Kupujesz w sieci? Nowa ustawa konsumencka już obowiązuje
2015-01-02 11:39
Od 25 grudnia 2014 roku obowiązują nowe przepisy regulujące obrót w handlu internetowym © pogonici - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowa ustawa konsumencka czyli small business bez ochrony?
Jak wskazują szacunki firmy PMR, wartość polskiego rynku e-commerce sięgnęła w minionym roku 27,3 mld zł . W wypracowaniu tego wyniku miało swój udział ponad 14 tysięcy sklepów internetowych, które cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. Do zakupów sieci przekonujemy się głównie ze względu na niższe ceny i bogatszy wybór.- Zmiana preferencji konsumentów i dynamiczny rozwój technologii nie zawsze idą w parze z wysoką jakością obsługi ze strony sklepów internetowych. By uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, powinniśmy rozważnie poruszać się w sieci, zwracając uwagę na potencjalne zagrożenia - mówi Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR, który odpowiada m.in. za rozwój systemu bezpośrednich płatności internetowych Paybynet.
Warto znać przepisy regulujące e-handel
Przydatne linki:
- Prawa konsumenta: poradnik kupującego
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
Wchodzące w życie przepisy umożliwią odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży bez podania przyczyny do 14, a nie - jak dotychczas - do 10 dni. W przypadku reklamacji kupujący będą mieli możliwość wyboru między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. Poruszanie się w gąszczu regulacji ułatwią nam ogólnodostępne poradniki. Znajdziemy je między innymi w serwisach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: www.ezakupy.uokik.gov.pl oraz Izby Gospodarki Elektronicznej, prowadzącej akcję społeczno-edukacyjną „Kupuję w Internecie”: www.kupujewinternecie.info.pl.
fot. pogonici - Fotolia.com
Od 25 grudnia 2014 roku obowiązują nowe przepisy regulujące obrót w handlu internetowym
Zweryfikuj sprzedawcę
Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego, z którego usług chcemy skorzystać. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę? Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wszystkie istotne dla kupującego zasady funkcjonowania sklepu powinny być uwzględnione w udostępnianym nieodpłatnie regulaminie. Sklep internetowy powinien publikować informacje o danych rejestrowych, takich jak data założenia, imię i nazwisko właściciela oraz numer KRS i pełne dane kontaktowe. Argumentem przemawiającym na korzyść e-sprzedawcy jest również posiadanie jednego z popularnych certyfikatów, takich jak: Certyfikat Rzetelności, Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo czy Jakości Usług Q.
Sprawdź komentarze
W ocenie rzetelności i jakości usług oferowanych przez e-sklep pomogą nam opinie wystawione przez innych użytkowników. Są one wartym uwagi źródłem informacji na temat mocnych i słabych stron sklepu, a także poziomu obsługi i praktyk stosowanych w przypadku zwrotu lub reklamacji zakupionego towaru. Według danych Opineo.pl, w ciągu minionych dwunastu miesięcy Polacy wystawili ponad 4,5 mln takich recenzji .
- Możliwość wyrażenia opinii jest szczególnie ważna w sytuacjach, w których zostaliśmy przez sprzedawcę potraktowani w sposób nieuczciwy. Recenzję możemy opublikować na stronie sklepu lub w jednym z serwisów porównujących dostępne na rynku oferty. Oczywiście nie zapomnijmy dodać opinii również w przypadku, gdy jesteśmy zadowoleni z obsługi sklepu - dodaje Artur Wojtczuk.
Zadbaj o swoje bezpieczeństwo
Gwarancją bezpieczeństwa naszych danych i pieniędzy jest korzystanie ze stron oferujących szyfrowane połączenie przy rejestracji i logowaniu do serwisu.
- Na początku adresu witryny powinno widnieć „https” zamiast „http”, a na dolnej belce przeglądarki powinien pojawić się symbol klucza lub kłódki. Po kliknięciu w jeden z nich otrzymujemy informację o ważności certyfikatu bezpieczeństwa strony. Jeśli z jakiegoś powodu nie możemy go zweryfikować, lepiej zrezygnować z zakupu - radzi A. Wojtczuk.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Antoni76 / 2015-01-10 14:08:21
Mam jedno pytanie do Państwa Czy to prawda, że jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas wyraźnie o 14 dniach na zwrot towaru to termin ten wydłuża się do roku? Przeczytałem to na tym blogu http://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Wydaję się wiarygodny, ale czy może ktoś to potwierdzić? [ odpowiedz ] [ cytuj ]