Zakupy przez internet: wyprzedaż nie ogranicza praw kupującego
2015-07-22 10:48
E-klient ma łatwiej © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru
Trwa sezon letnich wyprzedaży. Konsumenci kuszeni sięgającymi nawet 70 proc. przecenami, chętnie kupują rozmaite towary, często podejmując pochopne decyzje. Jak wygląda kwestia zwrotu produktów kupionych na wyprzedażach?E-klient ma łatwiej
Przecenione produkty w e-sklepie podlegają zwrotowi, jeśli wyprzedaż internetowa wiąże się z zawarciem umowy na odległość. Należy pamiętać, że zarezerwowanie produktu w sieci i jego kupno dopiero po obejrzeniu w sklepie stacjonarnym, nie będzie zawarciem umowy na odległość.
– Gdy towar kupujemy online, nie mając możliwości jego dokładnego obejrzenia i sprawdzenia, wtedy mamy możliwość zwrotu. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, nawet gdy towar został przeceniony – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Zwrotom nie podlegają natomiast przecenione produkty, których w regularnych cenach także nie można zwracać – dodaje Stępniewski.Do takich produktów zaliczane są np. produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia np. zamówione online produkty spożywcze. W przypadku, gdy konsument po otrzymaniu produktu otworzył zapieczętowane opakowanie, nie będzie mógł zwrócić kosmetyków czy środków higienicznych, czyli produktów niezwracanych ze względu na ochronę zdrowia lub względy higieniczne. Podobnie jest w przypadku nagrań dźwiękowych, wizualnych lub programów komputerowych.
Liczy się prawo a nie zapisy w regulaminie
W regulaminach sklepów internetowych zdarzają się zapisy mówiące o braku możliwości zwrotu przecenionego towaru.
– Przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem powinni pamiętać, że działania promocyjne takie jak przeceny czy wyprzedaże, nie wyłączają zastosowania przepisów konsumenckich – podkreśla ekspert z Rzetelnyregulamin.pl. – Zapis o braku możliwości zwrotu towaru objętego promocją cenową lub wyprzedażą jest klauzulą niedozwoloną, za której stosowanie UOKiK może założyć na e-sklep karę finansową. Ponadto informacje o udzielanych rabatach i dostępnych promocjach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Za to również na e-sprzedawców może zostać założona kara – podkreśla Stępniewski
fot. vege - Fotolia.com
E-klient ma łatwiej
Dobra wola sprzedawcy w sklepie stacjonarnym
Inaczej wygląda kwestia zwrotu przecenionych towarów w sklepach stacjonarnych.
– W tym przypadku wyłącznie od woli sprzedawcy, tj. danego sklepu, zależy to, czy przyjmie z powrotem przeceniony produkt, ponieważ sklep nie ma takiego obowiązku, który wynikałby z przepisów prawa – wyjaśnia Rafał Stępniewski.Sklep dopuszczający taką możliwość może jednak wprowadzić dodatkowe obowiązki jak np. oryginalne opakowanie lub może ograniczyć formę zwrotu płatności w postaci vouchera, który można wykorzystać w późniejszym czasie w danym sklepie. W takich przypadkach warto przy zakupie przecenionego towaru spytać sprzedawcę o to, czy będzie można dokonać zwrotu, w jakim terminie i na jakich warunkach.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2015-07-27 10:36:52
Lepiej więc kupować w internecie i nie tracić czasu, sił i energii na jakieś przekomarzanie się w sklepach stacjonarnych. Nowa ustawa konsumencka daje nam 14 dni na zwrot - uważam, że to bardzo dużo. W przypadku odzieży możemy spokojnie zdecydować czy podoba nam się czy nie. Sama wielokrotnie z tego prawa korzystam :) Zakupy w internecie są o wiele bezpieczniejsze (dla mnie) i polecam je każdemu. Odkąd weszła nowa ustawa, jest to sama przyjemność. Porównajcie sobie z resztą prawo do zwrotu - na tym blogu jest tabelka. Jak to wyglądało kiedyś, a jak od 25 grudnia - dla mnie jest o niebo lepiej -> https://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ [ odpowiedz ] [ cytuj ]