Pożyczki online: na co uważać?
2014-01-17 11:23
Szybki kredyt = przemyślana decyzja? © Magdziak Marcin - Fotolia.com
Przeczytaj także: Małe i szybkie pożyczki internetowe
Trzeba mieć się na bacznościZgodnie z wynikami testu Komisji Europejskiej „The Consumer Credit Sweep” 30% sprawdzonych portali internetowych oferujących kredyty konsumenckie nie spełniało wymogów prawa unijnego.
Do najczęstszych przewinień portali oferujących kredyty konsumenckie należały:
- Brak wymaganych danych w informacjach reklamowych i promocyjnych np. o wysokości rocznej stopy oprocentowania, typie oprocentowania (stałe, zmienne lub oba), czasie trwania kredytu). Aż 46% portali nie umieszczało wszystkich standardowych, informacji.
-
43% portali nie przedstawiała jasnych danych na temat wszystkich elementów, na które składał się całkowity koszt zaciągnięcia pożyczki (różnica między kwotą pożyczaną,
a kwotą, którą należy oddać). - Koszty kredytu przedstawiane były w sposób mogący wprowadzać w błąd konsumentów, np. w wyniku sposobu obliczenia ceny lub braku informacji dla konsumenta, że oprócz kosztu kredytu konsumenckiego należy brać pod uwagę dodatkowe obowiązkowe ubezpieczenie, czy koszty przygotowania umowy.
fot. Magdziak Marcin - Fotolia.com
Szybki kredyt = przemyślana decyzja?
Co należy sprawdzić przed i podczas zaciągania przez internet kredytu konsumenckiego:
- Sprawdzajmy u kogo zaciągamy pożyczkę. Upewnijmy się, że na stronie internetowej znajdują się pełne dane kontaktowe i rejestrowe przedsiębiorcy łącznie z numerem KRS. Miejmy też świadomość tego z kim mamy do czynienia: z bankiem, czy parabankiem (w przypadku parabanku łatwiej jest otrzymać pożyczkę ale jest ona zwykle znacznie wyżej oprocentowana).
- Na stronach internetowych poszukajmy informacji o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (APR - ang. Annual Percentage Rate), której definicja jest ustandaryzowana w całej UE – dzięki temu można łatwiej porównać różne ofert też z innych krajów. APR powinna uwzględniać dodatkowe opłaty (np. za rozpatrzenie wniosku, udzielenie kredytu itp.) Firmy udzielające pożyczek chętnie podają bardziej atrakcyjną wysokość nominalną oprocentowania (zawarta w umowie, wyrażona w procentach).
- Podczas kontaktu z firmą sprawdźmy, czy "informacje przed zawarciem umowy" są przekazywane w standardowym formacie (zgodnie z zał. nr 1 do ustawy o kredycie konsumenckim).
- Zawsze pytajmy czy istnieje możliwość negocjacji poszczególnych warunków. Pamiętajmy, że odwołanie się do regulacji czy tabeli opłat i prowizji oznacza, że te warunki mogą się zmienić w okresie spłaty kredytu.
O czym należy zawsze pamiętać, biorąc kredyt online:
- Pamiętajmy, że bank czy przedsiębiorstwo zajmujące się udzielaniem pożyczek zawsze chce czerpać zyski z powadzonej działalności więc musi na nas zarobić, dlatego należy być szczególnie podejrzliwym wobec niezwykle atrakcyjnych ofert. Jeżeli łatwo o pożyczkę (wystarczy podanie naszych danych), mogą znaleźć się pułapki np. dotyczące zabezpieczenia kredytu własnym majątkiem, czy bardzo niekorzystne odsetki
- „Wygooglujmy” przedsiębiorcę, poczytajmy o nim na forach i portalach internetowych - często fikcyjne firmy proponują ”korzystne” kredyty tylko po to, by uzyskać nasze dane osobowe i numer konta bankowego.
- Bank czy pożyczkodawca internetowy nie może od nas żądać wpłacenia określonej kwoty - uzależniając od tego decyzję o udzieleniu nam kredytu np. jako opłatę za przygotowanie umowy. Może się okazać, że firma taka jest oszustem i tych pieniędzy nam w ogóle nie odda. Poza tym warto znaleźć w regulaminie informacje, czy taka opłata podlega zwrotowi, a jeśli tak to na jakich zasadach.
- Przekazywanie danych może być ryzykowne, jeżeli nie zabezpieczymy naszego komputera oprogramowaniem antywirusowym.
- Mamy prawo otrzymać bezpłatny projektu umowy. Umowa powinna być sporządzona na papierze lub na innym trwałym nośniku.
- Od umowy możemy odstąpić bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. Powinniśmy otrzymać od przedsiębiorcy wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
- Upewnijmy się, czy jesteśmy w określonym czasie w stanie oddać pieniądze. Warto dowiedzieć się przed podpisaniem umowy, jakie kary finansowe wiążą się w przypadku niedotrzymania terminu zwrotu pożyczki.
- W przypadku skarg związanych z usługami finansowymi świadczonymi przez przedsiębiorców z innych państw członkowskich, można zgłosić się do sieci FIN-NET, która zajmuje się rozwiązywaniem sporów w sposób polubowny (należą do niej np. Bankowy Arbitraż Konsumencki przy ZBP, Sąd Polubowny przy KNF), bezpłatnych informacji i porad udziela Europejskie Centrum Konsumenckie. W innych przypadkach warto zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, czy skorzystać z infolinii konsumenckiej - 800 007 707,
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)