  • 1. Data: 2005-04-15 19:46:48
    Temat: zapisy w gwarancji
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Zakupiłem w grudniu ubiegłego rou w pewnej firmie używaną drukarkę
    laserową i otrzymałem na nią pisemną gwarancję na okres 12 miesięcy.
    Niestety drukarka zaczyna dawać pierwsze objawy niesprawności i w
    związku z tym zaczynam się zastanawiać nad jej reklamacją w ramach
    gwarancji. Niepokoi mnie jednak pewien zapis znadujący się w karcie
    gwanarcyjnej:
    "ZGŁOSZENIE REKLAMACJI
    8. Uszkodzony sprzęt Reklamujący dostarczy do serwisu Gwaranta osobiście
    lub przesyłką kurierską na własny koszt, po wcześniejszym zgłoszeniu do
    punktu serwisowego. Serwis nie przyjmuje przesyłek uprzednio nie
    zgłoszonych"

    Czy sprzedawaca ma w ogóle prawo zamieścić taki wpis w
    gwarancji(Gwarantem i Serwisem jest sprzedawca)? Masa drukarki wynosi
    około 18kg - czytałem w archiwum i wynika, że zgodnie z przepisami KC
    mam prawo dostarczyć sprzęt do serwisu na jego koszt-czy ten zapis nadal
    obowiązuje? Jeśli nie to czy jakiś nowy, który zwolniłby mnie z
    dostarczania drukarki na własny koszt do serwisu? Jeśli sprzedawca
    będzie próbował odmówić przyjęcia przesyłki kurierskiej obciążonej
    pobraniem kosztami przesyłki to co robić? Postraszyć jakąś organizacją
    konsumencką?
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
    GG# 2400455 ICQ# 320399066

  • 2. Data: 2005-04-15 20:00:15
    Temat: Re: zapisy w gwarancji
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    badworm napisał(a):
> [...]

    > około 18kg - czytałem w archiwum i wynika, że zgodnie z przepisami KC
    > mam prawo dostarczyć sprzęt do serwisu na jego koszt-czy ten zapis nadal

    jeśli jesteś konsumentem (kupiłeś bez związku z działalnością
    gospodarczą lub zawodową) - nie

    > Jeśli nie to czy jakiś nowy, który zwolniłby mnie z
    > dostarczania drukarki na własny koszt do serwisu?

    w przypadku gwarancji - nie ma

    > Jeśli sprzedawca
    > będzie próbował odmówić przyjęcia przesyłki kurierskiej obciążonej
    > pobraniem kosztami przesyłki to co robić?

    zapewne nic nie zrobisz
    jeśli jesteś konsumentem możesz próbować skorzystać, zamiast gwarancji,
    z odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową
    wtedy, w razie uwzględnienia reklamacji, będziesz miał prawo zażądać
    zwrotu kosztów dostarczenia rzeczy do sprzedawcy (art.8 ust.2 ustawy o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej)
    poczytaj www.federacja-konsumentów.org.pl

    KG

  • 3. Data: 2005-04-15 22:23:27
    Od: badworm <n...@p...pl>

    kam napisał(a):
    > jeśli jesteś konsumentem (kupiłeś bez związku z działalnością
    > gospodarczą lub zawodową) - nie

    To znaczy, że jeśli drukarka ważyłaby np. 50kg to nadal muszę ją
    dostarczyć do serwisu osobiście lub na własny koszt? Czy nie ma
    jakiekogokolwiek sposobu na wyegzekwowanie naprawy na
    miejscu(prawdopodobnie wymiana uszkodzonego modułu zajęłaby 5 minut-to
    kwestia odkręcenia dwóch śrubek) lub odebrania sprzętu przez serwis???
    > w przypadku gwarancji - nie ma

    A w przypadku skorzystania z odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu
    niezgodności towaru z umową? Bądź co bądź drukarka ma poprawnie drukować
    a nie brudzić papier lub tez go giąć.
> [...]
    > zwrotu kosztów dostarczenia rzeczy do sprzedawcy (art.8 ust.2 ustawy o
    > szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej)

    Ok, dzięki. Niepokoi mnie tylko stwierdzenie o nadmiernych kosztach - w
    moim prztpadku wymieniany moduł(pod warunkiem, że zostałby wymieniony na
    nowy) prawdopodobnie kosztowałby więcej niż cała drukarka.

  • 4. Data: 2005-04-16 00:29:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <4...@b...pl>, badworm wrote:
    > To znaczy, że jeśli drukarka ważyłaby np. 50kg to nadal muszę ją
    > dostarczyć do serwisu osobiście lub na własny koszt? Czy nie ma

    Jeśli reklamujesz z tyt. gwarancji i gwarant nie zobowiązał się do
    pokrycia kosztów transportu, jego zapewnienia lub naprawy w mejscu
    użytkowania, to choćby ważył i 2 tony musisz dostarczyć na koszt własny.

    > A w przypadku skorzystania z odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu
    > niezgodności towaru z umową? Bądź co bądź drukarka ma poprawnie drukować
    > a nie brudzić papier lub tez go giąć.

    A jesteś w świetle prawa konsumentem?

    > Ok, dzięki. Niepokoi mnie tylko stwierdzenie o nadmiernych kosztach - w
    > moim prztpadku wymieniany moduł(pod warunkiem, że zostałby wymieniony na
    > nowy) prawdopodobnie kosztowałby więcej niż cała drukarka.

    Mogą wymienić na używany (w końcu sprzedali używaną drukarkę). W przypadku
    gdy takowego nie będą mieli, pewnie zechcą faktycznie odstąpić od umowy,
    czyli zwrócą kasę.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2005-04-16 10:25:56
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Jeśli reklamujesz z tyt. gwarancji i gwarant nie zobowiązał się do
    > pokrycia kosztów transportu, jego zapewnienia lub naprawy w mejscu
    > użytkowania, to choćby ważył i 2 tony musisz dostarczyć na koszt własny.

    Się mówi trudno :-(
    > A jesteś w świetle prawa konsumentem?

    Tak, kupiłem drukarkę jako osoba prywatna chociaż jednak na fakturę -
    wolę mieć jako dowód zakupu coś bardziej trwałego niż świstek z drukarki
    termicznej, który nie wiadomo kiedy wyblaknie :-/
    > Mogą wymienić na używany (w końcu sprzedali używaną drukarkę). W przypadku
    > gdy takowego nie będą mieli, pewnie zechcą faktycznie odstąpić od umowy,
    > czyli zwrócą kasę.

    Ok, dzięki. Czy po wymianie tego mogułu gwarancja zostanie przedłużona o
    czas naprawy czy leci od nowa?

  • 6. Data: 2005-04-17 00:19:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

> [...]
    > wolę mieć jako dowód zakupu coś bardziej trwałego niż świstek z drukarki
    > termicznej, który nie wiadomo kiedy wyblaknie :-/

    Nie ma znaczenia, że na fakturę. Jeśli jesteś konsumentem, to możesz
    reklamować z tyt. niezgodności z umową. Formalnie wygląda to tak, że do
    6ciu miesięcy, przyjmuje się, że wada tkwiła w produkcie w momencie
    sprzedaży (jeśli dłużej, sam musisz to udownic). Przepisy te stosuje się
    także dla rzeczy używanych, z tym że zawsze MZ pozostaje niepewność czy
    czasami zawierając umowę kupna na taką rzecz, konsument nie powinien się
    liczyć z faktem wystąpienia określonych usterek. Jeśli twierdzisz, że to
    istotna usterka (a tak to zrozumiałem) to pewnie nie powinien się z tym
    liczyć.
    W tym trybie reklamacji, sprzedawca pokrywa koszty transportu (jak już
    wczesnie chyba pisał kam).

    To określaja warunki gwarancji :)

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2005-04-17 22:23:29
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > liczyć.
    > W tym trybie reklamacji, sprzedawca pokrywa koszty transportu (jak już

    Według pracownika pewnego serwisu drukarek to uszkodzony moduł jest w
    zasadzie jednym z dwóch, który przy takim przebiegu tej drukarki mógłby
    się w niej zepsuć. A otrzymując roczną gwarancję zakładam, że tenże
    moduł jest na tyle sprawny by przez ten rok nie powodować gniecenia i
    brudzenia papieru.
    > To określaja warunki gwarancji :)

    A co jeśli nie ma na ten temat w gwarancji ani słowa? Czy są jakieś
    przepisy nadrzędne?

  • 8. Data: 2005-04-18 04:56:14
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    badworm napisał(a):
    > A co jeśli nie ma na ten temat w gwarancji ani słowa? Czy są jakieś
    > przepisy nadrzędne?

    nie

    KG

  • 9. Data: 2005-04-18 10:41:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

> [...]
    > się w niej zepsuć. A otrzymując roczną gwarancję zakładam, że tenże
    > moduł jest na tyle sprawny by przez ten rok nie powodować gniecenia i

    Poradź się w Federacji Konsumentów. To nic nie kosztuje, a mają rozeznanie
    w praktyce i orzecznictwie.

    --
    Marcin