-
1. Data: 2006-01-21 01:29:03
Temat: o2.pl skarży Telekomunikację Polską
Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>
Za możliwość świadczenia usług internetowych użytkownikom, którym
Telekomunikacja Polska dostarcza dostęp do sieci, rodzime portale
internetowe muszą płacić kwoty kilkakrotnie większe niż ich zagraniczni
konkurenci. o2.pl zaskarżyła więc telekomunikacyjnego monopolistę do Prezesa
Urzędu Komunikacji Elektronicznej, do niedawna Urzędu Regulacji
Telekomunikacji i Poczty.
Dnia 11 stycznia br., Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty
(URTiP) na wniosek o2.pl Sp. z o.o. - właściciela portalu internetowego
o2.pl, komunikatora Tlen.pl, Tlenofonu oraz Lemon TV - wszczął postępowanie
w sprawie nałożenia na Telekomunikację Polską S.A. obowiązków regulacyjnych
niezbędnych do zapewnienia użytkownikom TP możliwości komunikowania się ze
wszystkimi portalami na równych warunkach.
Rodzime portale nie mogą zrezygnować z używania łączy, na których politykę
cenową kształtuje TP. Jeśli podejmują decyzję o wyborze innego europejskiego
operatora - TP ogranicza swoim abonentom dostęp do takiego portalu.
- Złożyliśmy skargę do Prezesa URTiP, ponieważ nie godzimy się na płacenie
haraczu. Dlaczego o2.pl czy inny polski portal internetowy ma płacić kilka
razy więcej za możliwość świadczenia usług użytkownikom Neostrady czy SDI
niż jego zachodni konkurent, np. Yahoo czy Google? Mamy dość
monopolistycznych praktyk, które nie tylko wpływają negatywnie na rozwój
polskiego rynku portali internetowych, ale również działają na szkodę
użytkowników czyniąc z TP "Wielkiego Brata", który decyduje o tym do jakich
witryn mają dostęp internauci oraz z usług jakich operatorów mają korzystać
polskie portale. - mówi Jacek Świderski, członek Zarządu o2.pl.
Realizowana przez TP polityka narusza zdaniem przedstawicieli o2 nie tylko
rozporządzenia unijne gwarantujące użytkownikom końcowym prawo do swobodnego
wyboru portalu, niezależnie od tego z usług jakiego dostawcy internetu
korzystają, ale także dyrektywy związane z równym traktowaniem
przedsiębiorców w obrębie UE. Ma ona również bezpośredni wpływ na
funkcjonowanie i rozwój całego polskiego rynku portali internetowych.
-W 2004 r., aby ograniczyć koszty i wyrównać nasze szanse w walce z
zagranicznymi portalami o polskich internautów, podjęliśmy próbę
uniezależnienia się od dyktatu TP, wybierając jednego z europejskich
operatorów telekomunikacyjnych. Po 30 dniach, TP ograniczyła użytkownikom
Neostrady i SDI dostęp do naszych usług. Każdy internauta podłączony do
sieci poprzez TP np. nie mógł korzystać ze swojej poczty na o2.pl. Sytuacja
ta trwała przez kolejne 3 dni, aż nie przełączyliśmy ponownie ruchu na łącza
preferowane przez TP. - tłumaczy Jacek Świderski. Na marginesie dodajmy, że
do redakcji Internet Standard dochodziły głosy o problemach z dostępem do
skrzynek pocztowych o2.pl.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, następca Prezesa URTiP, po
przeprowadzeniu konsultacji, ma dwa miesiące na wydanie decyzji.
Telekomunikacja ma przesłać swoje stanowisko UKE w ciągu tygodnia.
Ciąg dalszy : http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?m=29&id
=87856
--
Kaja