Badania kierowcy: decyduje rodzaj pojazdu
2013-12-31 11:34
Badanie okulistyczne obowiązkowe dla kierowców © lightpoet - Fotolia.com
Przeczytaj także: Badania psychologiczne prowadzących samochody służbowe
Na początek ważne wyjaśnienie, bowiem pozory to jedno, a rzeczywistość zupełnie co innego. Nawet jeśli pracownik przejeżdża autem służbowym kilkadziesiąt i więcej tysięcy kilometrów rocznie lub używa do swoich obowiązków prywatne auto, nie staje się w rozumieniu przepisów kierowcą zawodowym. Rozróżnienie tej kwestii ma kluczowy wpływ na rodzaj badań lekarskich, jakim będzie podlegał. Najważniejsze znaczenie ma bowiem rodzaj pojazdów, jakimi kierują użytkownicy pojazdów.Decyduje rodzaj pojazdu
Szerszy zakres badań dotyczy osób prowadzących w ramach obowiązków służbowych pojazdy, do których prowadzenia wymagane jest prawo jazdy kategorii C lub D. Kierowcy wykonujący przewóz drogowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz autobusami podlegają specjalnym badaniom lekarskim i badaniom psychologicznym (tzw. psychotesty)*.
Obowiązek ten nie obejmuje zatem kierujących w ramach zatrudnienia, samochodami osobowymi, czy nawet niedużymi autami dostawczymi. Tyle przepisy. Dodatkowo, Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w oświadczeniu z dnia 11 sierpnia 2008 r. uznał, że ich kontroli podlegać będą wyłącznie kierowcy, czyli pracownicy z takim konkretnym rodzajem zatrudnienia, wyraźnie wskazanym w treści umowy o pracę. Chociaż stanowisko Inspektoratu dotyczyło problematyki czasu pracy, to potwierdziło rozdział przepisów dla poszczególnych „kategorii” użytkowników środków lokomocji.
A jeśli pracodawca chce skierować pracownika na takie badania? Przedsiębiorstwo ma prawo wprowadzić wymóg przeprowadzania odrębnych badań dla użytkowników aut. Wówczas najlepiej wydać odpowiednie zarządzenie lub sporządzić regulamin. Taka decyzja nie może dotyczyć jednorazowo, konkretnego pracownika. Musi być uzasadniona potrzebami pracodawcy i obejmować określoną grupę zatrudnionych, ze względu na ich obowiązki. O konieczności badań decyzje podejmuje również lekarz medycyny pracy, który w ramach badań profilaktycznych zleciłby dodatkową konsultacje psychologiczną.
fot. lightpoet - Fotolia.com
Badanie okulistyczne obowiązkowe dla kierowców
Badania profilaktyczne
Kierowcy samochodów służbowych muszą poddawać się badaniom lekarskim wymaganym dla ogółu pracowników. Wynika to z Kodeksu pracy**, który stanowi, że każdy pracownik podlega badaniom profilaktycznym. Przeprowadzane one są na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę, zawierającego***:
- określenie rodzaju badania profilaktycznego, jakie ma być wykonane,
- określenie stanowiska pracy, na jakim osoba ta ma być zatrudniona (w przypadku osób przyjmowanych do pracy lub pracowników przenoszonych na inne stanowiska pracy),
- określenie stanowiska pracy, na jakim pracownik jest zatrudniony (w przypadku badań okresowych lub kontrolnych),
- informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.
Przydatne linki:
- Kodeks pracy
Widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia
Zgodnie z zaleceniami Konsultanta Krajowego w dziedzinie medycyny pracy (KKMP 10/08 z dnia 7 marca 2008 r.), zakres badania osoby, do której obowiązków należy m. in. kierowanie pojazdami służbowymi, powinien obejmować wykonanie testów sprawności w badaniu wstępnym, a w badaniach okresowych powinno być ono wykonane w zależności od wskazań lekarza przeprowadzającego badanie. Są to wytyczne kierowane do Wojewódzkich Ośrodków Medycyny Pracy. Nie obowiązują zatem wprost pracodawców, niemniej w przypadku szczegółowej kontroli prawidłowości wykonywania badań lekarskich, jak również ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej, taki niuans może zostać zauważony.
Ponadto osoby posiadające prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B E, T, kierujące pojazdem w ramach obowiązków służbowych, obowiązkowo muszą mieć zapewnioną konsultację okulistyczną oraz przejść badania oceniające tzw. widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia****.
oprac. : Radosław Pluciński / FlotaAutoBiznes
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)