eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieSprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron

Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron

2014-10-17 12:57

Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron

Kupujący ma 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie © Alen-D - Fotolia.com

10, a już wkrótce, 14 dni na odstąpienie od umowy to jedno z podstawowych uprawnień przysługujących konsumentom dokonującym zakupy u akwizytora. Przy okazji Dnia Sprzedaży Bezpośredniej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o podstawowych prawach klientów i obowiązkach sprzedawców.

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: prawa konsumentów

Dzisiaj obchodzony jest Dzień Sprzedaży Bezpośredniej. Sprzedaż bezpośrednia to zakupy poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej – np. w domu klienta, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej m.in. w hotelach, sanatoriach, restauracjach, domach kultury, remizach strażackich lub podczas wycieczek turystyczno-religijnych. Zawiera się wtedy umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Klient często podejmuje decyzję pod wpływem chwili, nie może porównać towaru z produktami dostępnymi w sklepie, ulega presji sprzedawcy, dlatego jest szczególnie chroniony przez prawo. W Dniu Sprzedaży Bezpośredniej UOKiK przypomina podstawowe zasady zakupów poza lokalem:
  • Kupujący ma 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie, prezentacji. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Wzór odstąpienia od umowy można pobrać ze strony Urzędu. Warto pamiętać o zmieniającym się prawie – od 25 grudnia czas ten wydłuży się do 14 dni. Wtedy wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta.
  • Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.
  • Na żądanie kupującego sprzedawca musi wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy oraz obowiązki i prawa każdej ze stron. Klient musi poświęcić czas na dokładną lekturę umowy, powinien zwrócić uwagę na cenę towaru, wysokość rat. Warto przed podpisaniem zabrać kontrakt do domu i poprosić o pomoc w jego analizie rzecznika konsumentów w swoim miejscu zamieszkania lub skonsultować pomysł z kimś bliskim.
  • Bezpłatna pomoc: infolinia 800 007 707, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Przeczytaj także: Kontrola UOKiK: akwizytorzy Kontrola UOKiK: akwizytorzy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: