Idą święta: zagraniczne zakupy przez Internet
2013-12-08 00:16
Przeczytaj także: Zagraniczne zakupy przez Internet
Warto odwiedzić:
- Europejskie rejestry przedsiębiorców, które w większości są bezpłatne (w Polsce CEIDG oraz KRS
- konto.uwaga.info
- whois.net
- uk.theshoppingassistant.com - Howard Shopping Assistant
Jeśli coś pójdzie nie tak ....
- Dokumentuj każdy krok podczas procedury sprzedaży np. poprzez zrzuty ekranu (screenshot);
- Przechowuj kopie pełnej korespondencji z przedsiębiorcą;
- Złóż skargę u przedsiębiorcy w formie pisemnej i zachowaj jej kopie;
- Jeżeli sprawa nie zostanie rozwiązania w satysfakcjonujący dla Ciebie sposób, a przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność w innym kraju UE lub Norwegii i Islandii, skontaktuj się z najbliższym Europejskim Centrum Konsumenckim w celu uzyskania bezpłatnej porady i pomocy.
ZAKUPY ONLINE – DO’S AND DON’TS
1. Dowiedz się, z kim masz do czynienia
- Szukaj pełnych danych kontaktowych e-sklepu. E-mail w ogólnodostępnej domenie, numer telefonu komórkowego, czy skrzynki pocztowej to zdecydowanie za mało, by uznać sprzedawcę za wiarygodnego.
- Nie zakładaj, że właściciel e-sklepu znajduje się w kraju, który wskazuje adres strony internetowej np. „ie” nie koniecznie oznacza, że sklep zarejestrowany jest w Irlandii.
2. Odrób pracę domową
- Przed dokonaniem zakupu „wygoogluj” przedsiębiorcę. Proste wyszukiwanie w Internecie powinno ujawnić każdą negatywną opinię od poprzednich kupujących. Nie ufaj pozytywnym opiniom, które możesz znaleźć na samej stronie sklepu, które nieuczciwy przedsiębiorca może wystawić sobie sam.
- Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania też nie oznacza uczciwego e-sklepu. Każdy przedsiębiorca może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych, niezależnie, czy jego oferta jest rzetelna i sprawdzona, czy nie.
3. Płać bezpiecznie
- Najlepiej za zakupy płać kartą kredytową lub systemem płatności online. Jeżeli dokonasz płatności wysyłając gotówkę bardzo trudno będzie Ci odzyskać pieniądze.
- Jeśli płacisz kartą obciążenie zwrotne, czyli tzw. charge back, umożliwia odzyskanie pieniędzy w sytuacji, gdy w wyniku błędu banku lub sprzedawcy karta została obciążona dwukrotnie za ten sam zakup albo środki pobrano niesłusznie.
- Upewnij się, że w momencie podawania danych z karty kredytowej korzystasz z bezpiecznej witryny: symbol zamkniętej kłódki w prawym dolnym rogu okna przeglądarki oraz adres strony internetowej rozpoczynający się od "https://".
- Mniej pewność, że Twój komputer ma zainstalowany i zaktualizowany program antywirusowy
4. Nie daj się „zbajerować”
- Nie odpowiadaj na spamy (niechciane maile), bądź ostrożny, gdy otwierasz linki, które mogą prowadzić do phishing’u (wyłudzania poufnych informacji osobistych).
- Nie daj się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwym nie jest.
- Nie ujawniaj danych osobowych, które nie są niezbędne do przeprowadzenia transakcji
- Nie kupuj podrabianych towarów. Takie produkty są często niebezpieczne lub złej jakości i dochodzenie odszkodowania może być bardzo trudne.
5. Poznaj swoje zobowiązania
Zapoznaj się z pełną treścią swojego zobowiązania. Musisz wiedzieć, na co się zgadzasz w szczególności: jakie są warunki zwrotu towaru, odstąpienia od umowy, kiedy i komu możesz zgłosić reklamację
fot. mat. prasowe
Termin na odstąpienie od umowy zawartej na odległość
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
IDBlock / 2013-12-08 13:08:06
Zaletą robienia zakupów przez Internet jest bezpieczeństwo naszych kart płatniczych - jedyne, co może pójść nie tak, to problemy z naszym elektronicznym kontem bankowym. Jeśli jednak zdecydujemy się na zakupy tradycyjne - uważajmy na nasze karty! Święta to czas, kiedy złodzieje mają wzmożoną czujność. [ odpowiedz ] [ cytuj ]