  • 1. Data: 2008-11-09 21:25:10
    Temat: odmowa przyznania stypendium studenckiego mimo niskiego dochodu
    Od: "b.homicz" <b...@g...pl>

    Moi sąsiedzi mają problem z córką, a właściwie to córka ma problem z
    uczelnią. Po kolei: rodzina jest biedna, ale z gatunku tych radzacych sobie
    i nie lubiących żebrać. Zawsze myślałam, że to dobrze, aż do teraz...
    Bo okazuje się, że ich studiująca córka dostała odmowę przyznania stypendium
    mimo wystarczająco niskiego dochodu w rodzinie (określonego ustawowo) z
    uzasadnieniem takim, że... skoro nie starali się o zasiłek z MOPSu to widać
    nie są tacy biedni więc stypendium się nie należy. Najpierw myślałam, że to
    jakies głupie teksty pani z dziekanatu (znamy je i kochamy;)), ale okazuje
    się, że tak wymyślono w regulaminie uczelni. Poszperałam trochę w przepisach
    i faktycznie, w ustawie (0 szkolnictwie wyższym) stoi, że szczegółowe zasady
    przyznawania stypendiów ustala rektor. Ale stoi tam również, że wszelkich
    zasiłków, w tym socjalnych, do wysokości dochodu ustalanej na potrzeby
    stypendialne, się NIE WLICZA...
    Więc nawet jakby oni mieli te zasiłki, to ich dochód byłby taki sam jak
    wyliczono.
    Pytanie więc, czy uczelnia może odmówić stypendium na podstawie braku starań
    o zasiłek?
    Czy taka pozycja uczelnianego regulaminu przyznawania stypendiów nie kłóci
    się z zapisami ustawy?
    Co o tym sądzicie?

  • 2. Data: 2008-11-09 21:30:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    b.homicz wrote:
    > Co o tym sądzicie?

    że od decyzji przysługuje odwołanie co powinno być na tym piśmie
    napisane i bez dyskutowania należy sie po prostu odwołać.

  • 3. Data: 2008-11-10 07:09:57
    Od: "b.homicz" <b...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > że od decyzji przysługuje odwołanie co powinno być na tym piśmie
    > napisane i bez dyskutowania należy sie po prostu odwołać.

    Dziewczyna na pewno się odwoła. Chodzi raczej o to, co ma tym odwołaniu
    napisać i jak zareagować, gdy w odpowiedzi na odwołanie zostanie
    poinformowana, że odmowa jest zgodna z regulaminem uczelni więc nic jej się
    nie należy. Stąd moje pytanie o to, czy taki regulamin jest zgodny z ustawą
    bo zakładam, że regulamin musi być zgodny z ustawą, inaczej jest nieważny.

  • 4. Data: 2008-11-10 09:07:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    b.homicz wrote:

> [...]
    > napisać i jak zareagować, gdy w odpowiedzi na odwołanie zostanie
    > poinformowana, że odmowa jest zgodna z regulaminem uczelni więc nic jej się

    Przecież twierdziłeś, że nie jest zgodna,
    więc niech w odwołaniu wykaże, że odmowa nie była zgodna z regulaminem
    uczelni.
    Po części już to sam napisałeś na początku, że jakby nie liczyć, to
    kwota coś tam nie przekracza. Poczatek już masz.

    Stąd moje pytanie o to, czy taki regulamin jest zgodny z ustawą
    > bo zakładam, że regulamin musi być zgodny z ustawą, inaczej jest nieważny.

    ustawa mówi, że regulamin uchwala uczelnia.
    i pewnie niczego więcej nie znajdziesz w ustawach.

  • 5. Data: 2008-11-10 11:19:24
    Od: "b.homicz" <b...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > Przecież twierdziłeś, że nie jest zgodna,

    Ustawa twierdzi, że stypendium się należy przy określonym dochodzie (i ten
    warunek dziewczyna spełnia) ale ustawa twierdzi również, że szczegóły
    przyznawania stypendiów precyzuje regulamin, a ten ustala rektor (a ściślej:
    komisja stypendialna powoływana przez rektora) W regulaminie zaś napisano, że
    podstawą do odmowy przyznania stypendium może być to, że student mimo
    niskiego dochodu nie jest pod opieką MOPS.

    > więc niech w odwołaniu wykaże, że odmowa nie była zgodna z regulaminem
    > uczelni.

    Rzecz w tym, że JEST ZGODNA... Pytanie natomiast, czy regulamin jest zgodny z
    Ustawą i to właśnie próbuję ustalić przy waszej pomocy.

    > Stąd moje pytanie o to, czy taki regulamin jest zgodny z ustawą
    > >

    > ustawa mówi, że regulamin uchwala uczelnia.
    > i pewnie niczego więcej nie znajdziesz w ustawach.

    Wiem, że w ustawach niczego więcej nie znajdę. Chodzi mi o... jakby to
    ująć... "ducha stanowienia prawa" (wiem, że głupio brzmi) - czyli coś, czego
    nie mam bo nigdy prawa nie studiowałam. Ten "duch stanowienia prawa" to w tym
    przypadku świadomość, co można napisać w regulaminie uczelni by nie kłóciło
    się to z ustawą wyższego rzędu i czy w tym przypadku się kłóci? Bo ja mam
    wrażenie, że tak - ale ja nie jestem prawnikiem...
    Czy jeśli ustawa mówi, że w dochodzie takim a takim stypendiumn się należy,
    to czy regulamin uczelni może prawowmocnie studenta pozbawić stypendium mimo,
    że warunek ustawowy (wysokość dochodu) został spełniony?
    O to mi chodzi.

  • 6. Data: 2008-11-10 18:45:57
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Użytkownik "b.homicz" <b...@g...pl> napisał
    > Rzecz w tym, że JEST ZGODNA... Pytanie natomiast, czy regulamin jest
    > zgodny z
    > Ustawą i to właśnie próbuję ustalić przy waszej pomocy.

    Hm. Napisz im, że dziewczyna spełnia kryteria ustawowe, a pomimo tego nie
    dostała. Natomiast ustalanie regulaminu wprowadzającego dodatkowe warunki
    uzależniające wypłatę świadczenia od innych niż ustawowe jest niezgodny z
    ustawą. I tak pewnie jest, ale może faktycznie intencja ustawodawcy była
    inna. Spróbuj. W razie oporów uczelni, być może nie obejdzie się bez
    interpretacji tego przypadku przez sąd administracyjny - patrz kpa.