  • 1. Data: 2003-12-11 09:18:35
    Temat: testament, przepisanie za zycia, co wybrac?
    Od: "Crazy Russian" <d...@w...pl>

    Witam!
    Ma prosbe o rade.
    W skrocie. Moj dziadek chce mi zapisac w testamencie swoje 2 mieszkanie. Ja
    chcialbym sie tam juz teraz wprowadzic i wsadzic pare ladnych groszy w
    kompletny remont, ale...
    ..no wlasnie i tu potrzebuje pomocy
    dziadek ma 3 zone (wszystkie poprzednie zyja ;-)), ktora z nim nie mieszka i
    ponoc zgadza sie, aby dziadek w testamencie mi je w calosci zapisal,
    poniewaz ona w przyszlosci chcialaby tylko jakis drobiazg jako pamiatke po
    nim.
    I tu w zasadzie jest moj problem-boje sie ze mimo zapisania mieszkania na
    mnie jego zona moze podwazyc testament i ubiegac sie o czesc (moze caly)
    lokalu (tzw. zachowek). No jest jeszcze moja Matka (corka dziadka)

    Co byloby najlepiej zrobic, aby moc sie przeprowadzic i zaczac remont, a nie
    stracic tego po smierci dziadka (nie placic kredytu na czyjes wyremontowane
    mieszkanie-tzn dziadka zony lub jej syna, lub mojej matki)
    Zapisanie za zycia? Moze jakas inna forma oprocz testamentu. Moze jakies
    zrzekniecie sie praw zony dziadka i mojej matki do mieszkania.
    poradzcie prosze
    z jakiej wilkosci oplatami musze sie liczyc-500zl, 1000zl, 5000zl???
    (mieszkanie w dziadka czesci starej kamienicy-70 m2)
    NIe mam jeszcze zadnego wlasnego mieszkania
    pzdr
    darek

  • 2. Data: 2003-12-11 11:10:32
    Temat: Re: testament, przepisanie za zycia, co wybrac?
    Od: "Elvgreen" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Crazy Russian" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Ja
    > chcialbym sie tam juz teraz wprowadzic i wsadzic pare ladnych groszy w

    Lepiej rób wszystko, żeby przepisać za życia, bo potem to nie tylko żona się
    opamięta, ale i dwie pozostałe razem z całym rodzinami się zgłoszą :)

  • 3. Data: 2003-12-11 11:21:02
    Od: "Crazy Russian" <d...@w...pl>

    > Lepiej rób wszystko, żeby przepisać za życia, bo potem to nie tylko żona
    się
    > opamięta, ale i dwie pozostałe razem z całym rodzinami się zgłoszą :)

    Tak tez bym wolal, ale dziadek jaby sie bal, ze jak mi juz zapisze to sie od
    niego odwroce.
    Sprawa jest delikatna, a ja nie chce byc nachalny, ale zdaje sobie sprawe z
    tego, ze w przyszlosci to chetnych bedzie wielu-a ja na remont bede bral
    kredyt na jakies 6-8 lat
    Stad moje pytanie
    A jakie moga byc koszty?
    pzdr
    darek

  • 4. Data: 2003-12-11 11:41:13
    Od: "Elvgreen" <s...@g...pl>

> [...]
    > tego, ze w przyszlosci to chetnych bedzie wielu-a ja na remont bede bral

    Co do kosztów to może odpowiedzą Ci osoby bardziej kompetentne ode mnie. Z
    tego co wiem to w zależności od wysokości zarobków płacisz podatek w
    wysokości 5% wartości lub 5% i 7% powyżej jakiegoś progu (coś ok. 10.000).

    Natomiast dziadkowi musisz jakiś podsunąć pretekst. Może np. "nie uzyskam
    kredytu z banku jeśli mieszkanie, które będę remontował nie będzie formalnie
    moje", albo "łatwiej formalności załatwić darowiznę za życia niż po śmierci,
    mniejsze koszty i mniej urzędników i zaświadczeń" (coś podkoloryzować :).
    Jeszcze parę pretekstów można spokojnie wymyślić.

    Ja miałem sytuację, gdy bliska mi i mojej najbliższej rodzinie i bardzo z
    nami związana osoba zmarła w wieku 45 lat pozostawiając mieszkanie. Nie było
    testamentu. Koniec końców skończyło się tak, że mieszkanie trafiło do
    najbiedniejszego z licznej rodziny, która natychmiast zgłosiła swoje
    roszczenia ("bo ma dostać najbiedniejszy a nie wy, bo wy macie już
    mieszkania"). To, że najbiedniejszym był akurat gość, którego zmarła nie
    tolerowała i nie akceptowała jego sposobu prowadzenia się, to już nie miało
    znaczenia.
    Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. Jak możesz to załatwiaj przed
    śmiercią. Mniej kłopotów, mniej zatargów z bliskimi, wszystko bez
    niedomówień.

  • 5. Data: 2003-12-11 12:02:27
    Od: "Crazy Russian" <d...@w...pl>

    > Co do kosztów to może odpowiedzą Ci osoby bardziej kompetentne ode mnie. Z
    > tego co wiem to w zależności od wysokości zarobków płacisz podatek w
    > wysokości 5% wartości lub 5% i 7% powyżej jakiegoś progu (coś ok. 10.000).

    Ja z kolei slyszalem, ze jesli sie nie ma mieszkania, a
    zapisywane/przepisywane mieszkanie ma byc pierwszym (czyli jedynym) to placi
    sie mniej. Ale ile mniej to wlasnie nie wiem
    pzdr
    darek

  • 6. Data: 2003-12-11 12:03:27
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Crazy Russian wrote:

    > się
    >
    > Tak tez bym wolal, ale dziadek jaby sie bal, ze jak mi juz zapisze to sie
    > od niego odwroce.

    To naprawde jest problem (wiem bo sam jestem dziadkiem...)

    W umowie darowizny mozna zapisac jakie obowiazki w zwiazku z tym pan
    przyjmuje.

    Np mozna ustanowic dziadkowi prawo do wylacznego i neodplatnego uzywania
    czesci mieszkania - Pan ponosi koszty remontu.

> [...]
    > z tego, ze w przyszlosci to chetnych bedzie wielu-a ja na remont bede bral

    Jest delikatna, bo czesto zdarza sie, ze ktos daruje "w zamian za opieke"
    a opieka spowadza sie do umieszczenia dziadka w domu starcow...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-12-11 12:13:32
    Od: "Crazy Russian" <d...@w...pl>

    > Jest delikatna, bo czesto zdarza sie, ze ktos daruje "w zamian za opieke"
    > a opieka spowadza sie do umieszczenia dziadka w domu starcow...

    W moim przypadku nie ma takiego problemu, poniewaz Dziadek ma 2 mieszkania
    (w jednym mieszka, a 2-to, ktore ma zapisac na mnie-jest wynajmowane). Ma
    mi je zapisac w testamenci, ale ja poprosilem go, aby poszedl na uklad
    typu-zapisuje mi teraz, ja robie remont, ale place mu co miesiac taki czynsz
    jaki mialby za wynajem tego lokalu. Dziadek sie zgodzil, ale boi sie
    przepisac, natomiast ja sie boje robic remont, bo wiem ze do tego mieszkania
    w pierwszej kolejnosci ma prawo obecna zona dziadka-nawet gdy zapisal tylko
    mnie.
    SZUKAM KOMPROMISU jakby to zrobic, aby prawnie bylo nadal jego, a po smierci
    Dziadka nikt nie mogl roscic sobie prawa do niego.
    Moze-Zrzekniecie sie za zycia praw do mieszkania poprzez zone dziadka i
    moja matke? Ma to jakis sens?
    pzdr
    darek

  • 8. Data: 2003-12-11 12:40:25
    Od: "Crazy Russian" <d...@w...pl>

    > Wszystcy inni (uprawnieni) musieliby zrzec sie spadku..

    A gdyby wszyscy uprawnieni zrzekli sie to jest to nie do podwazenia w
    przyszlosci?
    pzdr
    darek

  • 9. Data: 2003-12-11 12:41:03
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Crazy Russian wrote:

> [...]
    > typu-zapisuje mi teraz, ja robie remont, ale place mu co miesiac taki
    > czynsz jaki mialby za wynajem tego lokalu.

    Mozna w umowie darowizny zapisac, ze zobowiazuje siepan lozyc na utrzymanie
    dziadka...

    > Dziadek sie zgodzil, ale boi
    > sie przepisac, natomiast ja sie boje robic remont, bo wiem ze do tego
    > mieszkania w pierwszej kolejnosci ma prawo obecna zona dziadka-nawet gdy
    > zapisal tylko mnie.

    Chyba, ze zrzekne sie spadku..... i inni spadkobiercy tez...

    Boguslaw

  • 10. Data: 2003-12-11 16:37:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Dec 2003, Crazy Russian wrote:

    >+ > Co do kosztów to może odpowiedzą Ci osoby bardziej kompetentne ode mnie.
    >+ > Z tego co wiem to w zależności od wysokości zarobków

    Yrm... w zależności *od czego* ??
    :)

> [...]
    >+ zapisywane/przepisywane mieszkanie ma byc pierwszym (czyli jedynym) to placi
    >+ sie mniej. Ale ile mniej to wlasnie nie wiem

    Idź na .podatki.
    Jest kwota zwolniona, przysługująca w zależności od stopnia
    pokrewieństwa. Nadto jest *dodatkowa* kwota zwolniona przy
    warunkach które zapodałeś :) - z tym, że nie pamiętam czy
    dotyczy to również 2 grupy (wnuka); ew. wtedy można rozpatrywać
    darowiznę darowizny :)

    pozdrowienia, Gotfryd