Pracodawca musi współpracować z przedstawicielami pracowników
2015-01-23 00:20
Przeczytaj także: Jeśli nie związki zawodowe, to co?
Dopuszczalne jest również, głównie ze względu na możliwości organizacyjne pracodawcy, opracowywanie przez samego pracodawcę zasad wyborów przedstawicieli pracowników i wprowadzenie ich regulaminie wyborów.
Treść takiego regulaminu powinna zawierać co najmniej: określenie celu, zakresu spraw, w których wybrani przedstawiciele uprawnieni będą do występowania w imieniu pracowników , okresu na jaki zostaną wybrani przedstawiciele, ilości przedstawicieli, sposobu i terminu zgłaszania się kandydatów na przedstawicieli, wyboru i składu komisji wyborczej, sposobu głosowania, kryteriów, na podstawie których zostanie dokonany wybór przedstawicieli, ustalenia ważności wyborów i ich wyniku.
Z uwagi na fakt, że przepisy przewidują wiele sytuacji, w których konieczne jest wybranie przedstawicieli pracowników, warto rozważyć przyjęcie takiego rozwiązania, zgodnie z którym wybór nie będzie jednorazowy, zawężony przedmiotowo do jednej sprawy.
Niezależnie od przyjętego przez pracodawcę trybu wyboru przedstawicieli pracowników, zasady wybory powinny być podane do wiadomości wszystkich pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Skutki nie dokonania przez pracowników wyboru swojego przedstawiała?
W kontekście powyższego oczywistym jest, że pracodawca nie ma bezpośredniego wpływu na to, czy przedstawiciel pracowników zostanie ostatecznie wyłoniony.
Powstaje jednak istotny problem, jeżeli pracownicy nie wykażą się aktywnością i nie dokonają wyboru swojego przedstawiciela. Zgodnie z jednym z prezentowanych wśród praktyków stanowisk, bierność pracowników nie powinna mieć wpływu na realizację przez pracodawcę nałożonych na niego przez ustawodawcę zdań i obowiązków. W takiej sytuacji pracodawca jest uprawniony do podjęcia czynności wymagających współdziałania z przedstawicielem pracowników, nawet bez ich aktywności. Istotne jest, aby w każdym takim przypadku pracodawca był w stanie udowodnić, że podjął odpowiednie starania i działania, mające na celu umożliwienie pracownikom dokonania wyboru swoich przedstawicieli. Przykładem takich działań będzie zawiadomienie pracowników o konieczności wyboru swojego przedstawiciela i wyrażenie gotowości do wsparcia organizacyjnego dla przeprowadzenia wyborów, wprowadzenie regulaminu wyborów i ogłoszenie o wyborach.
Powyższe stanowisko jakkolwiek słuszne i racjonalne budzi jednak wątpliwość co do jego prawidłowości. Przepisy prawa nie uznają bowiem skuteczności dla samodzielnych działań pracodawcy w przypadku braku aktywności pracowników. W związku z powyższym jedyną radą dla pracodawców, chcących zapobiec patowej sytuacji, jest uregulowanie takich zasad wyboru przedstawicieli pracowników, zgodnie z którymi nawet przy minimalnym zaangażowaniu pracowników dojdzie do skutecznego wyboru ich przedstawicieli.
1 2
oprac. : Anna Rogowska / Jedynak Rogowska Kancelaria Prawna
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)