Zasady rozliczania podróży służbowych mogą określać przepisy wewnętrzne
2014-03-06 00:49
Zasady rozliczania podróży służbowych inne niż w rozporządzeniu muszą określać przepisy wewnętrzne © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Podróż służbowa do miejsca zamieszkania
Pytanie: Czy zasady wypłaty diety (jej wysokość) w podróży służbowej (jeżeli są inne niż te regulowane rozporządzeniem w tej sprawie) muszą być zawarte w regulaminie pracy, zakładowym układzie zbiorowym pracy lub umowie o pracę? Czy w sytuacji, kiedy w zakładzie została wprowadzona instrukcja, w której opisane są szczegółowo zasady wypłaty diet i ich wysokości, a w regulaminie pracy z kolei opisane są obowiązki pracownika dotyczące „przestrzegania zapisów regulaminu pracy oraz innych przepisów wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy w tym instrukcji i procedur”, spełniony jest obowiązek poinformowania pracowników o wysokości diet i zasadach jej wypłaty?Odpowiedź: Nie. Rozliczanie podróży służbowych na warunkach innych niż określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej, musi wynikać z zapisów układu zbiorowego pracy, regulaminu wewnątrz-zakładowego lub bezpośrednio z umowy o pracę.
fot. mat. prasowe
Zasady rozliczania podróży służbowych inne niż w rozporządzeniu muszą określać przepisy wewnętrzne
Pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą wprowadzić inne nie wynikające z rozporządzenia postanowienia dotyczące wypłacania należności z tytułu podróży służbowych, pod warunkiem, że kwestie te będą doprecyzowane w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub w umowach o pracę (jeśli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do tworzenia regulaminu wynagradzania).
Przydatne linki:
- Kodeks pracy
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej
Należy zaznaczyć, że regulacje obowiązujące u danego przedsiębiorcy, co do zasady, nie mogą być dla pracowników mniej korzystne, niż przyjęte w powołanym rozporządzeniu. Zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy nie mogą one ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Podstawa prawna:
- art. 775 §3, §4 i §5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).
Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.
oprac. : Magdalena Skalska / Portal Kadrowy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)