Ferie zimowe 2015: o tym pamiętaj ruszając w podróż
2015-01-17 00:44
Jak chronić sprzęt sportowy? © Frank Boston - Fotolia.com
Przeczytaj także: Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?
TRANSPORT
Jak chronić sprzęt sportowy?
Walizka zaginęła lub została zniszczona podczas przeładunku? W takiej sytuacji należy udać się do punktu informacyjnego i wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR), zachowując jego kopię. Następny krok to złożenie reklamacji do linii lotniczej.
Należy pamiętać o dwóch podstawowych kwestiach – terminach i dowodach na poniesienie szkody. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu, ale już w przypadku zniszczenia walizki pasażer ma 7 dni na wysłanie reklamacji, a w razie opóźnienia bagażu – 21 dni. Maksymalna kwota odszkodowania, o jaką można się ubiegać, wynosi 1131 SDR, czyli około 5800 zł.
Powinniśmy mieć jednak na uwadze, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które często wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, takie jak laptop, biżuteria, sprzęt sportowy. Przed wylotem trzeba więc zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość dodatkowego ubezpieczenia przewożonego sprzętu. W naszym interesie leży też odpowiednie spakowanie go i zabezpieczanie przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.
Opóźnienie lotu
Opóźnienie spowodowane obfitymi opadami śniegu? W takich sytuacjach przewoźnicy mają obowiązek tzw. opieki. Powinni na bieżąco informować o stanie opóźnienia, ale także zapewnić bezpłatnie posiłki i napoje, jak również darmowy nocleg w hotelu. Jeżeli przewoźnik zaniedba pasażerów, mogą oni złożyć reklamację. Warto do niej załączyć rachunki (np. za posiłek z restauracji na lotnisku) z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.
Po 5 godzinach opóźnienia przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Pasażerowie mogą domagać się też odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR w dwóch sytuacjach: gdy z powodu opóźnienia lotu dotarli na miejsce co najmniej 3 godziny po planowanym czasie lądowania lub gdy lot został odwołany.
fot. mat. prasowe
Wyjazd na narty
Czekając na pociąg
Podróż wydłużyła się? Jeśli opóźnienie przyjazdu na stację docelową przekracza 60 minut, pasażerowie mają do wyboru: natychmiastowy zwrot kosztu biletu lub zmianę trasy podróży na pierwszy możliwy termin, ewentualnie wybrany termin późniejszy. Za opóźnienie można domagać się też odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. W kasie, u konduktora lub kierownika pociągu należy uzyskać potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem powinniśmy złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)