eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesuPrzepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2014

Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2014

2014-06-04 14:08

Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2014

Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2014 © fotogestoeber - Fotolia.com

Niniejsza publikacja stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych z zakresu regulacji dotyczących cudzoziemców, informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego, które weszły w życie w maju 2014 r., jak również wybrane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Przeczytaj także: Zmiana ustawy o cudzoziemcach

CUDZOZIEMCY

1 maja 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1650, ze zm.), na podstawie której m.in.:
  • uchylono dotychczasową ustawę z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573 ze zm.) i w jej miejsce przyjęto bardziej spójne i przejrzyste regulacje dotyczące cudzoziemców;
  • w miejsce zezwolenia na osiedlenie się wprowadzono zezwolenie na pobyt stały;
  • dotychczasowe zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, udzielane na maksymalnie 2 lata, zastąpiono zezwoleniem na pobyt czasowy, które może być udzielone na okres do 3 lat;
  • umożliwiono składanie wniosków: o zezwolenie na pobyt czasowy, o zezwolenie na pobyt stały oraz o przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego, aż do ostatniego dnia legalnego pobytu cudzoziemca;
  • przyjęto, że pierwszego zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się udziela się na 15 miesięcy, chyba że okoliczność będąca podstawą ubiegania się o takie zezwolenie uzasadnia pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres krótszy niż 1 rok, w związku z czym pierwszego zezwolenia udziela się na czas trwania roku akademickiego lub studiów, przedłużony o 3 miesiące;
  • przyznano cudzoziemcom już pracującym w Polsce możliwość ubiegania się o wydanie im zezwolenia na pobyt i pracę, dzięki czemu, celem kontynuowania tego zatrudnienia, cudzoziemcy nie będą musieli uzyskiwać zarówno zezwolenia na pobyt czasowy jak i zezwolenia na pracę wydawanego wyłącznie na wniosek pracodawcy;
  • sprecyzowano kryteria oceny spełnienia przez cudzoziemców przesłanek umożliwiających im otrzymanie pozwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej;
  • rozbudowano katalog przesłanek, których spełnienie jest wymagane dla udzielenia zezwolenia na pobyt stały wydawanego na czas nieoznaczony osobom o polskim pochodzeniu spełniającym określone w ustawie kryteria;
  • umożliwiono ubieganie się o udzielenie zezwolenia na pobyt stały na czas nieoznaczony przez osoby posiadające ważną Kartę Polaka i zamierzające osiedlić się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe;
  • wprowadzono instytucję tzw. zgody na pobyt ze względów humanitarnych udzielanej np. w sytuacjach, w których zobowiązanie cudzoziemca do powrotu mogłoby nastąpić jedynie do państwa, w którym, w rozumieniu Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zagrożone byłoby jego prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa osobistego.

fot. fotogestoeber - Fotolia.com

Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2014

W maju weszły w życie zmiany z zakresu regulacji dotyczących cudzoziemców, informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego.


INFORMATYZACJA DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH ZADANIA PUBLICZNE

11 maja 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 183), na podstawie której m.in.:
  • wprowadzono obowiązek posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą (ESP), spełniającą standardy określone i opublikowane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (dalej „ePUAP”);
  • nałożono na podmioty publiczne właściwe do określania wzorów dokumentów obowiązek przekazywania ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji wzorów dokumentów elektronicznych w celu umieszczenia ich w centralnym repozytorium takich wzorów oraz opisu usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu ww. wzorów w celu zamieszczenia go w katalogu usług na ePUAP, a także udostępniania formularzy elektronicznych, jeśli w odniesieniu do tych podmiotów przepisy nie wykluczają przesyłania dokumentów drogą elektroniczną;
  • przewidziano możliwość udostępniania usług na ePUAP także przez wskazane w ustawie podmioty niebędące podmiotami publicznymi, które jednak realizują zadania publiczne;
  • dopuszczono stosowanie formy elektronicznej dla czynności, dla których do tej pory zastrzeżona była forma pisemna, takich jak dokonywanie wezwań na rozprawę, sporządzanie przez urzędnika adnotacji, ustanowienie pełnomocnika, składanie zeznań i wyjaśnień;
  • przewidziano zmiany w zakresie postępowania przed sądami administracyjnymi, mające wejść w życie w dniu 11 lutego 2017 r., które przewidują:
  • możliwość składania pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego;
  • doprecyzowanie kwestii doręczania e-pism przez sądy administracyjne;
  • prowadzenie akt sprawy w formie elektronicznej i obowiązek udostępniania ich stronom za pomocą systemu teleinformatycznego.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: