  • 1. Data: 2004-01-28 21:35:38
    Temat: zapisobierca czy spadkobierca???
    Od: "Ella" <e...@p...fm>

    Ponawiam prosbę: proszę o interpretację następujacego pisma (napisanego
    odręcznie).

    " Ja, Janina Kowalska, urodzona tego i tego, tu i tu, ustanawiam
    zapisobiercą uniwersalnym pana Jana Malinowskiego, zamieszkałego tu i tu.
    Data. Podpis."

    Pani Kowalska już nie żyje, pan Malinowski nie należy do rodziny.

    Czy należy traktować to pismo jako testament? Czy jest sens, aby siostry
    pani Kowalskiej zgłaszały się jako ewentualne spadkobierczynie?
    Dodatkowy problem jest taki, że pani Kowalska podlega prawu francuskiemu.
    Może sa jakies różnice, ale chciałabym przynajmniej wiedzieć, jak
    rozstrzyga prawo polskie w takim wypadku.
    Będę wdzięczna za pomoc.

    Przepraszam, ze ponawiam wiadomosc, ale obawiam sie, ze została juz
    zasypana, a bardzo mi zależy na dojściu do kwestii:
    czy zapisobierca to ktos więcej niż spadkobierca? I czy to pismo załatwia
    sprawy spadkowe raz na zawsze?

    E.

  • 2. Data: 2004-01-29 13:28:11
    Temat: Re: zapisobierca czy spadkobierca???
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ella" <e...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]

    > Pani Kowalska już nie żyje, pan Malinowski nie należy do rodziny.
    > Czy należy traktować to pismo jako testament?

    Tak. Słowo "zapis" w języku prawnym ma tylko jedno znaczenie: Zapis
    testamentowy, czyli przekazanie części majątku osobie nie ustanowionej
    spadkobiercą. Okreslenie "zapisobierca uniwersalny" nalez traktować jako
    otzrymujący w formie zapisu cały spadek, co równoznaczne jest z
    ustanowieniem tej osoby spadkobiercą co do całości majątku.

    > Czy jest sens, aby siostry
    > pani Kowalskiej zgłaszały się jako ewentualne spadkobierczynie?

    Zgłosić się i tak będą musiały, skoro dziedziczą z ustawy.

    > Dodatkowy problem jest taki, że pani Kowalska podlega prawu francuskiemu.

    A gdzie znajduje się majątek spadkowy? Jeżeli w Polsce to podlega prawu
    polskiemu i bedze oceniany według prawa polskiego.

    > Może sa jakies różnice, ale chciałabym przynajmniej wiedzieć, jak
    > rozstrzyga prawo polskie w takim wypadku.
    > Będę wdzięczna za pomoc.

    RVF