  • 1. Data: 2004-11-11 12:43:22
    Temat: palmtop - gwarancja czy sprzedawca?
    Od: Conrad <k...@e...pl>

    Witam

    3 miesiace temu kupilem palmtopa marki HP. Przetestowalem go dokladnie
    na tyle ile moglem niestety ze wzgledu na brak innych komputerow z
    laczem na podczerwien IrDA nie sprawdzilem zaladajac ze ryzyko na jej
    uszkodzenie jest pomijalnie male. Niestety - obecnie majac juz laptopa i
    telefon z laczem na podczerwien stwierdzilem iz łacze na podczerwien
    (IRDA) w palmtopie jest uszkodzone a moje obawy potwierdzil przez
    telefon serwisant.

    I tutaj moje pytanie: sprzet kupilem na raty otrzymujac fakture;
    gwarancji sklep mi nie podbil dajac mi tydzien na wykrycie ew. wad z tym
    teraz nadal bez problemu moga mi ja podbic. Czy moge jednak - powolujac
    sie na ustawe z dnia 27 lipca 2002r. a dokladniej na artykul 4.1 czyli
    na niezgodnosc towaru z umowa (ktora jesli wystapila w ciagu 6mcy od
    daty zakupu zaklada sie ze wystepowala juz w momencie zakupu) zwrocic
    palmtopa sprzedawcy a nie gwarantowi?

    Czy fakt wystapienia sytuacji ze wada byla juz w momencie zakupu daje mi
    dodatkowe plusy pozwalajace na wymiane palmtopa na nowy?

    Czy w takim wypadku fakt posiadania czy nie posiadania gwarancji ma
    jakies znaczenie - czy mam mozliwosc wyboru? I jakie mam szanse na
    wymiane sprzetu na nowy - sprawny?

    Oczywiscie nie robilbym zamieszania na grupie gdyby nie fakt zi obawiam
    sie oddawac wymuskanego palmtopa do serwisu HP o ktorym slyszalem wiele
    zlych opinii lacznie z tym ze czesto oddaja po naprawie serwisowej
    klientom sprzet z punktu technicznego sprawny lecz z juz uzywany przez
    kogos innego i podniszczonego. Chcialbym tego uniknac i szukam
    alternatywnych drog wyjscia.

    Conrad

  • 2. Data: 2004-11-11 14:54:35
    Temat: Re: palmtop - gwarancja czy sprzedawca?
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 11 Nov 2004 13:43:22 +0100, Conrad naskrobał(a):

> [...]
    > na niezgodnosc towaru z umowa (ktora jesli wystapila w ciagu 6mcy od
    > daty zakupu zaklada sie ze wystepowala juz w momencie zakupu) zwrocic

    tak

    > Czy fakt wystapienia sytuacji ze wada byla juz w momencie zakupu daje mi
    > dodatkowe plusy pozwalajace na wymiane palmtopa na nowy?

    plusem jest możliwość skorzystania z tej ustawy w tym przypadku.

    > Czy w takim wypadku fakt posiadania czy nie posiadania gwarancji ma
    > jakies znaczenie - czy mam mozliwosc wyboru? I jakie mam szanse na
    > wymiane sprzetu na nowy - sprawny?

    bez znaczenia - gwarancja to osobne świadczenie.

    śmiało - niezgodność z umową.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-11-11 15:00:09
    Od: <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Thu, 11 Nov 2004 13:43:22 +0100, Conrad naskrobał(a):

    > tak

    no nie wiem, przecież w palmtopie jest IrDA, tylko nie działa (jest
    zepsuta), gdyby nie było portu to wtedy jest to niewątpliwie niezgodność z
    towaru z umową. Takie podejście spowodowałoby, że każdy by twierdził, że
    uszkodzenie jest niezgodne z umową i próbował zwrócić sprzęt sprzedawcy.

  • 4. Data: 2004-11-11 15:11:34
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    t...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > towaru z umową. Takie podejście spowodowałoby, że każdy by twierdził, że
    > uszkodzenie jest niezgodne z umową i próbował zwrócić sprzęt sprzedawcy.

    A nie jest?

    KG

  • 5. Data: 2004-11-11 15:16:03
    Od: <t...@p...onet.pl>

    > A nie jest?

    I przykład
    kupiłeś samochód, po tygodniu zepsuły ci się pasy - nie wyciągają się,
    idziesz do sprzedawcy i oddajesz mu samochód ponieważ jest niezgodny z
    umową. Chyba nie tędy droga, samochód ma zepsute pasy, które nalezy
    naprawić, ewentualnie po bezskutecznej naprawie możesz żądać zwrotu
    pieniędzy lub wymiany na nowy. Moim zdaniem tak również wygląda sprawa z
    palmtopem - port jest, ale zepsuty, mają naprawić lub wymienić na nowy lub
    oddać kasę.

    II przykład
    kupiłeś samochód z ABS, ESR, i innymi trzyliterowymi skrótami, po
    przejechaniu 1256 km stwierdziłeś, że ABS nie działa, po wizycie w
    warsztacie mechanik Ci mówi, że nie działa bo go nie ma. Tu następuje
    niezgodność towaru z umową.

  • 6. Data: 2004-11-11 15:24:42
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    t...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > przejechaniu 1256 km stwierdziłeś, że ABS nie działa, po wizycie w
    > warsztacie mechanik Ci mówi, że nie działa bo go nie ma. Tu następuje

    Ale brak jakiegoś elementu od jego niedziałania niczym się nie różni.
    Sprzedawca ma obowiązek wydać _sprawny_ towar, jeśli coś nie działa, to
    mamy do czynienia z niezgodnością z umową.
    A w pierwszym przykładzie mamy niezgodność z umową, z tym że trzeba
    pamiętać że sprzedawca odpowiada za stan rzeczy w chwili wydania, a nie
    później. Inna sprawa, że będzie musiał udowodnić że wydał sprawny towar.

    KG

  • 7. Data: 2004-11-11 16:14:22
    Od: "Glikogen" <m...@u...k.pl>

    troche sie mylisz...
    niezgodnosc towaru polega na tym ze kupujacy w chwili kupowania nie jest
    poinformowany ze cos nie dziala lub czegos nie ma. Dotyczy to tez rzeczy
    przecenionych uszkodzonych itp... oczywiscie jesli sprzedawca nie
    poinformuje o tym kupujacego, np. kupujesz przeceniona kurtke i jest
    zaznaczone ze brakuja guzika ale cena jest nizsza, kupujesz ja, przyjezdzasz
    do domu i widzisz ze zamek w tej kurtce tez nie dziala tak jak powinien. To
    jest wlasnie niezgodnosc z umowa, czyli w momencie kupowania nie byles
    poinformowany o tym ze cos jeszcze jest uszkodzone - i nie jest wazne czy
    rzecz jest nowa, przeceniona, uzywana itp. Do 6 miesiecy przyjmuje sie ze
    sprzedawca ma udowodnic ze w momencie kupna wszystko bylo OK, a od 6 do 24
    miesiecy to kupujacy musi udowodnic sprzedawcy ze nie powiedzial ze cos z
    przedmiotem jest nie tak.
    Wracajac do palmtopa, to jest to jak najbardziej nizgodnosc z umowa bo
    sprzedawca nie poinformowal kupujacego o uszkodzonej irdzie. Warto jednak
    zaznaczyc ze nie jest to gwarancja to prawo nie obejmuje uszkodzen ktore
    powstaly po zakupie, chodzi tu jedynie o chwile w ktorej kupujemy przedmiot.

    Glikogen

  • 8. Data: 2004-11-11 16:37:18
    Od: "Hubertus" <h...@r...wirtualny.dzierzoniow.pl>

    pewne HP 1930 - a ten faktycznie coś nie tęgo obsługuje IRDE - tez mam
    takiego - pokonałem problem dopiero po 4 miesiącach - a wydawalo sie ze port
    jest nie sprany - jesli faktycznie tak jest udaj sie do gwaranta aby to
    porwierdzic inaczej moze okazac sie ze port jest sprawny ale nie potrafisz
    sie nim obsłużyć :(

  • 9. Data: 2004-11-12 00:21:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <4...@e...pl>, Conrad wrote:
    [..]
> [...]
    > telefon z laczem na podczerwien stwierdzilem iz łacze na podczerwien
    > (IRDA) w palmtopie jest uszkodzone a moje obawy potwierdzil przez
    [..]
> [...]
    > na niezgodnosc towaru z umowa (ktora jesli wystapila w ciagu 6mcy od
    > daty zakupu zaklada sie ze wystepowala juz w momencie zakupu) zwrocic

    Możesz się tego domagać (wymiany). W praktyce będzie to najprawdopodobniej
    mało skuteczne. Sprzedawca powoła się na nadmierne koszty i skończy się
    naprawą. Na twoje żądanie, sprzedawca musi uzasadnić te nadmierne koszty,
    co zapewne zrobi. Ty się z tym nie zgodzisz i pozostanie już jedynie droga
    sądowa.

    > Czy fakt wystapienia sytuacji ze wada byla juz w momencie zakupu daje mi
    > dodatkowe plusy pozwalajace na wymiane palmtopa na nowy?

    Istotą "niezgodności z umową" jest istnienie wady w momencie zakupu. Do
    6ciu miesięcy przyjmuje się po prostu, że tak właśnie było. Powyżej,
    musiałbyś tego, dowieść.

    > Czy w takim wypadku fakt posiadania czy nie posiadania gwarancji ma
    > jakies znaczenie - czy mam mozliwosc wyboru? I jakie mam szanse na
    > wymiane sprzetu na nowy - sprawny?

    Nie ma znaczenia. Jeśli jest gwarancja to masz wybór. Szanse na wymianę
    bez dobrej woli sprzedawcy są MZ w podstawowym trybie reklamacyjnym bardzo
    nikłe, w trybie reklamacyjnym + sądowym bardzo niepewne, czasochłonne i
    obarczone ryzykiem dodatkowych kosztów.

> [...]
    > klientom sprzet z punktu technicznego sprawny lecz z juz uzywany przez
    > kogos innego i podniszczonego. Chcialbym tego uniknac i szukam

    Zażądaj wpisania do protokołu reklamacyjnego stanu palmtopa (bez
    widocznych rys innych zewnętrznych uszkodzeń etc).

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2004-11-12 06:23:57
    Od: Conrad <k...@e...com.pl>

    Użytkownik Hubertus napisał:
> [...]
    > port jest nie sprany - jesli faktycznie tak jest udaj sie do gwaranta
    > aby to porwierdzic inaczej moze okazac sie ze port jest sprawny ale nie

    A czy mogbys powiedziec jak sie Tobie to udalo? Ja
    walczylem juz na wszystkie sposoby - lacznie z probami
    podlaczenia sie z laptopem przez IRDA. Udalo mi sie raz -
    jednak polaczenie bylo co chwila zrywane a po pol godzinie
    przerwy juz nawiazac nie chcial. Szczegoly staran opisalem
    na na grupie pl.comp.sys.palm ale nieststy nikt nie potrafil
    mi pomoc. Ogolnie moim zdaniem laptop powinien bez problemu
    WIDZIEC przez IRDA palmtopa - problemy moga byc co najwyzej
    z jej obsluga. Natomiast tutaj generalnie nie widzi.

    Conrad