  • 1. Data: 2005-02-17 19:33:03
    Temat: sprawa majatkowa
    Od: "ja" <s...@p...onet.pl>

    mam taka dosc nietypowa sprawe majatkowa. Zmarl moj dziadek ktory posiadal z
    babcia dom. Polowa domu zostala wlasnoscia babci druga ta dziadka zostala
    podzielona pomiedzy 4 corki i babcie. Babcia pomimo protestow corek chciala
    zostac prawna wlascicielka calego domu. Wniosla sprawe do sadu aby corki
    zzekly sie swojej czesci . Jedna corka zzekla sie dobrowolnie swojej czesc, 3
    pozostale chcialy pieniadze za swoja czesc. Babcia oplacila dwie corki jednak
    ta trzecia do tej pory nie dostala nic, chociaz wyrok sadu jest taki ze dom
    jest babci pod warunkiem uregulowania naleznosci do corek ( nie znam dokladnie
    wyroku, znam to tylko z wersji ustenj jednej z corek tej ktora nie dostala
    kasy). Jaka jest obecnie w takim razie sytuacja prawna domu, gdy jedna z corek
    dalej nie dostala kasy . Czy ta corka moze domagac sie caly zcas domagac
    pienidzy i czy ta splata ulega przedawnieniu. cO W SYTUACJI GDy babcia umrze a
    dom przepisany jest na osobe trzcia? dziekuje z odp

    BTW z rodzina najlepiej wychodzi sie na zdjeciu :)

  • 2. Data: 2005-02-17 20:09:14
    Temat: Re: sprawa majatkowa
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ja" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Sytuację prawną domu najlepiej poznasz sprawdzając w księgach wieczystych.
    Bo sąd mógł postąpić na dwa sposoby. Albo przyznał dom babci i nakazał
    spłatę - wówczas córki mają roszczenie o spłatę. Albo uznał, że po spłacie
    dom będzie babci - ale wówczas ta musiała by po dokonaniu spłaty iść do
    notariusza, bo nie można przenieść własności nieruchomości pod warunkiem.
    Nie spotkałem się z tym drugim rozwiązaniem w praktyce, ale nie wykluczam,
    że ktoś gdzieś tak to pomyślał.

    Tak więc, jeśli mam rację i sad zastosował pierwsze rozwiązanie, to dom jest
    matki, zaś córka ma do niej roszczenie o zapłatę spłaty. Takie roszczenie
    się przedawnia bodaj po 10 latach, bo nie przypominam sobie przepisu
    szczególnego. 10 lat od uprawomocnienia się wyroku, chyba, ze sąd ustanowił
    jakiś inny termin zapłaty, to 10 lat od tej daty.

  • 3. Data: 2005-02-17 20:15:51
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    ja napisał(a):
> [...]
    > kasy). Jaka jest obecnie w takim razie sytuacja prawna domu, gdy jedna z corek

    Prawdopodobnie dom jest własnością babci. Babcie ma obowiązek spłacić córkę.

    > Czy ta corka moze domagac sie caly zcas domagac
    > pienidzy i czy ta splata ulega przedawnieniu.

    Jak każda należność... 10 lat

    > cO W SYTUACJI GDy babcia umrze a dom przepisany jest na osobe trzcia?

    Ktoś odziedziczy po babci dług...

    KG