Rękojmia za wady fizyczne używanego samochodu
2015-10-02 00:22
Zakup auta © ALDECAstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rękojmia za wady fizyczne rzeczy: za co odpowiada przedsiębiorca?
Konia z rzędem temu, kto kupił używany samochód i w ciągu kilku miesięcy od zakupu nie odbył pielgrzymki po różnego rodzaju warsztatach i mniej lub bardziej zaprzyjaźnionych mechanikach. Nie raz i nie dwa zdarza się, że koszt wszystkich napraw przewyższa wartość zakupu oraz wartość rynkową samochodu.Większość nowych, niezbyt szczęśliwych właścicieli, godzi się z tym faktem. Zwłaszcza, jeśli rzecz dotyczy samochodów sprowadzanych z zagranicy. Sprzedawcy wówczas rozkładają ręce mówiąc, że nie mieli pojęcia o ukrytych wadach pojazdu. A przecież nikt z nas nie będzie szukał poprzedniego właściciela zza zachodniej granicy, który jeździł nim tylko „sto metrów do supermarketu co drugą sobotę”.
Tymczasem wcale szukać nie musimy. Bezbronni też nie jesteśmy. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy także wtedy, gdy rzecz jest używana. Odpowiedzialność ta zachodzi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy. W umowie sprzedaży zawartej pomiędzy przedsiębiorcami, odpowiedzialność ta może zostać ograniczona – lub też nawet zupełnie wyłączona. Czy tak samo jest także w wypadku, gdy kupującym jest konsument?
Nowe przepisy kodeksu cywilnego, które obowiązują w stosunku do umów sprzedaży zawartych od dnia 25 grudnia 2014r. do dnia dzisiejszego, dozwalają na ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy także wtedy, gdy kupującym jest konsument. Rękojmię można jednakże ograniczyć tylko nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Oznacza to, że nieważne, jakie klauzule znajdują się w konsumenckiej umowie sprzedaży samochodu – przez rok od dnia wydania używanego samochodu kupującemu przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi za wady. Dotyczyć to będzie przede wszystkim umów sprzedaży samochodów od wszelkiej maści komisów samochodowych. Warto o tym pamiętać.
fot. ALDECAstudio - Fotolia.com
Zakup auta
Przydatne linki:
Kodeks cywilny
Oczywiście nie oznacza to, że w każdej sytuacji, gdy popsuje nam się używany samochód, możemy domagać się od sprzedawcy jego naprawy. Rękojmia obejmuje bowiem jedynie niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, a w tym konkretnym wypadku – przede wszystkim następujące sytuacje:
- pojazd nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego – na przykład samochód miał być bezwypadkowy, a okazało się, że miał poważną stłuczkę. Również jakiekolwiek zmiany licznika sugerujące inny niż w rzeczywistości przebieg kilometrów są traktowane jako niezgodność z umową;
- auto zostało kupującemu wydane w stanie niezupełnym (np. bez kompletu zapasowych opon lub bez fotelika dla dzieci w sytuacji, gdy sprzedawca zapewniał, że umowa obejmuje także i te rzeczy).
oprac. : Mateusz Dąbroś / Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)