Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa
2015-09-26 00:55
Polisa pomoże po upadku biura podróży? © Kzenon - Fotolia.com
W ostatnich tygodniach pojawiły się kolejne doniesienia o niewypłacalności biur podróży. Ze względu na niestabilność rynku turystycznego, kłopoty finansowe nie omijają również doświadczonych operatorów. W najgorszej sytuacji znajdują się klienci niewypłacalnych firm turystycznych. Warto jednak wiedzieć, że każde biuro podróży zarejestrowane w Polsce, posiada odpowiednią polisę lub gwarancję. Takie zabezpieczenie przyda się wtedy, gdy operator turystyczny nie ma środków na zorganizowanie wyjazdu lub zapewnienie powrotu turystów do kraju …
Przeczytaj także: Upadłość biura podróży i co dalej?
Wartość zabezpieczenia zależy nie tylko od przychodu operatora
Obowiązek zapewnienia odpowiedniej ochrony dla klientów operatora turystycznego, wynika z obowiązujących przepisów. Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. mówi, że biuro podróży na wypadek swojej niewypłacalności powinno zagwarantować:
- pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu
- zwrot środków wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, jeżeli z przyczyn dotyczących organizatora wspomniana impreza nie została zorganizowana
- zwrot części środków zapłaconych przez klientów, proporcjonalnie do części imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora
Jeśli firma turystyczna jest niewypłacalna, to do zaspokojenia roszczeń klientów służą obowiązkowe środki ochrony. Do tej kategorii zaliczamy:
- umowę ubezpieczenia na rzecz klientów
- gwarancję bankową
- gwarancję ubezpieczeniową
- przyjmowanie wpłat klientów tylko na rachunek powierniczy (rozwiązanie dopuszczalne, gdy operator turystyczny oferuje tylko krajowe wyjazdy i przekaże marszałkowi województwa odpowiednie oświadczenie)
fot. Kzenon - Fotolia.com
Polisa pomoże po upadku biura podróży?
Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wyjaśnia, że operator turystyczny działający w Polsce musi zapewnić klientom przynajmniej jeden z wymienionych środków ochrony. W praktyce, najczęściej wybieraną opcją jest ubezpieczenie na rzecz klientów. Umowa takiej polisy lub wykupionej gwarancji musi zostać dostarczona marszałkowi województwa. Ustawa o usługach turystycznych nie precyzuje poziomu finansowych zabezpieczeń, które powinny zapewnić firmy turystyczne. Odpowiednie informacje na ten temat można jednak znaleźć w dwóch rozporządzeniach Ministra Finansów (Dz.U. 2013 poz. 510 i 511). Wspomniane rozporządzenia uzależniają wartość gwarancji lub sumy ubezpieczenia od kilku czynników (m.in. poziomu przychodów firmy turystycznej, zakresu działalności i sposobu wykonywania przedpłat przez klientów).
„W przypadku operatorów, którzy organizują zagraniczne wycieczki lotnicze, wartość zabezpieczenia nie może być mniejsza od 149 000 euro i 12% rocznego przychodu z działalności tego typu. Analogiczne limity są niższe, jeżeli firma nie korzysta z transportu lotniczego lub organizuje wycieczki na terenie krajów graniczących z Polską” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Przeczytaj także:
Zamówienia publiczne: wadium dla konsorcjum
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)