eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrawa konsumenta: zmiana przepisów okiem Lewiatana

Prawa konsumenta: zmiana przepisów okiem Lewiatana

2014-02-19 13:33

Przeczytaj także: Ochrona praw konsumenta w Internecie po zmianie przepisów


Art. 17

W projekcie posłużono się odwołaniem do okoliczności zawarcia umowy i wynagrodzenia ustalonego w umowie, co może sugerować, że art. 17 dotyczy obowiązków informacyjnych (potwierdzenia), po zawarciu umowy. Niemniej jednak treść tego przepisu odpowiada postanowieniu dyrektywy, które dotyczy obowiązków informacyjnych przed zawarciem umowy (art. 7 ust 4 lit a w zw. z art. 6 ust. 1 dyrektywy).

Z powyższych względów, w ocenie Konfederacji Lewiatan, wymagane jest wprowadzenie zgodnych z dyrektywą zmian.

Proponowana zmiana: W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, gdy płatność, której ma dokonać konsument, nie przekracza 600 złotych, konsument zażądał wykonania usługi przez przedsiębiorcę w celu naprawy lub konserwacji, a przedsiębiorca i konsument natychmiast wykonują swoje zobowiązania, (…)

6. Niewprowadzanie obowiązku potwierdzania treści proponowanej umowy przy umowach zawieranych przez telefon (Art. 21 ust 2)

Postulat:
Wykreślenie ustępu 2.

Wprowadzenie dodatkowego obowiązku polegającego na akceptacji potwierdzenia proponowanej umowy w rzeczywistości doprowadzi do skomplikowania zawarcia procesu zawarcia umowy przez telefon. Będzie to zaprzeczeniem intencji ustawodawcy, który umożliwiając zmianę warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość planował uprościć proces zawierania takich umów, tak, aby był bardziej przyjazny dla konsumentów.

Ewentualnie nadanie zdaniu drugiemu ust. 2 ww. przepisu następującego brzmienia:

„2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku.”

7 .Informacja o kraju pochodzenia rzeczy (art. 546 zn 1 par 1 kc)

Postulat: wykreślenie

Zobowiązywanie podmiotów gospodarczych do wskazywania państwa pochodzenia produktu jest uciążliwe dla przedsiębiorców, a konsumentów może wprowadzić w błąd. Ze względu na to, że obecnie proces produkcji rozproszony jest w wielu państwach, ustalenie państwa pochodzenie produktu może być trudne. Kryteria wykorzystywane do tego celu (np. na potrzeby ustalania ceł) są złożone i nieznane nawet dobrze poinformowanemu konsumentowi. Trudno wymagać takiej wiedzy także od sprzedawcy, będącego ostatnim ogniwem w dystrybucji towaru.

8. Doprecyzowanie odpowiedzialności konsumenta za zmniejszenie wartości rzeczy wynikające ze zwykłego korzystania (Art. 34 ust. 4).

Proponowane brzmienie:
Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba, że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 13 ust. 1 pkt. 9. Normalne korzystanie z rzeczy wykracza poza granice korzystania z niej w sposób konieczny do stwierdzenia jej charakteru, cech i funkcjonowania .

III. Zmiany niewynikające z obowiązku implementacji dyrektywy

W opinii Konfederacji Lewiatan implementacja dyrektywy nie powinna być pretekstem do zaostrzania przepisów wobec przedsiębiorców, dlatego opowiadamy się za utrzymaniem przepisów w dotychczasowym kształcie.

1. Pozostanie przy obowiązującej definicji konsumenta (Art. 44 pkt 1)

Postulat: Wykreślenie artykułu 44 pkt 1

Zaproponowana definicja jest bardzo nieprecyzyjna. Istnieją realne obawy, że konsekwencją jej wprowadzenia będą liczne spory i problemy interpretacyjne. Strony nie będą mogły jednoznacznie ustalić uprawnień konsumentów w przypadku, gdy ustawa przewiduje różne reżimy odpowiedzialności dla konsumentów i pozostałych podmiotów. Ponadto, nie będą miały pewności czy ustalony w chwili zawarcia umowy status drugiej strony jako podmiotu gospodarczego nie zostanie później zakwestionowany. Aktualnie obowiązująca definicja w pełni przystaje do wymogów przewidzianych w dyrektywie.

2. Utrzymanie dotychczasowej definicji wady fizycznej i zakresu regulacji obowiązującej w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: