Łatwiejsza upadłość konsumencka
2015-01-07 20:48
Konsumenci mogą łatwiej bankrutować © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Upadłość konsumencka. Dlaczego bankructwo może okazać się korzystne?
Upadłość konsumencka to postępowanie sądowe przewidziane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), które stały się niewypłacalni. Upadłość konsumencka ma z jednej strony na celu oddłużenie niewypłacalnego konsumenta, czyli umorzenie całości lub części długu konsumenta w stosunku do jego wierzycieli, z drugiej zaś odzyskanie należności od niewypłacalnego konsumenta przez jego wierzycieli.Nowelizacja znacznie zliberalizowała przepisy dotyczące upadłości konsumenckiej, nie będą mogli z niej jedynie korzystać konsumenci, którzy umyślnie sami się przyczynili do swojej niewypłacalności oraz którzy nie wykonują nałożonych na nich obowiązków. Dotychczasowe przesłanki upadłości obejmowały jedynie bankructwo na skutek kataklizmu, choroby, śmierci jednego z małżonków.
Obniżone zostały koszty postępowania, a w przypadku dłużnika którego majątek nie wystarczy nawet na ich pokrycie, niezbędne środki pożyczy Skarb Państwa. W ramach postępowania możliwe będzie również zawarcie przez konsumenta układu z wierzycielami.
Postępowanie upadłościowe wszczynane będzie wyłącznie na wniosek konsumenta, wniosku nie może złożyć ani wierzyciel, ani prokurator, ani organizacja społeczna, ani z sąd z urzędu.
Opłata od wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej została zmniejszona z kwoty 200 zł do poziomu 30 zł. Skrócony został maksymalny okres spłaty zobowiązań konsumenta w ramach planu spłaty, który poprzedza umorzenie pozostałych zobowiązań z 5 do 3 lat.
Konsument może także zawrzeć układ z wierzycielami, pozwalający na zachowanie szczególnie ważnych składników majątku, np. mieszkania.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)