne, musi zawierać specjalne upoważnienie dla marszałka województwa. Ten organ administracji samorządowej jest ustawowo zobowiązany do działania, gdy biuro podróży utraci płynność finansową. Warto również nadmienić, że marszałek kontroluje i nadzoruje działalność biur turystycznych na terenie danego województwa.

Według obowiązujących przepisów, marszałek województwa może dysponować środkami należnymi z umowy ubezpieczenia lub gwarancji, gdy firma turystyczna utraci wypłacalność. W takiej sytuacji priorytetowym zadaniem marszałka województwa jest zorganizowanie powrotu wszystkich klientów do kraju. Samorząd prócz transportu musi również zapewnić nocleg oraz wyżywienie pechowych turystów.
„Warto jednak pamiętać, że urząd marszałkowski nie ponosi odpowiedzialności za nieudaną wycieczkę. Kompetencje marszałka polegają tylko na rozdysponowaniu sumy wynikającej z umowy ubezpieczenia lub gwarancji” - przypomina Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Po zorganizowaniu powrotu wszystkich turystów, pozostałe środki z ubezpieczenia lub gwarancji służą do pokrycia roszczeń pechowych klientów. Nina Kuczyńska ostrzega jednak, że podział tej sumy jest długotrwały. Poszkodowani klienci operatora przez rok mogą zgłaszać swoje roszczenia do urzędu marszałkowskiego. Dopiero później możliwy jest podział pozostałych środków. Ich wysokość nie zawsze zapewnia pełną rekompensatę dla poszkodowanych klientów. Dlatego wypłata z tytułu gwarancji lub ubezpieczenia może być proporcjonalnie zmniejszona.

Część środków wpłaconych operatorowi może zwrócić państwo


Warto wiedzieć, że osoby, które po bankructwie biura podróży nie odzyskały wszystkich środków, mogą skorzystać z jeszcze jednego rozwiązania. Polega ono na pozwaniu Skarbu Państwa. Możliwość wniesienia takiego powództwa wynika ze złego wdrożenia unijnych przepisów do polskiego prawa. Zgodnie z artykułem 7 Dyrektywy 90/314, klient upadłego biura podróży powinien odzyskać całość wpłaconych środków.

W precedensowym wyroku z 29 grudnia 2014 r. (sygn. akt. V Ca 594/14), Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że zła implementacja unijnych przepisów otwiera drogę do odzyskania części utraconej sumy od Skarbu Państwa.
„Przynajmniej kilku turystów po wyrokach obciążających Skarb Państwa, otrzymało już zwrot środków wpłaconych operatorowi (razem z odsetkami). Mowa o kwotach, których nie udało się odzyskać dzięki obowiązkowym ubezpieczeniom lub gwarancjom” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Andrzej Prajsnar,

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: