eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesuZakaz reklamy aptek niezgodny z prawem unijnym?

Zakaz reklamy aptek niezgodny z prawem unijnym?

2014-12-04 13:27

Zakaz reklamy aptek niezgodny z prawem unijnym?

Zakaz reklamy aptek niezgodny z prawem unijnym? © stokkete - Fotolia.com

Zakaz reklamy aptek oraz punktów aptecznych i ich działalności budzi ogromne kontrowersje od samego momentu wprowadzenia go w styczniu 2012 r. Przyczynia się do tego przede wszystkim bardzo szeroka interpretacja pojęcia reklamy przyjmowana przez organy nadzoru farmaceutycznego i sądy administracyjne. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 sierpnia 2014 r. dotyczący uczestnictwa apteki w ogólnopolskim programie rabatowym, który został uznany przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny za program lojalnościowy, to kolejny przykład orzeczenia, pokazującego, że za reklamę może zostać uznana właściwie każda aktywność, niebędąca informacją o godzinach otwarcia lub adresie apteki.

Przeczytaj także: Zakaz reklamy aptek absurdem?

Po przystąpieniu Polski do UE, zgodnie z zasadą pierwszeństwa prawa unijnego oraz zasadą lojalnej współpracy państw członkowskich w ramach Unii, organy administracji oraz sądy krajowe są obowiązane zapewnić skuteczność prawa unijnego w krajowym porządku prawnym, w szczególności dokonywania wykładni prawa krajowego w zgodzie z prawem unijnym.
- Tymczasem wprowadzony w art. 94a ust.1 prawa farmaceutycznego zakaz reklamy aptek i ich działalności nie ma swojego odpowiednika w prawie europejskim – mówi mecenas Tomasz Praschil z kancelarii SPCG. - Dyrektywa 2001/83 zawiera regulacje odnoszące się wyłącznie do reklamy produktów leczniczych. Nie zawiera przepisu, który nakazywałby lub chociażby umożliwiał wprowadzenie przez państwa członkowskie bezwzględnego zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności.

fot. stokkete - Fotolia.com

Zakaz reklamy aptek niezgodny z prawem unijnym?

Lista argumentów przemawiających za stwierdzeniem niezgodności zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych z prawem UE jest spora.

Warte uwagi w tym kontekście są również orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), w których analizowano zgodność zakazów reklamy wprowadzonych przez niektóre kraje z prawem unijnym. Przykładowo, w jednym z wyroków Trybunał oceniał bezwzględny zakaz reklamy alkoholu wprowadzony w Szwecji. Odnosząc się do kwestii neutralności prawa krajowego uznał, że napoje alkoholowe są produktami, których konsumpcja jest ściśle powiązana z uwarunkowaniami społecznymi oraz lokalnymi nawykami i przyzwyczajeniami konsumentów. Z tego względu zakaz wszelkich form reklamy może negatywnie wpływać na dostęp do rynku produktów pochodzących z innych państw członkowskich, co daje naturalną przewagę produktom krajowym, siłą rzeczy konsumentowi lepiej znanym. Podobnych rozstrzygnięć można by przytoczyć więcej.

Przydatne linki:
Prawo farmaceutyczne


Zatem mimo iż przedsiębiorcy z innych państw członkowskich mogą zgodnie z prawem prowadzić sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza na terytorium Polski, to w praktyce zakaz reklamy aptek pozbawia ich możliwości wejścia na nasz rynek. Uniemożliwienie jakiegokolwiek reklamowania sprzedawanych przez siebie towarów, nawet tych, których reklama jest dopuszczalna powoduje, że przedsiębiorcy prowadzący apteki poza Polską nie mają skutecznego środka dotarcia do polskich konsumentów.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: