Zanim zrobisz zakupy online
2014-05-06 11:47
Zanim zrobisz zakupy online © Bacho Foto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?
Niedawno media poinformowały o sklepie internetowym Euro-24.com.pl, który inkasuje pieniądze, ale nie realizuje zamówień. W serwisie Opineo.pl klienci publikowali pełne emocji wpisy, prześcigając się w ostrzeżeniach przed zakupami w tym sklepie. Sprawą zajęła się policja, ale strona internetowa Euro-24.com.pl wciąż jest aktywna.Wielu z nas pamięta też historię e-sklepu Elektrodo.pl sprzed pół roku. On również pobierał zapłatę za towary, których nie wysyłał. W Opineo.pl zaroiło się od negatywnych komentarzy. W końcu policja zwróciła się do serwisu, by zamieścił komunikat, że wszystkie osoby pokrzywdzone działalnością firmy Elektrodo.pl proszone są o kontakt z Wydziałem dw. z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.
Sprzęt AGD/RTV, perfumy, bluzy sportowe, a nawet tabletki odchudzające ― przedmiotem oszustwa w Internecie jest dziś wszystko, bo na wszystko znajdą się kupcy. Jak łatwo z klienta e-sklepu stać się ofiarą cyberprzestępstwa, pokazują statystyki i historie oszukanych, którzy mogą już tylko ostrzegać innych przed pułapką nieroztropnych zakupów.
fot. Bacho Foto - Fotolia.com
Zanim zrobisz zakupy online
Sklep czy studnia niespełnionych obietnic
Oszustwa internetowe stanowią przeważającą grupę wszystkich przestępstw i każdego dnia pojawiają się nowe zgłoszenia. Klienci dają się skusić na atrakcyjną cenę i płacą za towar, którego nigdy nie zobaczą.
W większości przypadków scenariusz jest zawsze taki sam. Zadziwiająco korzystna cena przedmiotu sprawia, że szybko decydujemy się na zakupy w danym sklepie. Dokonujemy płatności on-line i czekamy na przesyłkę. Bezowocnie. Niestety wtedy dopiero przychodzi refleksja, że prawdopodobnie padliśmy ofiarą oszustwa i gorączkowo sprawdzamy, wszystko, co się mówi i pisze o sklepie. Eksperci alarmują: powinno być na odwrót! Najpierw sprawdzajmy informacje o sklepie, potem decydujmy się na zakupy.
― Zdarza się, że konsumenci zamawiają towary w e-sklepie bez znajomości jego historii sprzedażowej i jakichkolwiek opinii w Internecie ― zauważa Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo.pl. ― Jeśli w takich sytuacjach płacą z góry, przelewem, bezpośrednio na konto sprzedawcy, to w mojej ocenie ponoszą spore ryzyko. Dlaczego? Bo nikt lekką ręką nie powinien płacić nikomu za obietnicę. A właśnie zamawianie towaru i płatność z góry jest kupowaniem obietnic. W biznesie funkcjonuje zasada ograniczonego zaufania. Spójrzmy na banki. Zanim te podejmą decyzję o udzieleniu pożyczki, lustrują wcześniej gruntownie kandydata na kredytobiorcę. Weryfikują jego zdolność kredytową, oceniają płynność finansową, sprawdzają historię kredytową, czasem żądają dodatkowych zabezpieczeń. Dopiero, gdy mają sto procent pewności, że to im się opłaci, udzielają pożyczki ― dodaje Paweł Kucharzak.
Podobnie powinna wyglądać weryfikacja sklepu internetowego, któremu zamierzamy powierzyć pieniądze w zamian za zamówiony towar. Sprawdźmy sklep na różne sposoby. Zobaczmy, jak inni oceniają jego uczciwość. Jeśli mamy wątpliwości i nie chcemy być stratni, wybierzmy płatność przy odbiorze. To zawsze bezpieczniejsze rozwiązanie.
― W Polsce niestety wciąż na kliencie spoczywa obowiązek sprawdzania wiarygodności sklepu internetowego. W sieci jest blisko 20 tysięcy e-sklepów, a założenie takiego biznesu nie jest wybitnie skomplikowane. Wystarczy skorzystać z gotowej platformy sklepowej. O wiarygodności danego sklepu nie świadczy jednak świetnie zaprojektowana strona internetowa czy najniższe ceny, ale reputacja, jaką sklep buduje przez długie lata. To certyfikaty potwierdzające jego uczciwość, tysiące zrealizowanych transakcji i zadowolenie klientów ― podkreśla Paweł Kucharzak.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)