  • 1. Data: 2006-07-21 10:03:56
    Temat: potracenie z pensji zwrotu za okulary po wypowiedzeniu um. o prace
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Witam,

    Temat zwrotu za okulary byl wielokrotnie maglowany, ale teraz mam pytanie,
    ktorego chyba jeszcze nie bylo.

    Jest firma X, ktora zatrudnia od kilku miesiecy pracownika Y. Pracownik Y w
    styczniu 2006 r. przeszedl operacje oczu i w wyniku tej operacji musi nosic
    okulary do komputera (co okazalo sie w lipcu 2006 r. przy kontrolnych
    badaniach lekarskich po operacji wykonanych przez okuliste, do ktorego
    pracownik nie zostal skierowany przez pracodawce). Pracownik zakupil wiec
    okulary do komputera i dostal zwrot za te okulary od firmy X.

    I teraz taka sytuacja: firma X wypowiedziala pracownikowi Y umowe o prace (z
    winy pracodawcy) z koncem sierpnia 2006 r. i chce potracic pracownikowi Y z
    najblizszej wyplaty (za lipiec 2006) kwote, ktora wczesniej zwrocila mu za
    okulary do komputera. Pracownik nie podpisal zadnego dokumentu, w ktorym
    wyrazilby zgode na potracenie z jego pensji. Czy pomimo braku zgody
    pracownika firma moze to zrobic zgodnie z prawem? Co powinien zrobic
    pracownik, jesli pracodawca mimo wszystko potraci mu z pensji zwrot za
    okulary (pod warunkiem, ze zrobi to bezprawnie)?

    Pozdrawiam,

    K.

  • 2. Data: 2006-07-21 11:43:05
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Karmakoma" <k...@g...pl> napisał:

    >Czy pomimo braku zgody
    >pracownika firma moze to zrobic zgodnie z prawem?
    Nie, nie może.

    --
    Artur Golański

  • 3. Data: 2006-07-21 12:00:06
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Nie, nie może.
    >
    > --

    dziekuje, tak myslalam.

    K.

  • 4. Data: 2006-07-23 19:56:22
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Fri, 21 Jul 2006 13:43:05 +0200, Artur Golanski napisał(a):

    > Nie, nie może.
    A czy może zażadać zwrotu okularów - śr. ochrony osobistej?

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2006-07-24 07:35:23
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    poreba <d...@p...com> napisał:

    >A czy może zażadać zwrotu okularów - śr. ochrony osobistej?
    Tego nie jestem pewnien, ale uważam, że tak.
    To przecież wlasność pracodawcy.

    --
    Artur Golański

  • 6. Data: 2006-07-24 08:00:41
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    > Tego nie jestem pewnien, ale uważam, że tak.
    > To przecież wlasność pracodawcy.

    takze wtedy, gdy sfinansowal np. tylko 50% kosztu okularow?

    K.

  • 7. Data: 2006-07-24 09:58:51
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Karmakoma" <k...@g...pl> napisał:

    >takze wtedy, gdy sfinansowal np. tylko 50% kosztu okularow?
    Wtedy okulary stanowia współwłasność.

    --
    Artur Golański

  • 8. Data: 2006-07-24 12:24:36
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    > Wtedy okulary stanowia współwłasność.

    mimo to bez zgody pracownika nie moze mu potracic z pensji?

    K.

  • 9. Data: 2006-07-25 23:37:56
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Mon, 24 Jul 2006 14:24:36 +0200, Karmakoma napisał(a):

    > mimo to bez zgody pracownika nie moze mu potracic z pensji?
    Bez zgody, postanowienia sądu i co tam jeszcze komornik może mieć w
    zanadrzu - nie. Jednak jeżeli chcesz zatrzymaś te okulary, musisz
    "spłacić" pracodawcę. ( nie uczynił tego już wkładem własnym? ) Jest
    jeszcze inna opcja, zrezygnuj z okularów i zażądaj zwrotu 50% ich
    wartości, a jako że dostałeś już te pieniądze otwiera Ci się możiwość
    potrącania wzajemnych należności, ale lepiej spytaj na grupie na
    jakich zasadach to się może odbywać ;)

    --
    pozdro
    poreba