  • 1. Data: 2005-08-18 11:48:05
    Temat: umowa agencyjna, świadczenia usług "bez umowy"
    Od: "alex" <a...@w...pl>

    Witam,

    Zdarzyło mi się "pracować" prowadząc działalnosć gospodarczą przez ponad rok
    dla firmy A, która nie zawarła ze mną na piśmie żadnej umowy. Umowa ustna,
    która nb dotyczyła jeszcze kilku osób w kraju, polegała na swiadczeniu usług
    zdobywania zamówień jako Przedstawiciel Handlowy (sprzedaży) towarów, przy
    czym po mojej stronie leżało zapewnienie samochodu, prowadzenie działalności
    wyłącznie w celu świadczenia usług firmie A, składki na zus, podatki, własna
    księgowość. Pozostałe warunki, wg słów przyjmującego mnie i kilku innych,
    tak jak w normalnej pracy. Była również obietnica dostarczenia umowy
    pisemnej, na którą musielismy poczekać, aż prawnik przygotuje. Tak się
    jednak nie stało i po ponad roku pracy, przez który to co miesiąc,
    otrzymywałem wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur, otrzymuję w
    połowie miesiaca telefon od dyrektora sprzedaży, że niniejszym to juz mi
    dziekuje za wspólpracę z początkiem tego miesiąca. Przy czym otrzymane na
    początku miesiaca wynagrodzenie było ostatnim. Zgodnie z utartą metodą
    wypowiedzenia również nie otrzymałem na piśmie.
    Ze swojej strony wystawiłem jednak jeszcze jedną fakturę, gdyż zgodnie z
    moim rozumieniem umowy minimum 1 miesiac wypowiedzenia ze skutkiem na koniec
    miesiąca kalendarzowego mi się należał.

    Tyle o faktach. Proszę uprzejmych grupowiczów o odpowiedzi na pytania:

    Czy mam rację sądząc, że właściwy dla takiej umowy jest 1 miesięczny okres
    wypowiedzenia?
    Czy fakt istenienia takiej umowy wystarczająco dokumentują wystawione przeze
    mnie faktury opłacone przelewami przez firmę A?
    Czy i jak mogę dochodzić swojego roszczenia?

    Z góry dziękuję za odpowiedź,
    Alex

  • 2. Data: 2005-08-18 13:04:42
    Temat: Re: umowa agencyjna, świadczenia usług "bez umowy"
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    alex napisał(a):

    > Tyle o faktach. Proszę uprzejmych grupowiczów o odpowiedzi na pytania:

    [rzy założeniu, że chodzi o umowę agencyjną

    > Czy mam rację sądząc, że właściwy dla takiej umowy jest 1 miesięczny okres
    > wypowiedzenia?

    moze byc od 1-go do 3 miesięcy (w zalezności od okresu trwania)

    > Czy fakt istenienia takiej umowy wystarczająco dokumentują wystawione przeze
    > mnie faktury opłacone przelewami przez firmę A?

    to sąd ocenia

    > Czy i jak mogę dochodzić swojego roszczenia?

    w sądzie rzecz jasna

    --
    Koniec dyskusji nie oznacza, że przyznałem
    Ci rację. ;-)

    W adresie e-mail zamień wodę na tlen.

    GG: 4494911 Tlen: stern75

  • 3. Data: 2005-08-18 13:20:51
    Od: "alex" <a...@w...pl>

    Chodzi o 14 miesięcy trwania umowy potwierdzonej zapłaconymi fakturami.
    Pozdrawiam
    Alex

  • 4. Data: 2005-08-18 13:29:27
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    alex napisał(a):
    > Chodzi o 14 miesięcy trwania umowy potwierdzonej zapłaconymi fakturami.
    > Pozdrawiam
    > Alex

    dwumiesięczny okres wypowiedzenia
    Art. 764(1) k.c.

    pozdr.

    ms

  • 5. Data: 2005-08-18 19:42:06
    Od: "A.S." <T...@z...adres.poczty.pl>

    Pracowales _wylacznie_ dla firmy A?
    Moze jeszcze na ryczalcie - to spytaj na grupie p.s.p.podatki czy czasem nie
    obejmuja cie takie przepisy o "samoztrudnieniu" - jest jakis taki "myk" ze
    jak wystawiasz faktury tylko jednemu kontrahentowi przez wiecej niz rok(a tu
    chyba tak bylo) i nikomu innemu to ten stosunek moze byc (a tak jest prawie
    zawsze) przez sad pracy uznany za normalny stosunek pracy (pracodawca
    wymusil przeciez na tobie zalozenie firmy - wtedy to nie ty powinienes
    placic ZUS itp.) i jeszcze jakies "nieprzyjemnostki" ze stronu US moga im
    grozic..
    Zapytaj kogos bieglego w podatkach
    Pozdrowienia
    A.S.