  • 1. Data: 2007-01-16 21:14:34
    Temat: wezwanie przedsądowe, faktury
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Hello,

    Mam takie oto dwa pytania:

    1.
    Czy mogę dostarczyć dłużnikowi wezwanie przedsądowe do zapłaty zanim
    jeszcze świadczenie stanie się wymagalne?
    Innymi słowy - jeśli termin płatności faktury upływa mu powiedzmy w dniu
    1 lutego, to czy mogę już 15 stycznia wezwać go przedsądowo do zapłaty w
    terminie do 1 lutego (czyli w normalnym terminie wymagalności
    świadczenia, oczywiście nie wcześniej!).
    Czy w takim wypadku będę mógł 2 lutego od razu wytoczyć odpowiednie
    powódżtwo i czy sąd uzna, że dłużnik został należycie wezwany?
    (Naturalnie o ile nie zapłaci w terminie...)

    2.
    Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi "tak", to de facto oznacza to,
    że mogę wezwanie przedsądowe dostarczyć dłużnikowi w zasadzie nawet od
    razu w dniu wystawienia faktury. Czy mogę zatem odpowiednie przedsądowe
    wezwanie do zapłaty umieścić po prostu od razu na fakturze? (Coś w
    rodzaju: "Niniejsza faktura stanowi zarazem przedsądowe wezwanie do
    zapłaty. Informujemy, że w przypadku nie dokonania płatności w podanym
    terminie zmuszeni będziemy dochodzić swoich praw na drodze postępowania
    sądowego." itp.)
    Czy w takim wypadku po upłynięciu terminu płatności będę mógł od razu
    wnieść sprawę do sądu?

    --
    MiCHA

  • 2. Data: 2007-01-16 21:27:50
    Temat: Re: wezwanie przedsądowe, faktury
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Mam takie oto dwa pytania:

    > Czy mogę dostarczyć dłużnikowi wezwanie przedsądowe do zapłaty zanim
    > jeszcze świadczenie stanie się wymagalne?

    Moim zdaniem nie i wynika to z charakteru samego wezwania. ma ono być
    przypomnieniem dłużnikowi o zobowiązaniu. inaczej jaki by to miało sens?

  • 3. Data: 2007-01-17 07:28:18
    Od: "Qbek" <q...@w...pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):
> [...]
    > powódżtwo i czy sąd uzna, że dłużnik został należycie wezwany?
    > (Naturalnie o ile nie zapłaci w terminie...)

    mysle, ze tak.

    Kodeks postępowania cywilnego

    DZIAŁ IV. ORZECZENIA

    Rozdział 1. Wyroki

    Oddział 1. Wydanie wyroku

    Art. 316. § 1. Po zamknięciu rozprawy sąd wydaje wyrok, biorąc za
    podstawę stan rzeczy istniejący w chwili zamknięcia rozprawy; w
    szczególności zasądzeniu roszczenia nie stoi na przeszkodzie
    okoliczność, że stało się ono wymagalne w toku sprawy.

  • 4. Data: 2007-01-17 16:51:12
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Qbek wrote:

> [...]

    > szczególności zasądzeniu roszczenia nie stoi na przeszkodzie
    > okoliczność, że stało się ono wymagalne w toku sprawy.

    No tak, ale to nic nie mówi o przebiegu samego postępowania. Tzn. czy
    mogę liczyć na tryb nakazowy? Albo czy nie narażę się przy tym na
    możliwość skutecznego wniesienia zarzutów, i czy nie będę musiał sam
    pokryć kosztów sądowych?

    --
    MiCHA

  • 5. Data: 2007-01-18 19:26:36
    Od: "Qbek" <q...@w...pl>

> [...]
    > mogę liczyć na tryb nakazowy? Albo czy nie narażę się przy tym na
    > możliwość skutecznego wniesienia zarzutów, i czy nie będę musiał sam

    Momim zdaniem nie bedzie mialo to wplywu na tryb nakazowy, nie
    znalazlem ograniczenia. ale trzeba by sie liczyć z mozliwoscia zaplaty
    przez pozwanego w terminie lub przy piewszej czynnosci procesowej uzna
    naleznosc wtedy prawdopodobnie Ty zaplacisz za postępowanie.