eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieUpadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa

Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa

2015-09-26 00:55

Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa

Polisa pomoże po upadku biura podróży? © Kzenon - Fotolia.com

W ostatnich tygodniach pojawiły się kolejne doniesienia o niewypłacalności biur podróży. Ze względu na niestabilność rynku turystycznego, kłopoty finansowe nie omijają również doświadczonych operatorów. W najgorszej sytuacji znajdują się klienci niewypłacalnych firm turystycznych. Warto jednak wiedzieć, że każde biuro podróży zarejestrowane w Polsce, posiada odpowiednią polisę lub gwarancję. Takie zabezpieczenie przyda się wtedy, gdy operator turystyczny nie ma środków na zorganizowanie wyjazdu lub zapewnienie powrotu turystów do kraju …

Przeczytaj także: Upadłość biura podróży i co dalej?

Wartość zabezpieczenia zależy nie tylko od przychodu operatora


Obowiązek zapewnienia odpowiedniej ochrony dla klientów operatora turystycznego, wynika z obowiązujących przepisów. Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. mówi, że biuro podróży na wypadek swojej niewypłacalności powinno zagwarantować:
  • pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu
  • zwrot środków wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, jeżeli z przyczyn dotyczących organizatora wspomniana impreza nie została zorganizowana
  • zwrot części środków zapłaconych przez klientów, proporcjonalnie do części imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora

Jeśli firma turystyczna jest niewypłacalna, to do zaspokojenia roszczeń klientów służą obowiązkowe środki ochrony. Do tej kategorii zaliczamy:
  • umowę ubezpieczenia na rzecz klientów
  • gwarancję bankową
  • gwarancję ubezpieczeniową
  • przyjmowanie wpłat klientów tylko na rachunek powierniczy (rozwiązanie dopuszczalne, gdy operator turystyczny oferuje tylko krajowe wyjazdy i przekaże marszałkowi województwa odpowiednie oświadczenie)

fot. Kzenon - Fotolia.com

Polisa pomoże po upadku biura podróży?

Każda obowiązkowa gwarancja lub umowa ubezpieczenia, którą przedstawia biuro turystyczne, musi zawierać specjalne upoważnienie dla marszałka województwa.


Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wyjaśnia, że operator turystyczny działający w Polsce musi zapewnić klientom przynajmniej jeden z wymienionych środków ochrony. W praktyce, najczęściej wybieraną opcją jest ubezpieczenie na rzecz klientów. Umowa takiej polisy lub wykupionej gwarancji musi zostać dostarczona marszałkowi województwa. Ustawa o usługach turystycznych nie precyzuje poziomu finansowych zabezpieczeń, które powinny zapewnić firmy turystyczne. Odpowiednie informacje na ten temat można jednak znaleźć w dwóch rozporządzeniach Ministra Finansów (Dz.U. 2013 poz. 510 i 511). Wspomniane rozporządzenia uzależniają wartość gwarancji lub sumy ubezpieczenia od kilku czynników (m.in. poziomu przychodów firmy turystycznej, zakresu działalności i sposobu wykonywania przedpłat przez klientów).
„W przypadku operatorów, którzy organizują zagraniczne wycieczki lotnicze, wartość zabezpieczenia nie może być mniejsza od 149 000 euro i 12% rocznego przychodu z działalności tego typu. Analogiczne limity są niższe, jeżeli firma nie korzysta z transportu lotniczego lub organizuje wycieczki na terenie krajów graniczących z Polską” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: