Planujesz odwieszenie działalności? Bez wizyty w ZUS się nie obędzie
2015-08-26 01:10
Wznawiasz działalność – nie unikniesz wizyty w ZUS © denisismagilov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wznowienie działalności gospodarczej: pamiętaj o wniosku
Konieczna jest wizyta przedsiębiorcy w urzędzie miast lub gminy i ponowne złożenie wniosku CEIDG-1, czyli zarówno zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jak i wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy.- Pomimo funkcjonowania tzw. „jednego okienka” nie należy zapominać o wizycie w ZUS. Przedsiębiorców w błąd wprowadzają informacje o tym, że po wznowieniu działalności gospodarczej zgłoszenie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia ZUS dokonywane jest automatycznie. – przestrzega Halina Chrzanowska Kierownik Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji II Inspektoratu ZUS we Wrocławiu. - Owszem na podstawie uaktualnionego wpisu w ewidencji gospodarczej zakład ubezpieczeń ponownie rejestruje przedsiębiorcę jako płatnika składek ZUS. Istnieją jednak sytuacje, w których płatnik składek jest zobowiązany do samodzielnego złożenia dokumentów zgłoszeniowych – dodaje Chrzanowska
W przypadku, gdy podczas zawieszenia wystąpiły zdarzenia powodujące zmianę tytułu do ubezpieczeń lub podstawy wymiaru, wówczas konieczne jest uwzględnienie tego w dokumentach zgłoszeniowych (np. podjęcie pracy na etat, czy też ustanie okresu preferencyjnego ZUS).
Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą np. na wakacje, aby nie płacić składek ZUS w okresie, w którym firma nie osiąga przychodów, mogą odwiesić ją dopiero po upływie 30 dni od złożenia wniosku w CEIDG. Oznacza to, że jeśli ktoś złoży wniosek z końcem sierpnia, będzie mógł wznowić działalność dopiero z końcem września.
Okres zawieszenia działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o zawieszenie, nie wcześniej niż w dniu złożenia tego wniosku, i trwa do dnia złożenia wniosku o wznowienie działalności gospodarczej. Maksymalny termin na odwieszenie działalności to 24 miesiące od dnia zawieszenia – po tym okresie przedsiębiorca podlega wykreśleniu z CEIDG z urzędu. Dodatkowo należy liczyć się z nałożeniem grzywny.
- ZUS powiadomi właściciela firmy odrębnym pismem o sporządzonych przez ZUS dokumentach zgłoszeniowych w związku z wznowieniem przez niego wykonywania działalności gospodarczej tylko w przypadku gdy stwierdzi jakiekolwiek niezgodności – informuje Halina ChrzanowskaNp. w czasie przerwy w działalności firmy jej właściciel został zatrudniony w innej firmie, przeszedł na emeryturę lub ubezpieczony przez niego członek rodziny nie podlega już ubezpieczeniu (np. dziecko, które po skończyło 26 lat).
fot. denisismagilov - Fotolia.com
Wznawiasz działalność – nie unikniesz wizyty w ZUS
Po wznowieniu wykonywania działalności, płatnik składek zobowiązany jest do złożenia dokumentów zgłoszeniowych za wszystkie wyrejestrowane osoby podlegające ubezpieczeniom (np. za osoby współpracujące) jak i członków rodziny.
Przydatne linki:
- Kredyty dla firm - porównanie
- Własna firma
- Niezbędnik firmowy
Co musi zrobić przedsiębiorca po odwieszeniu działalności:
Po wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej płatnik składek zobowiązany jest do złożenia w ZUS:
-
W terminie 7 dni od daty wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej.
- ZUS ZUA lub ZUS ZZA za osoby podlegające obowiązkowi ubezpieczeń (np. osoby współpracujące, pracownicy, zleceniobiorcy itd.). Prowadzący działalność składa dokument sam za siebie, tylko wówczas gdy w czasie zawieszenia działalności nastąpiły zmiany mające wpływ na obowiązek ubezpieczeń.
- ZUS ZCNA zgłaszający dane członków rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego.
-
W terminie do 10 lub 15 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (termin składania dokumentów jest uzależniony od faktu, czy rozlicza składki za siebie czy również za inne osoby).
- Deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA i/lub imienne raporty miesięczne za siebie lub osoby współpracujące za miesiąc, w trakcie którego nastąpi wznowienie prowadzenia działalności.
- W przypadku wznowieniu działalności w trakcie miesiąca należy pamiętać o złożeniu ZUS DRA również za kolejny, pełny miesiąc prowadzenia działalności.
Iwona E. Kowalska Rzecznik Prasowy we Wrocławiu
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)