Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa
2014-02-01 00:55
Reklamacja towaru zawsze możliwa? © Gajus - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy przez Internet wg nowych zasad
Zgodnie z polskim prawem, dokonując zakupów chociażby przez Internet, możemy zwrócić zakupione wcześniej produkty. Towary, które kupliśmy za pośrednictwem Internetu podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w zwykłym sklepie. Poniżej kilka ważnych wskazówek, które należy wziąć pod uwagę, decydując się na reklamację towaru zakupionego w sieci.- Pamiętajmy, że z reklamacją mamy do czynienia wówczas, kiedy towar, który otrzymaliśmy jest niezgodny z umową. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jeżeli konsument wystąpi z żądaniami z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, a sprzedawca nie ustosunkuje się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione . Ustawa ta obejmuje towary nabyte w tradycyjnych sklepach, ale też za pośrednictwem Internetu.
- Jeśli otrzymaliśmy towar niezgodny z umową jego reklamację można złożyć w okresie 2 lat od daty wydania towaru, ale pod jednym warunkiem - musi to nastąpić przed upływem 2 miesięcy od momentu stwierdzenia niezgodności towaru z umową, czyli np. od momentu uszkodzenia danego towaru.
- Aby złożyć reklamację konieczne będzie przedstawienie sprzedającemu dowodu zakupu, którym może być potwierdzenie dokonania transakcji w postaci wyciągu z konta lub potwierdzenie zakupu kartą płatniczą. Nie musi to być więc jedynie paragon czy faktura.
- Jednym z najczęstszych problemów związanych z reklamacją towaru zakupionego przez Internet, jest błędne zaadresowanie pisma reklamacyjnego. Sprzedawcy internetowi, np. na portalach aukcyjnych często nie podają swoich pełnych danych. Pamiętajmy o tym, by jeszcze przed decyzją o zakupach sprawdzić dane wybranego sklepu, dokładną nazwę, adres, telefon, a co najważniejsze czy ma zarejestrowaną działalność. Weźmy to pod uwagę.
fot. Gajus - Fotolia.com
Reklamacja towaru zawsze możliwa?
- Kupując on-line musimy liczyć się również z tym, że o wiele trudniej będzie nam sprawdzić jakość towaru, który chcielibyśmy zakupić. Ponadto nie mamy pewności czy zakupiony produkt otrzymamy w wyznaczonym terminie. - Zdarzają się sytuacje, w których, mimo wcześniejszej wpłaty, zamówiony towar w ogóle nie trafia w ręce klienta. Warto wówczas pamiętać o prawach konsumenta, które skrupulatnie wzmacnia Unia Europejska, wymuszając rozwiązania chroniące bezpieczeństwo transakcji i możliwość łatwego wyjaśniania sporów pomiędzy kupującym a sprzedającym – mówi Waldemar Sokołowski, Prezes Rzetelnej Firmy.
- Może się również okazać, że jeśli nie sprawdzimy dokładnie regulaminu wybranego sklepu, nie będziemy mogli skorzystać z reklamacji zamówionego towaru. Warto więc sprawdzić informacje zamieszczane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (http://www.uokik.gov.pl/konsumenci.php) oraz Europejskie Centrum Konsumenckie (http://www.konsument.gov.pl/). Znajdziemy tam wskazówki jak zabezpieczyć się podczas zakupów czy składania reklamacji oraz jak dochodzić należnych nam praw.
- Pamiętajmy również o tym, że w sytuacji zawarcia umowy na odległość (np. dokonując zakupów w sklepie internetowym), możemy od niej odstąpić bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Wystarczy, że złożymy wówczas stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni, który określa art. 10 ust. 1. Tak więc, do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Natomiast w razie odstąpienia od umowy, uważa się ją za niezawartą, co oznacza, że kupujący jest zwolniony z jakichkolwiek zobowiązań, jakie zawarte były w umowie. Ponadto, to co świadczyły sobie wzajemnie obie strony (konsument- przedsiębiorca) ulega zwrotowi w nienaruszonym stanie. Wówczas taki zwrot powinien nastąpić natychmiastowo, ale w terminie nieprzekraczającym 14 dni.
- Czy możemy liczyć na zwrot pieniędzy z reklamacji? Zwrot pieniędzy od sprzedawcy jest możliwy, gdy zakupiony produkt jest niezgodny z zawartą umową. Należy jednak wykluczyć możliwość skutecznej naprawy towaru lub jego wymiany na nowy. Jeśli naprawa towaru okaże się zbyt kosztowna, a wymiana niemożliwa, kupujący może odstąpić od umowy i na tej podstawie żądać zwrotu należności. Pamiętajmy jednak, że wada towaru, jaką zgłaszamy sprzedającemu powinna być istotną. W sytuacji gdy dotyczy jedynie drobnej usterki, wówczas kupujący może uzyskać jedynie prawo do żądania obniżenia ceny towaru. Miejmy również na uwadze to, że przedsiębiorca nie może zmusić konsumenta do skorzystania z innej formy rekompensaty, np. do wybrania innego towaru, ale w tej samej cenie. Pamiętajmy też o tym, że jeśli zgłoszenie reklamacji nastąpi w terminie gwarancyjnym, wówczas sprzedawca nie może jej odmówić nam jej przyjęcia.
- Gdy wada towaru wystąpi w ciągu 6 miesięcy od zakupu towaru, oznacza to, że już w momencie dokonania zakupu produkt był wadliwy. W takiej sytuacji również mamy prawo do złożenia reklamacji. Umożliwia nam to ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która przewiduje specjalną ochronę dla osób, które złożyły reklamację w przeciągu pół roku od daty wydania towaru. Wówczas to kupujący korzysta z domniemania niezgodności towaru z zawartą umową. Oznacza to, że w momencie sporu, przy braku dowodów ze strony sprzedającego, racja zostanie przyznana przez wymiar sprawiedliwości konsumentowi.
Waldemar Sokołowski, Prezes
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)