Ustawa o prawach konsumenta podpisana przez Prezydenta
2014-06-18 12:23
Ustawa o prawach konsumenta podpisana przez Prezydenta © Voyagerix - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ustawa o prawach konsumentów wejdzie w życie w Boże Narodzenie
ZAKUPY PRZEZ INTERNET- Ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych spoczywa na przedsiębiorcy, który musi podać w sposób jasny i zrozumiały m.in. adres pocztowy, numer rejestrowy czy e-mail, pod którym klient może szybko i skutecznie się z nim skontaktować. Numer telefonu musi być przekazany tylko wtedy, gdy sprzedawca takim dysponuje.
- Klientowi przysługuje prawo otrzymania potwierdzenia zawarcia umowy na trwałym nośniku nie później, niż w chwili otrzymania zamówionego produktu czy rozpoczęcia świadczenia usługi. Trwałym nośnikiem może być e-mail.
- Opt in zamiast opt out. Przedsiębiorca nie będzie mógł stosować tzw. opcji domyślnych przy składaniu zamówienia. Zakup dodatkowego świadczenia związanego z głównym przedmiotem umowy powinien wymagać zaznaczenia przez klienta odpowiedniego pola, a nie odrzucenia (odznaczenia) w celu uniknięcia obowiązku zapłaty (reguła dotyczy również zakupów tradycyjnych).
- Przedsiębiorca musi zapewnić, aby klient w momencie składania drogą elektroniczną zamówienia wyraźnie potwierdził, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli w celu złożenia zamówienia wymagane jest aktywowanie przycisku, musi być on oznaczony w łatwy i czytelny sposób, np. przy użyciu słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.
- Klient nie będzie musiał ponosić żadnych opłat lub kosztów dodatkowych, jeżeli nie zostanie o nich odpowiednio poinformowany przed złożeniem zamówienia.
- Klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał zamówiony towar (14-dniowy termin będzie obowiązywał na terenie całej Unii Europejskiej).
- Kleint ma aż 12 miesięcy na rezygnację z towaru kupionego w internecie, jeżeli sprzedawca nie poinformował go o prawie do zwrotu.
- Załącznikiem do ustawy jest gotowy wzór odstąpienia od umowy. Można swobodnie go wykorzystać, nie martwiąc się, czy pismo zostało napisane prawidłowo. Jeżeli sprzedawca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu drogą elektroniczną, można odstąpić od umowy wysyłając formularz np. mailem.
- W razie odstąpienia klienta od umowy, oprócz ceny towaru przedsiębiorca będzie musiał zwrócić kwotę otrzymaną na pokrycie kosztów dostarczenia produktu, ale w granicy najtańszego i podstawowego sposobu dostawy, jaki oferuje (np. jeżeli klient wybrał kuriera zamiast poczty, sprzedawca nie zwróci mu dodatkowych kosztów).
fot. Voyagerix - Fotolia.com
Ustawa o prawach konsumenta podpisana przez Prezydenta
ZAKUPY TRADYCYJNE
-
Do tej pory reklamowanie towarów było możliwe dzięki przepisom ustanawiającym instytucje „niezgodności towaru z umową”. Po wejściu w życie ustawy o prawach konsumenta, „niezgodność towaru z umową” zostanie zastąpiona rękojmią. Obowiązywać będą tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji.
UWAGA: Do umów, które zawarto przed wejściem w życie ustawy, będą stosować się przepisy dotychczasowe, czyli uprawnienia z tytułu niezgodności z umową. -
W ramach rękojmi (dawniej „niezgodności towaru z umową”) klient będzie mógł domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów. Sprzedawca będzie mógł bronić się tylko poprzez niezwłoczną wymianę lub naprawę.
UWAGA: Jeśli wada zakupionego towaru jest istotna, można od razu żądać wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeśli natomiast jest to mniej istotna wada, sprzedawca może ją naprawić, ale tylko raz. Później musi zgodzić się np. na żądanie wymiany towaru. - Klient musi zostać poinformowany o wszystkich kosztach jakie ponosi w związku z danym zakupem (opłaty za dostarczenie, usługi pocztowe, podatki) Sprzedawca będzie zobowiązany podać pełną cenę najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy.
- Z 6 miesięcy do roku wydłuży się okres domniemania, że wada istniała w chwili, w której towar został przez nabywcę zakupiony. W tym czasie to przedsiębiorca (a nie klient) będzie musiał udowodnić, że było inaczej.
- Jeżeli kupujący będzie chciał skorzystać z infolinii, opłata za rozmowę nie może być większa niż za zwykłe połączenia telefoniczne – przedsiębiorca nie będzie mógł więc na niej zarobić.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
AptusShop.pl / 2014-06-18 15:13:24
Vacatio legis to jakaś szansa dla tych wszystkich właścicieli sklepów internetowych, którzy jeszcze nie zdołali sobie poradzić z dostosowaniem regulaminu sklepu. Jeśli chcemy szukać plusów tych zmian – nowe prawo stawia na poprawę obsługi klienta. Coraz więcej sklepów internetowych skutecznie pozyskuje stałych klientów. Teraz czas na to, aby konsumenci nabrali większego zaufania do internetowych zakupów. [ odpowiedz ] [ cytuj ]