Aktywność w czasie wolnym: prawa konsumenta
2014-07-08 11:49
Fitness klub © Minerva Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
Usługi czasu wolnego to m.in. fitness kluby, szkoły tańca, parki wodne, stacje narciarskie, imprezy masowe. Z doświadczenia UOKiK wynika, że przedsiębiorcy oferujący atrakcje w czasie wolnym od pracy nie zawsze dbają o prawa konsumentów. Urząd monitoruje ten rynek sprawdzając gównie umowy i regulaminy świadczenia usług. Przed kupnem biletu, karnetu lub podpisaniem umowy - wszystkie dokumenty zawsze należy przeczytać. Na co zwrócić uwagę, przypominamy poniżej:1. Zmiany miejsca prowadzenia zajęć przez organizatora, zmiany regulaminu - bez uzyskania zgody klienta i możliwości odstąpienia od umowy
Przykładem organizatora, który zastrzegał sobie prawo do zmiany miejsca prowadzenia zajęć bez uzyskania zgody klienta jest Szkoła Mistrzów Tańca z Olsztyna. Inna – Studio Tańca Bailamos z Bydgoszczy twierdziła, że zmiany cennika i regulaminu lub skreślanie uczestników z listy nie muszą być z nimi uzgadniane. UOKiK przyglądał się także sieci fitness klubów Pure Heath & Fitness, która zastrzegała sobie możliwość jednostronnego podnoszenia cen. W wyniku przeprowadzonych postępowań Urząd zobowiązał przedsiębiorców do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk.
fot. Minerva Studio - Fotolia.com
Fitness klub
Warto wiedzieć, że zgodnie z prawem jednostronne wprowadzanie zmian do umowy jest niedopuszczalne. W przypadku zmiany warunków świadczenia usług, konsument powinien mieć zagwarantowane prawo odstąpienia od umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu.
2. Niezwracanie pieniędzy za niewykorzystane przez konsumenta zajęcia w przypadku jego rezygnacji.
UOKiK zakwestionował też niezgodne z prawem klauzule, w których organizatorzy bezprawnie przyznawali sobie prawo do niezwracania pieniędzy za niezrealizowane usługi: niewykorzystane lekcje tańca, wcześniejsze opuszczenie parku wodnego czy stoku narciarskiego. Dla przykładu wspomniana już szkoła tańca z Bydgoszczy, została zobowiązana do usunięcia z regulaminu postanowień mówiących, że rezerwacja sali, miejsca w grupie i czasu instruktora miała być opłacona z góry na cały miesiąc, bez możliwości zwrotu. Warto wiedzieć, że w przypadku rezygnacji konsumenta z wykupionej usługi - zgodnie z prawem należy mu się zwrot pieniędzy za część niezrealizowaną, a przedsiębiorca może zatrzymać jedynie kwotę odpowiadającą faktycznie poniesionym kosztom wynikającym np. z rezerwacji sali.
3. Utrudnianie odstąpienia od umowy lub złożenie reklamacji na nienależycie wykonywaną usługę
Nałożeniem kary w wysokości ponad 184 tys. zł i zobowiązaniem do zaprzestania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów zakończyło się postępowanie wobec wspomnianego wcześniej przedsiębiorcy prowadzącego sieć fitness klubów. W jego regulaminie znalazło się m. in. postanowienie, że konsument nie miał możliwości wystąpienia z klubu, chyba że udowodniłby przedsiębiorcy rażące naruszenie umowy, o którym miał powiadomić listem poleconym, poczekać 21 dni na reakcję i zapłacić karę umowną.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)