Przepisy prawne: najważniejsze zmiany IX 2014 r.
2014-10-08 12:14
Przeczytaj także: Prawo zamówień publicznych zmienione
PRZEDSIĘBIORSTWA ZBIOROWEGO INWESTOWANIA W ZBYWALNE PAPIERY WARTOŚCIOWE
17 września 2014 r. weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/91/UE z dnia 23 lipca 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (Dz.Urz. UE L 2014.257.186), na podstawie której m.in.:
- wprowadzono obowiązek ustanowienia i stosowania polityki i praktyki w zakresie wynagrodzeń przez spółki zarządzające, a także ustalono zasady jakich spółki zarządzające są zobligowane przestrzegać ustanawiając i stosując politykę wynagrodzeń (na polskim rynku zasady te będą dotyczyły towarzystw funduszy inwestycyjnych);
- wprowadzono nowe, szczegółowe reguły dotyczące funkcjonowanie depozytariuszy UCITS (na polskim rynku zasady te będą dotyczyły depozytariuszy funduszy inwestycyjnych, przede wszystkim banków pełniących te funkcje);
- wprowadzono obostrzenia odnośnie przekazywania przez depozytariuszy UCITS swoich funkcji osobom trzecim;
- uregulowano kwestie dotyczące nakładania sankcji w odniesieniu do naruszeń przepisów krajowych transponujących niniejszą dyrektywę oraz podejmowania środków, aby zapewnić wykonanie tych przepisów.
ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO
W dniu 28 lutego 2013 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, m.in. że w sytuacji gdy wykonawca w przetargu poweźmie wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania przed dniem przesłania mu przez zamawiającego informacji o kwestionowanej czynności, bieg terminu do wniesienia odwołania liczy się według zasad określonych w art. 182 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tzn. od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia) (sygn. akt III CZP 107/2012, dalej „Uchwała”).
W Uchwale Sąd Najwyższy wskazał, że moment przesłania informacji o czynności zamawiającego rozpoczyna termin do wniesienia odwołania wtedy, jeśli zamawiający faktycznie przesłał informację o czynności zamawiającego. W opinii Sądu Najwyższego, jeśli zamawiający nie przesłał takiej informacji (również jeśli miał taki obowiązek) termin na wniesienie odwołania rozpoczyna dzień, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o podjęciu czynności (np. dzień zapoznania się z dokumentacją przetargową).
Powyższą wykładnię należy uznać za rygorystyczną z punktu widzenia wykonawców, a stosowanie reguły wynikającej z wykładni przyjętej przez Sąd Najwyższy może budzić wątpliwości w praktyce.
Przeczytaj także:
Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść?
![Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść? [© Freepik] Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zamowienia-publiczne/Zamowienia-publiczne-odwolanie-do-KIO-kiedy-i-jak-mozna-je-wniesc-264689-150x100crop.jpg)
1 2
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)