Odpowiedzialność cywilna przewoźnika jako element przetargowy
2014-01-10 09:29
Przeczytaj także: Siła wyższa w polskim prawie przewozowym
Gdzie zawieramy OCP?
W Polsce istnieje ok. 40 zakładów ubezpieczeń, z czego jedynie kilka specjalizuje się w ubezpieczeniach OCP. Należy zatem wiedzieć, że tylko te nieliczne są przygotowane merytorycznie do obsługi ubezpieczeń i szkód transportowych.
Brak kompetencji pracowników ubezpieczycieli nie gwarantuje ani dobrej jakości polis OCP, ani też dobrego serwisu likwidacyjnego. Dlatego też przy zawieraniu ubezpieczenia OCP przewoźnik powinien upewnić się, że ubezpieczyciel, z którego oferty chce skorzystać daje mu możliwość takiego skonfigurowania ochrony, aby polisa OCP optymalnie zabezpieczała jego interes oraz poprawiała jego wypłacalność i wiarygodność.
Przed wyborem ubezpieczenia OCP sugeruję również dokonać wyboru właściwego pośrednika – od niego bowiem może zależeć nie tylko to, jak polisa, którą nam zaproponuje zabezpieczy nasz interes po szkodzie, ale również to, jak do szkody podejdzie ubezpieczyciel.
Polisa OCP w negocjacjach
Powyższa analiza jednoznacznie wskazuje, że zakres ubezpieczenia OCP ma wpływ na wypłacalność przewoźnika w przypadku powstania szkody, za którą ponosi on odpowiedzialność. Polisa OCP posiadająca szeroki zakres ochrony z całą pewnością tę wypłacalność poprawia, a skoro tak, to poprawia również wiarygodność przewoźnika.
Jeżeli zatem przewoźnicy zabiegają o intratne kontrakty, bezwzględnie powinni zadbać o jakość swojej polisy. Zamawiający tego typu usługi (nadawcy, załadowcy, dostawcy) również powinni uwzględniać ten element przy negocjacjach z przewoźnikami. Ryzyko powstawania szkód w transporcie jest bowiem na tyle duże, że dla funkcjonowania każdego podmiotu zaangażowanego w proces transportowy (nadawca i przewoźnik) ważne jest z jakiego źródła będą one finansowane.
Nie ulega wątpliwości, że finansowanie powstałych szkód z polis OCP jest bardziej korzystne zarówno dla przewoźników, jak również dla nadawców. Mówimy tutaj o finansowaniu szkód będących w granicach odpowiedzialności przewoźnika – o źródle finansowania różnic powinni pomyśleć już sami nadawcy.
Jerzy Różyk
ekspert ds. oceny ryzyka i prawa transportowego, CDS Kancelaria Brokerska
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)