Kolejna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych
2014-02-24 10:32
![Kolejna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych [© CandyBox Images - Fotolia.com] Kolejna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Prawo-zamowien-publicznych/Kolejna-nowelizacja-ustawy-Prawo-zamowien-publicznych-132846-200x133crop.jpg)
Zmiana progu bagatelności © CandyBox Images - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przetargi w 2016 r. od niższych kwot
Zmiana progu bagatelnościDo najważniejszych zmian przewidzianych znowelizowaną ustawą PZP należy m.in. wyczekiwane przez wszystkich wykonawców i zamawiających podniesienie progu bagatelności z obecnego poziomu wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro do poziomu 30.000 euro. Powyższe oznacza, że zamawiający uzyskali nieograniczoną kompetencję do dokonywania wszelkich zakupów o wartości nieprzekraczającej 126.747,00 zł z pominięciem przepisów ustawy PZP.
Trzeba przyznać, że na tle pozostałych państw Unii Europejskiej dotychczasowy polski próg bagatelności był wyjątkowo niski. Przykładowo, w Republice Czeskiej dla dostaw i usług próg bagatelności to 2.000.000,00 CZK (około 320.000,00 zł), a dla robót budowlanych 6.000.000,00 zł (około 960.000,00 zł). W Słowenii to odpowiednio 20.000,00 euro (około 80.392,00 zł) i 40.000,00 euro (około 160.784,00 zł), a w Danii 500.000,00 DKK (około 270.000,00 zł). Podwyższenie wartości, od której zamawiający będą zobligowani do stosowania przepisów ustawy PZP było więc naturalną konsekwencją dążenia do ujednolicenia krajowego systemu zamówień publicznych z systemami przyjętymi przez pozostałe Państwa Członkowskie.
Niezwykle niski jak na standardy europejskie poziom progu bagatelności miał w założeniu wpłynąć pozytywnie na rozwój konkurencyjności postępowań, a tym samym umożliwić ubieganie się o udzielenie zamówienia niewielkim przedsiębiorcom. W praktyce okazało się, że bezpośrednim skutkiem ustalenia ww. progu na poziomie około 59.148,60 zł (w zależności od lat równowartość wyrażonej w złotówkach kwoty 14.000 euro zmieniała się) jest sformalizowanie postępowań, których przedmiotem jest udzielenie zamówień o niewielkim znaczeniu gospodarczym. Dodatkowo skomplikowanie procedur publicznych, a także długi czas ich trwania przełożyły się na wzrost kosztów uzyskania takich zamówień.
fot. CandyBox Images - Fotolia.com
Zmiana progu bagatelności
Do najważniejszych zmian przewidzianych znowelizowaną ustawą PZP należy m.in. wyczekiwane przez wszystkich wykonawców i zamawiających podniesienie progu bagatelności z obecnego poziomu wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro do poziomu 30.000 euro.
Zmianę należy ocenić pozytywnie, chociaż jak zawsze w takim przypadku jest pewne „ale”. Nikt nie jest w stanie ocenić faktycznych konsekwencji wyłączenia spod rygoru ustawy PZP postępowań o wartości do 126.747,00 zł. Dopiero praktyka pokaże, czy zmiana nie wpłynie na sztuczne zawyżanie cen przez wykonawców, którzy będą mogli uzyskać zamówienie bez konieczności faktycznego konkurowania o nie.
Zamówienia udzielane z pominięciem ustawy PZP
Kolejną istotną zmianą jest odformalizowanie (wyłączenie spod rygoru ustawy PZP) zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, o ile ich wartość będzie niższa niż tzw. progi unijne. Analogiczne rozwiązanie zastosowano w stosunku do instytucji kultury, w zakresie prowadzonej przez nie działalności publicznej.
![Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść? [© Freepik] Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zamowienia-publiczne/Zamowienia-publiczne-odwolanie-do-KIO-kiedy-i-jak-mozna-je-wniesc-264689-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Konrad_Rozowicz / 2014-02-25 13:08:47
Należy pamiętać, że przeszło dwukrotne podwyższenie progu bagatelności może wpłynąć negatywnie zarówno na przejrzystość udzielania zamówień publicznych, jak i poszanowanie zasad konkurencji. Efektem zmian jest wzrost ryzyka występowania zachowań korupcyjnych. Podwyższenie progu, od którego stosuje się p.z.p. wpłynąć może na ograniczenie dostępu do zamówień co – z uwagi na wciąż odczuwalny kryzys gospodarczy – może odczuć wielu małych i średnich przedsiębiorców, dla których zamówienia publiczne są znaczącym źródłem utrzymania. Zauważa się również to, że proponowany próg jest wyższy o ok. 10.000 euro od średniego progu dolnego stosowanego w 24 państwach członkowskich Unii Europejskiej, w których próg ten został ustanowiony. Oczywiście uelastycznienie procedur może przyśpieszyć postępowania jednakże zważając na wydatkowanie pieniędzy budżetowych należy przede wszystkim stawiać na przejrzystość ich wydatkowania oraz starać się zapewnić konkurencję na rynku. Osiągnięcie celów stawianych wprowadzeniu regulacji wydatkowania środków publicznych przez p.z.p. nie jest możliwe bez stosowania ustawy, a ciągła liberalizacja wymogów ustawowych nie sprzyja osiągnięciu zamierzanych efektów. Regulacji p.z.p. nie można uznawać za barierę ale za ramy ułatwiające wydatkowanie środków publicznych przy jednoczesnym osiągnięciu szeregu celów bezpośrednich (np. efektywne wydatkowanie środków) jak i pośrednich (np. sprzyjanie ochronie środowiska poprze tzw. zielone zamówienia publiczne). [ odpowiedz ] [ cytuj ]