eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieNowe prawa konsumenta: umowa sprzedaży

Nowe prawa konsumenta: umowa sprzedaży

2014-09-02 00:40

Przeczytaj także: Jakie są prawa konsumenta. 10 ważnych zmian od 25 XII 2014


11. Ustawa zmieniając przepisy kodeksu cywilnego wprowadza domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego, o ile kupującym będzie konsument, a wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej (art. 5562 k.c.);

12. za wadę prawną, zgodnie z nowym art. 5563 k.c., uznawana odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego w razie sprzedaży prawa za istnienie prawa, jeżeli rzecz sprzedana stanowić będzie własność osoby trzeciej albo jeżeli będzie obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynikać będzie z decyzji lub orzeczenia właściwego organu;

13. co do zasady, sprzedawca będzie zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku albo rzeczy mające powstać w przyszłości, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy. Przepisu ten nie będzie miała jednak zastosowania, gdy kupującym jest konsument (art. 557 k.c.);

14. jeżeli chodzi o uprawnienia kupującego w razie wady to będzie on mógł, zgodnie z postanowieniami art. 560 k.c.
  • złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie będzie miało zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Jeżeli kupującym będzie konsument, to będzie on mógł zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady, żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Kupujący nie będzie mógł jednak odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.
  • żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. Sprzedawca będzie zobowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Sprzedawca będzie mógł odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego będzie niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagać będzie nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej;
  • żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności, a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów, jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może on (art. 566 k.c.);
15. kupujący, który będzie chciał wykonać uprawnienia z tytułu rękojmi będzie zobowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy miejsce takie nie zostanie określone w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu (art. 5612 k.c.);

16. sprzedawca będzie zobowiązany przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy (art. 5614 k.c.);

17. jeżeli kupujący będący konsumentem zażąda wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złoży oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkuje się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione (art.5615 k.c.);

18. w przypadku sprzedaży między przedsiębiorcami, kupujący utraci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbada rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomi niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu (art. 563 k.c.);

19. sprzedawca będzie ponosić odpowiedzialność z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym będzie konsument, a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu (art. 568 k.c.);

20. Ustawa dodaje także w kodeksie cywilnym postanowienia dot. roszczenia sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, lub też została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, będzie mógł żądać naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa (art. 5761 – 5764 k.c.);

21. zgodnie ze zmienionymi przepisami art. 577-580 k.c., udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Podsumowując, jeszcze raz należy podkreślić, że opisane powyżej zmiany w kodeksie cywilnym wchodzą w życie z dniem 25 grudnia 2014 r., a zatem w gorącym dla wszystkich okresie świątecznym, dlatego tez warto już teraz zapoznać się z nimi, aby mieć świadomość o uprawieniach i obowiązkach związanych z zakupami.

W kolejnej 4. i zarazem ostatniej już części informacji dot. Ustawy o prawach konsumenta, przedstawione zostaną regulacje dot. umów w zakresie usług finansowych zawieranych na odległość.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • brakuje czegoś

    TusiaOla / 2014-09-02 11:52:01

    Bardzo przydatny i dobrze napisany artykuł. Wszystkie najistotniejsze kwestie zostały poruszone. Jedyne co bym dodała, to opisała dokładniej obowiązki informacyjne, tak jak np. jest to wypunktowane tutaj http://prokonsumencki.pl/blog/nowa-ustawa-o-prawach-konsumenta-a-obowiazki-sprzedawcy/ ale poza tym, bardzo dobrze się czytało :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: