  • 1. Data: 2004-10-14 08:38:43
    Temat: pytanie z zakresu KKS
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@o...pl>

    Urząd Skarbowy, po przeprowadzeniu kontroli w społce z o.o., stwierdził
    uszczuplenia w podatku CIT i VAT. Następstwem było wydanie stosownych
    decyzji. Po odwołaniu, Izba Skarbowa podtrzymała większośc zarzutów US i
    wydała stosowną decyzję. Spółka zapłaciła niezwłocznie stosowną kwotę.

    Na podstawie decyzji US i IS Urząd Kontroli Skarbowej wszczął postępowanie
    przeciwko członkom zarządu spółki. Po przedstawieniu zarzutów, członkowie
    zarządu poddali się dobrowolnemu ukaraniu, a stosowny sąd rejonowy wyraził
    na to zgodę wydając stosowne postanowienie.

    Spółka odwołała się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który stosownym
    wyrokiem uchylił wszystkie decyzje US i IS w całości oraz ich wykonalność.

    W moim przekonaniu, ponieważ zniknęły przesłanki, na podstawie których UKS
    wszczął postępowanie przeciwko zarządowi spółki, zarząd spółki może domagać
    się zwrotu kary.

    Czy mam rację?
    A jeżeli tak, to jak skutecznie skłonić UKS do zwrotu pieniędzy?

    Pozdrawiam,
    nn

  • 2. Data: 2004-10-14 14:26:57
    Temat: Re: pytanie z zakresu KKS
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nikodem Nijaki" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    Jeśli poddali się dobrowolnie karze i jest to prawpmocn, to już nie.

  • 3. Data: 2004-10-14 18:37:29
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    > Użytkownik "Nikodem Nijaki" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jeśli poddali się dobrowolnie karze i jest to prawpmocn, to już nie.

    ale przestępstwo za które się ukarali nie istnieje!
    o ile wiem, można wnieść o wznowienie postępowania w sprawie zgody na
    dobrowolne poddanie się karze i żądać umorzenia ...
    tylko to bardzo długo potrwa
    nn

    ---

  • 4. Data: 2004-10-14 19:21:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    > ale przestępstwo za które się ukarali nie istnieje!
    > o ile wiem, można wnieść o wznowienie postępowania w sprawie zgody na
    > dobrowolne poddanie się karze i żądać umorzenia ...
    > tylko to bardzo długo potrwa

    Przestępstwo rozumiane jako czyn zabroniony odpowiedni istnieje. Co najwyżej
    w tym wypadku może się okazać, że go te osoby nie popełniły. I w dodatku
    nawet nie musi, bowiem przekazanie do ponownego rozpatrzenia nie jest
    jednoznaczne z uznaniem, że go nie popełniono. Jedynie jest wyrazem
    przeświadczenia orzekającego organu, że zebrano niewystarczające dowody w
    tej sprawie. Związku z procedurą karną raczej nie widzę.

    Twoje rozumowanie było by zasadne, gdyby nałożono na nich karę za czyn nie
    opisany jako czyn zabroniony w ustawie. Załóżmy za wypełnianie dokumentów
    księgowych niebieskim atramentem.

  • 5. Data: 2004-10-14 20:42:46
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    > Twoje rozumowanie było by zasadne, gdyby nałożono na nich karę za czyn nie
    > opisany jako czyn zabroniony w ustawie. Załóżmy za wypełnianie dokumentów
    > księgowych niebieskim atramentem.

    Prawdę mówiąc, nie rozumiem Twojego wywodu (pominąłem cytat) :(

    Ale reasumując, WSA uchylił decyzję IS stwierdzającą uszczuplenie podatku,
    więc zarząd spółki nie popełnił żadnego czynu zabronionego - nawet nie pisał
    "niebieskim atramentem"!
    Spółka otrzymała zwrot wpłaconej kwoty plus odsetki, a zarząd nie może się
    ubiegać o to samo? To chyba nie jest zgodne z zasadami "sprawiedliwości
    społecznej" ;)
    nn

    ---

  • 6. Data: 2004-10-14 21:17:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    No to wyjaśnię obrazowo. Policjant stwierdził, że jechałaś za szybko.
    Postanowił ukarać Ciebie i producenta samochodu. Ciebie, bo jechałeś za
    szybko. Przyznałeś się, przyjąłeś mandat i po ptakach. producenta chciał
    ukarać, że za szybki samochód zrobił. No ale w trakcie postępowania sądowego
    okazało się, ze to nie jest przestępstwo i sąd to cofnął. Ba okazało się, ze
    ten samochód konstrukcyjnie jechać tyle niby nie może. Czy myślisz, że
    mandat zostanie uchylony?

  • 7. Data: 2004-10-15 05:43:04
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Jeśli poddali się dobrowolnie karze i jest to prawpmocn, to już nie.

    Dlaczego uważasz, że nie da się wznowić postępowania?

    KG

  • 8. Data: 2004-10-15 06:16:26
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@o...pl>

> [...]
    ze
    > ten samochód konstrukcyjnie jechać tyle niby nie może. Czy myślisz, że

    Analogia chyba nie jest pełna ;) trochę bym ją zmodyfikował - do pomiaru
    prędkości użyto wadliwie działającego radaru ...
    Tak, czy inaczej widać, że do tej pory żyłem w naiwnym przeświadczeniu, że
    nie można karać za czyny niepopełnione, a jeżeli do ukarania doszło, to
    skutki kary można cofnąć lub zrekompensować :(
    nn

  • 9. Data: 2004-10-15 06:37:33
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@o...pl>

    > Dlaczego uważasz, że nie da się wznowić postępowania?

    Słuszne pytanie:
    Art. 540 KPK
    par. 1. Postępowanie sądowe zakończone prawomocnym orzeczeniem wznawia się
    jeżeli:
    (...)
    2) po wydaniu orzeczenia ujawnią się nowe fakty lub dowody nie znane
    przedtem sądowi, wskazujące na to że:
    a) skazany nie popełnił czynu albo czyn nie stanowił przestępstwa lub nie
    podlegał karze, (...)

    W omawianym przypadku "czyn" polegał na pełnieniu funkcji członka zarządu
    spółki w okresie kiedy nastąpiło uszczuplenie podatku, jeżeli w toku
    dalszego (innego) postępowania ustalono (wyrokiem WSA), że nie ma
    wystarczających dowodów na to, że uszcżuplenie nastąpiło w sugerowanej przez
    IS wysokości, to aktualnie ów "czyn" polega na pełnieniu funkcji członka
    zarządu w okresie objętym kontrolą US, co nie stanowi przestępstwa, ani nie
    podlega karze ;)
    nn
    ps
    można snuć dalsze rozważania ...
    US wznowi kontrolę ... po przejściu dalszej procedury wydana zostanie nowa
    prawomocna decyzja określająca "uszczuplenie" w innej (prawdopodobnie
    niższej)wysokości, sprawa zostanie obligatoryjnie skierowana do UKS, a UKS
    ponownie ukarze zarząd spółki???
    pps
    w interesującej mnie przypadku, UKS nie odmówił definitywnie zwrotu kary ...
    ale zażądał dostarczenia uzasadnienia wyroku celem ustosunkowania się do
    sprawy!!!