Opóźniony lot? - będzie łatwiej o odszkodowanie
2014-09-05 19:10
![Opóźniony lot? - będzie łatwiej o odszkodowanie [© ID1974 - Fotolia.com] Opóźniony lot? - będzie łatwiej o odszkodowanie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podroz-samolotem/Opozniony-lot-bedzie-latwiej-o-odszkodowanie-142830-200x133crop.jpg)
Będzie łatwiej o odszkodowanie za spóźniony samolot © ID1974 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Overbooking, opóźniony lot, zagubiony bagaż. Jakie prawa pasażera?
Według unijnych przepisów pasażer, którego lot opóźnił się o co najmniej 3 godziny (czyli przybył do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu) może żądać od przewoźnika odszkodowania. Jego wysokość zależy od długości trasy lotu oraz tego, czy lot miał charakter wewnątrzunijny. Poszkodowany może dostać od 250 euro (wszystkie loty do 1500 km) do 600 euro (loty poza UE i dłuższe niż 3500 km). Oczywiście, przewoźnika od obowiązku wypłaty odszkodowania uwalniają tzw. okoliczności nadzwyczajne, jak np. warunki meteorologiczne uniemożliwiające lot, ujawnienie ukrytej wady konstrukcyjnej samolotu zagrażającej bezpieczeństwu, uszkodzenie maszyny w wyniku ataków terroryzmu lub sabotażu itd.Okazało się jednak, że w okolicznościach zupełnie nienadzwyczajnych linie lotnicze interpretowały pojęcie czasu przylotu na swoją korzyść, określając je jako moment dotknięcia kołami pasa na lotnisku docelowym.
Wczoraj (4 września) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok rozstrzygający wątpliwości (C-452/13).
fot. ID1974 - Fotolia.com
Będzie łatwiej o odszkodowanie za spóźniony samolot
Według wyroku Trybunału „czas przylotu” to moment, w którym otwarte zostają co najmniej jedne drzwi samolotu i pasażerowie mają prawo opuścić samolot.
– Trybunał uznał, że pojęcia „rzeczywistego czasu przylotu” uwzględnianego przy obliczaniu wielkości opóźnienia nie mogą definiować linie lotnicze w swych regulaminach. Konieczna okazała się jednolita wykładnia – wyjaśnia prof. Sławomir Dudzik ekspert prawa Unii Europejskiej z Kancelarii SPCG – Teraz sytuacja jest jasna. Według wyroku Trybunału „czas przylotu” to moment, w którym otwarte zostają co najmniej jedne drzwi samolotu przy założeniu, że wtedy pasażerowie mają prawo opuścić samolot - dodaje.
O wykładnię Trybunału Sprawiedliwości wystąpił austriacki sąd, rozpatrujący sprawę pasażera linii Germanwings, który leciał z Salzburga na lotnisko Kolonia/Bonn i domagał się odszkodowania za opóźnienie. Przewoźnik uznał, że opóźnienie samolotu wyniosło 2 godziny 58 minut, bo rzecz jasna wziął pod uwagę moment gdy maszyna dotknęła pasa startowego na lotnisku docelowym. A zatem odszkodowanie się nie należy. Pasażer dowodził jednak, że w chwili osiągnięcia przez samolot pozycji postojowej opóźnienie wynosiło już 3 godz. 3 min. A drzwi otwarto jeszcze chwilę potem. Wygląda na to, że te kilka minut różnicy będzie miało wymierną wartość odszkodowania, bo Trybunał Sprawiedliwości stanął po stronie pasażera.
![Odszkodowanie za loty spoza UE - najważniejsze regulacje [© 穿着拖鞋一路小跑 z Pixabay] Odszkodowanie za loty spoza UE - najważniejsze regulacje](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazerow/Odszkodowanie-za-loty-spoza-UE-najwazniejsze-regulacje-260582-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Awaria prądu na lotnisku a odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot
-
TSUE. Ukryta wada konstrukcyjna silnika zwolni przewoźnika z wypłaty odszkodowania za opóźniony lot?
-
Czy awaria systemów Microsoftu zwalnia linie lotnicze z wypłaty odszkodowania za lot?
-
Dlaczego linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?
-
Enter Air z zarzutami UOKiK
-
Czy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot z powodu wybuchu wulkanu?
-
Jakie prawa ma pasażer w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu?
-
Czy biuro podróży musi wypłacić odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
-
5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)