eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieUmowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców? Część 2

Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców? Część 2

2015-03-24 00:45

Przeczytaj także: Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców?


Reklamacja


Zasady odpowiedzialności przedsiębiorcy za wady produktu zostały ujednolicone. Zastosowanie znajdą w tym zakresie przepisy dotyczące rękojmi, które - dla umów zawieranych z konsumentami - mają charakter bezwzględnie wiążący.

Zmianie uległ m. in sposób (kolejność) realizacji uprawnień przez konsumenta z tytułu odpowiedzialności za wady produktu. Kupujący może od razu po stwierdzeniu wady złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy (odstąpienia od umowy konsument może domagać się tylko w przypadku, gdy wada rzeczy jest istotna) albo o obniżeniu ceny.

Przedsiębiorca może jednak niezwłocznie usunąć wadę albo wymienić rzecz, co skutkuje niemożliwością realizacji tego uprawnienia przez konsumenta. Żądanie konsumenta trzeba jednak zrealizować, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Jeżeli przedsiębiorca zaproponował konsumentowi usunięcie wady zamiast odstąpienia od umowy, to konsument wciąż ma prawo żądania wymiany rzeczy na wolną od wad. Natomiast Jeżeli przedsiębiorca zaproponował konsumentowi wymianę rzeczy zamiast odstąpienia od umowy, to konsument zachowuje prawo do żądania usunięcia wady. Również w tych przypadkach sprzedawca może bronić się przed realizacją żądania konsumenta powołując się na:
  1. niemożliwość realizacji żądania
  2. albo nadmierność kosztów usunięcia wady albo wymiany rzeczy

Jeżeli sprzedawca udowodni, że spełnienie żądania konsumenta jest niemożliwe albo wymaga nadmiernych kosztów, zobowiązany będzie do spełnienia świadczenia, które zaproponował na początku.

Identyczne kontruprawnienia przysługują przedsiębiorcy w przypadku, gdy konsument po stwierdzeniu wady wystąpi z żądaniem wymiany rzeczy albo usunięcia wady. Przedsiębiorca może wtedy zaproponować wymianę rzeczy zamiast usunięcia wady albo usunięcie wady zamiast wymiany towaru, uzasadniając, że realizacja żądania konsumenta jest niemożliwa albo wiązałaby się z poniesieniem nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • jeremiasz_kawa / 2015-03-27 13:31:49

    Moim zdaniem, a jestem właścicielem małego sklepu internetowego, wszystkie te zmiany są dla małych e-firm niedobre. Sam odnotowuję straty od 25 grudnia '14 roku i myślę, że sporo innych osób również. Nowa ustawa zbyt mocno gloryfikuje konsumentów i zapomina chyba o ludzkiej stronie właścicieli e-sklepów. Jak można robić 14 dni na zwrot? Ludzie kupują (a raczej biorą) sobie TV, kino domowe, projektory i inne, żeby po paru dniach to zwrócić... Chamstwo. Porównajcie sobie starą i nową ustawę, tutaj fajna tabelka http://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ i myślę, że również przyznacie mi rację... :( odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: