Kiedy biuro podróży odpowiada za mienie skradzione klientom?
2015-08-11 00:10
Złodziej © Daniel Schweinert - Fotolia.com
Przeczytaj także: UOKiK: bezpieczne wakacje 2013
Zgubiony bagaż, kradzież rzeczy z hotelowego pokoju lub utrata portfela w trakcie zwiedzania zabytków to sytuacje, do których często dochodzi w trakcie wakacyjnych wyjazdów. Jaka jest rola biura podróży w przypadku, gdy ma miejsce któraś z wyżej wymienionych sytuacji?Kiedy odpowiada biuro podróży
Jeśli na wakacjach zorganizowanych przez biuro podróży dojdzie do zgubienia lub kradzieży rzeczy, np. z hotelowego pokoju, to za takie zdarzenie ponosi odpowiedzialność organizator imprezy turystycznej.
Biuro podróży odpowiada za szkody wyrządzone klientowi m.in. gdy powstały w wyniku nienależytego wykonania umowy – wyjaśnia Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Od tej zasady istnieją wyjątki uregulowane w art. 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Organizator imprezy turystycznej nie będzie odpowiedzialny za szkody, jeśli niewykonanie albo nienależyte wykonanie zobowiązania zostało spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta. Odpowiedzialność wyłącza też tzw. siła wyższa, czyli działanie zewnętrzne niemożliwe do przewidzenia – dodaje Stępniewski.
Inaczej będzie z kolei w momencie, kiedy klient wbrew zaleceniom pilota wycieczki lekkomyślnie spaceruje po mieście z portfelem w tylnej kieszeni spodni i pada ofiarą kieszonkowców.
fot. Daniel Schweinert - Fotolia.com
Złodziej
Próba unikania odpowiedzialności, UOKiK interweniuje
Obowiązujące przepisy jasno określają zasady odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej. Jednak bardzo częstą praktyką biur podróży jest chęć jej uniknięcia i wprowadzenie do umów zapisów całkowicie lub pośrednio wyłączających ich odpowiedzialność. Są to działania niezgodne z prawem. Zjawisko stało się na tyle powszechne, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się wybranym biurom podróży i skontrolować treść zawieranych przez nich umów. W efekcie podjętych działań Urząd uznał za niezgodny z prawem zapis mówiący o tym, że organizator nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy skradzione podczas wyjazdu. Zdaniem UOKiK biurom podróży nie wolno całkowicie wyłączyć swojej odpowiedzialności za rzeczy klienta utracone podczas zorganizowanych przez nich imprez.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2015-08-11 10:30:20
Nie rozumiem, dlaczego niektóre biura podróży wykręcają się od odpowiedzialności? Po co umieszczają klauzule niedozwolone w umowach i oszukują nieświadomych klientów? nie każdy musi być mistrzem prawa i wiedzieć, że takie działanie jest nielegalne, a oni to bezczelne wykorzystują... Nasze państwo czy wyznaczone do tego instytucje powinni kontrolowac takie działania i zabraniąc ich, bo robi się nieciekawie. Wczoraj przeczytałam, że tylko w lipcu przybyło aż 24 nowych klauzul niedozwolonych http://klauzuleniedozwolone.pl/blog/raport-klauzulowy-24-nowe-klauzule-niedozwolone-w-lipcu-2015-r/ Przcież to jakaś paranoja... skończcie z tym, naprawdę... [ odpowiedz ] [ cytuj ]